Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham Dalam Pembelajaran Sejarah

Artikel ini berasaskan satu kajian kuasi eksperimen yang dijalankan ke atas pelajar Tingkatan Empat dengan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987) dalam pengajaran mata pelajaran Sejarah. Model ini mempunyai lima fasa, iaitu: orientasi, pencetusan idea, penstrukturan semula ide...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nair, Subadrah, Muthiah, Malar
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34231/1/JPP02Subadrah_%2821-42%29B.pdf
http://eprints.usm.my/34231/
http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP02Subadrah%20(21-42)B.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Malaysia
Language: English
id my.usm.eprints.34231
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.34231 http://eprints.usm.my/34231/ Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham Dalam Pembelajaran Sejarah Nair, Subadrah Muthiah, Malar LB2300 Higher Education Artikel ini berasaskan satu kajian kuasi eksperimen yang dijalankan ke atas pelajar Tingkatan Empat dengan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987) dalam pengajaran mata pelajaran Sejarah. Model ini mempunyai lima fasa, iaitu: orientasi, pencetusan idea, penstrukturan semula idea, aplikasi idea dan refleksi. Sampel kajian dipilih daripada dua buah sekolah (sekolah A dan B) dan kebolehan sampel adalah setara dari segi pencapaian akademik. Pelajar daripada sekolah A ialah Kumpulan Eksperimen dan telah diajar secara terancang selama enam minggu dengan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987) dan pelajar daripada sekolah B pula ialah Kumpulan Kawalan yang diajar dengan menggunakan pendekatan tradisional. Antara dapatan kajian yang menarik ialah pengajaran dengan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987) dapat meningkatkan pencapaian subjek secara signifikan dalam mata pelajaran Sejarah berbanding pencapaian subjek Kumpulan Kawalan. Selain itu, didapati minat subjek Kumpulan Eksperimen terhadap mata pelajaran Sejarah turut meningkat secara signifikan setelah diajar dengan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987). Penerbit Universiti Sains Malaysia 2005 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34231/1/JPP02Subadrah_%2821-42%29B.pdf Nair, Subadrah and Muthiah, Malar (2005) Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham Dalam Pembelajaran Sejarah. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 20 (1). pp. 1-22. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP02Subadrah%20(21-42)B.pdf
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Nair, Subadrah
Muthiah, Malar
Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham Dalam Pembelajaran Sejarah
description Artikel ini berasaskan satu kajian kuasi eksperimen yang dijalankan ke atas pelajar Tingkatan Empat dengan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987) dalam pengajaran mata pelajaran Sejarah. Model ini mempunyai lima fasa, iaitu: orientasi, pencetusan idea, penstrukturan semula idea, aplikasi idea dan refleksi. Sampel kajian dipilih daripada dua buah sekolah (sekolah A dan B) dan kebolehan sampel adalah setara dari segi pencapaian akademik. Pelajar daripada sekolah A ialah Kumpulan Eksperimen dan telah diajar secara terancang selama enam minggu dengan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987) dan pelajar daripada sekolah B pula ialah Kumpulan Kawalan yang diajar dengan menggunakan pendekatan tradisional. Antara dapatan kajian yang menarik ialah pengajaran dengan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987) dapat meningkatkan pencapaian subjek secara signifikan dalam mata pelajaran Sejarah berbanding pencapaian subjek Kumpulan Kawalan. Selain itu, didapati minat subjek Kumpulan Eksperimen terhadap mata pelajaran Sejarah turut meningkat secara signifikan setelah diajar dengan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987).
format Article
author Nair, Subadrah
Muthiah, Malar
author_facet Nair, Subadrah
Muthiah, Malar
author_sort Nair, Subadrah
title Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham Dalam Pembelajaran Sejarah
title_short Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham Dalam Pembelajaran Sejarah
title_full Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham Dalam Pembelajaran Sejarah
title_fullStr Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham Dalam Pembelajaran Sejarah
title_full_unstemmed Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham Dalam Pembelajaran Sejarah
title_sort penggunaan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pembelajaran sejarah
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
publishDate 2005
url http://eprints.usm.my/34231/1/JPP02Subadrah_%2821-42%29B.pdf
http://eprints.usm.my/34231/
http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP02Subadrah%20(21-42)B.pdf
_version_ 1643708147978731520