Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham Dalam Pembelajaran Sejarah
Artikel ini berasaskan satu kajian kuasi eksperimen yang dijalankan ke atas pelajar Tingkatan Empat dengan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987) dalam pengajaran mata pelajaran Sejarah. Model ini mempunyai lima fasa, iaitu: orientasi, pencetusan idea, penstrukturan semula ide...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/34231/1/JPP02Subadrah_%2821-42%29B.pdf http://eprints.usm.my/34231/ http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP02Subadrah%20(21-42)B.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Malaysia |
Language: | English |
id |
my.usm.eprints.34231 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.usm.eprints.34231 http://eprints.usm.my/34231/ Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham Dalam Pembelajaran Sejarah Nair, Subadrah Muthiah, Malar LB2300 Higher Education Artikel ini berasaskan satu kajian kuasi eksperimen yang dijalankan ke atas pelajar Tingkatan Empat dengan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987) dalam pengajaran mata pelajaran Sejarah. Model ini mempunyai lima fasa, iaitu: orientasi, pencetusan idea, penstrukturan semula idea, aplikasi idea dan refleksi. Sampel kajian dipilih daripada dua buah sekolah (sekolah A dan B) dan kebolehan sampel adalah setara dari segi pencapaian akademik. Pelajar daripada sekolah A ialah Kumpulan Eksperimen dan telah diajar secara terancang selama enam minggu dengan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987) dan pelajar daripada sekolah B pula ialah Kumpulan Kawalan yang diajar dengan menggunakan pendekatan tradisional. Antara dapatan kajian yang menarik ialah pengajaran dengan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987) dapat meningkatkan pencapaian subjek secara signifikan dalam mata pelajaran Sejarah berbanding pencapaian subjek Kumpulan Kawalan. Selain itu, didapati minat subjek Kumpulan Eksperimen terhadap mata pelajaran Sejarah turut meningkat secara signifikan setelah diajar dengan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987). Penerbit Universiti Sains Malaysia 2005 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34231/1/JPP02Subadrah_%2821-42%29B.pdf Nair, Subadrah and Muthiah, Malar (2005) Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham Dalam Pembelajaran Sejarah. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 20 (1). pp. 1-22. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP02Subadrah%20(21-42)B.pdf |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
building |
Hamzah Sendut Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sains Malaysia |
content_source |
USM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.usm.my/ |
language |
English |
topic |
LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
LB2300 Higher Education Nair, Subadrah Muthiah, Malar Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham Dalam Pembelajaran Sejarah |
description |
Artikel ini berasaskan satu kajian kuasi eksperimen yang dijalankan ke atas
pelajar Tingkatan Empat dengan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa
Needham (1987) dalam pengajaran mata pelajaran Sejarah. Model ini mempunyai lima
fasa, iaitu: orientasi, pencetusan idea, penstrukturan semula idea, aplikasi idea dan
refleksi. Sampel kajian dipilih daripada dua buah sekolah (sekolah A dan B) dan
kebolehan sampel adalah setara dari segi pencapaian akademik. Pelajar daripada sekolah
A ialah Kumpulan Eksperimen dan telah diajar secara terancang selama enam minggu
dengan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987) dan pelajar
daripada sekolah B pula ialah Kumpulan Kawalan yang diajar dengan menggunakan
pendekatan tradisional. Antara dapatan kajian yang menarik ialah pengajaran dengan
menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987) dapat meningkatkan
pencapaian subjek secara signifikan dalam mata pelajaran Sejarah berbanding pencapaian
subjek Kumpulan Kawalan. Selain itu, didapati minat subjek Kumpulan Eksperimen
terhadap mata pelajaran Sejarah turut meningkat secara signifikan setelah diajar dengan
menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (1987). |
format |
Article |
author |
Nair, Subadrah Muthiah, Malar |
author_facet |
Nair, Subadrah Muthiah, Malar |
author_sort |
Nair, Subadrah |
title |
Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa
Needham Dalam Pembelajaran Sejarah |
title_short |
Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa
Needham Dalam Pembelajaran Sejarah |
title_full |
Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa
Needham Dalam Pembelajaran Sejarah |
title_fullStr |
Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa
Needham Dalam Pembelajaran Sejarah |
title_full_unstemmed |
Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa
Needham Dalam Pembelajaran Sejarah |
title_sort |
penggunaan model konstruktivisme lima fasa
needham dalam pembelajaran sejarah |
publisher |
Penerbit Universiti Sains Malaysia |
publishDate |
2005 |
url |
http://eprints.usm.my/34231/1/JPP02Subadrah_%2821-42%29B.pdf http://eprints.usm.my/34231/ http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP02Subadrah%20(21-42)B.pdf |
_version_ |
1643708147978731520 |