Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di Universiti Teknologi Mara (Uitm) (The Use Of Peer Learning Strategy Among Arabic Language Course Students At Universiti Teknologi Mara (Uitm))
Kursus bahasa Arab di Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan satu subjek elektif kepada pelajar peringkat ijazah sarjana muda. Kajian ini bertujuan untuk melihat penggunaan strategi belajar bersama-sama rakan dalam kalangan pelajar dalam konteks kemahiran lisan bahasa Arab di UiTM. Ia berbent...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/34601/1/apjee27_2012_ART_3_%2837-50%29.pdf http://eprints.usm.my/34601/ http://apjee.usm.my/APJEE_27_2012/apjee27_2012_ART%203%20(37-50).pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Malaysia |
Language: | English |
id |
my.usm.eprints.34601 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.usm.eprints.34601 http://eprints.usm.my/34601/ Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di Universiti Teknologi Mara (Uitm) (The Use Of Peer Learning Strategy Among Arabic Language Course Students At Universiti Teknologi Mara (Uitm)) Yusri, Ghazali Nik Mohd Rahimi, Nik Mohd Rahimi M. Shah, Parilah Wah, Wan Haslina Hassan, Ahmed Thalal LB2300 Higher Education Kursus bahasa Arab di Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan satu subjek elektif kepada pelajar peringkat ijazah sarjana muda. Kajian ini bertujuan untuk melihat penggunaan strategi belajar bersama-sama rakan dalam kalangan pelajar dalam konteks kemahiran lisan bahasa Arab di UiTM. Ia berbentuk kajian campuran antara kuantitatif dan kualitatif serta menggunakan instrumen soal selidik pembelajaran kendiri (self-regulated learning) yang diubah suai daripada skala The Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) serta temu bual. Seramai 445 orang sampel terlibat dalam soal selidik yang dipilih melalui teknik persampelan rawak berstrata (stratified random sampling). Data kualitatif pula melibatkan 13 siri temu bual bersama pelajar. Kajian ini mendapati bahawa secara keseluruhannya, pelajar menggunakan strategi ini pada tahap yang tinggi. Penelitian terhadap subkomponen strategi ini pula menunjukkan bahawa ia paling banyak digunakan dalam gerak kerja berkumpulan, manakala tahap kesediaan pelajar untuk menerangkan pelajaran kepada rakan serta kesediaan pelajar untuk meluangkan masa untuk berbincang dengan rakan, masih lagi sederhana. Kajian ini mencadangkan beberapa langkah penambahbaikan dalam pembelajaran kemahiran lisan bahasa Arab di UiTM seperti menggunakan pembantu pembelajaran bahasa Arab dalam kalangan pelajar sendiri. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2012 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34601/1/apjee27_2012_ART_3_%2837-50%29.pdf Yusri, Ghazali and Nik Mohd Rahimi, Nik Mohd Rahimi and M. Shah, Parilah and Wah, Wan Haslina and Hassan, Ahmed Thalal (2012) Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di Universiti Teknologi Mara (Uitm) (The Use Of Peer Learning Strategy Among Arabic Language Course Students At Universiti Teknologi Mara (Uitm)). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 27 (1). pp. 1-14. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_27_2012/apjee27_2012_ART%203%20(37-50).pdf |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
building |
Hamzah Sendut Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sains Malaysia |
content_source |
USM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.usm.my/ |
language |
English |
topic |
LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
LB2300 Higher Education Yusri, Ghazali Nik Mohd Rahimi, Nik Mohd Rahimi M. Shah, Parilah Wah, Wan Haslina Hassan, Ahmed Thalal Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di Universiti Teknologi Mara (Uitm) (The Use Of Peer Learning Strategy Among Arabic Language Course Students At Universiti Teknologi Mara (Uitm)) |
description |
Kursus bahasa Arab di Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan satu
subjek elektif kepada pelajar peringkat ijazah sarjana muda. Kajian ini bertujuan untuk
melihat penggunaan strategi belajar bersama-sama rakan dalam kalangan pelajar dalam
konteks kemahiran lisan bahasa Arab di UiTM. Ia berbentuk kajian campuran antara
kuantitatif dan kualitatif serta menggunakan instrumen soal selidik pembelajaran kendiri
(self-regulated learning) yang diubah suai daripada skala The Motivated Strategies for
Learning Questionnaire (MSLQ) serta temu bual. Seramai 445 orang sampel terlibat
dalam soal selidik yang dipilih melalui teknik persampelan rawak berstrata (stratified
random sampling). Data kualitatif pula melibatkan 13 siri temu bual bersama pelajar.
Kajian ini mendapati bahawa secara keseluruhannya, pelajar menggunakan strategi ini
pada tahap yang tinggi. Penelitian terhadap subkomponen strategi ini pula menunjukkan
bahawa ia paling banyak digunakan dalam gerak kerja berkumpulan, manakala tahap
kesediaan pelajar untuk menerangkan pelajaran kepada rakan serta kesediaan pelajar
untuk meluangkan masa untuk berbincang dengan rakan, masih lagi sederhana. Kajian ini
mencadangkan beberapa langkah penambahbaikan dalam pembelajaran kemahiran lisan
bahasa Arab di UiTM seperti menggunakan pembantu pembelajaran bahasa Arab dalam
kalangan pelajar sendiri. |
format |
Article |
author |
Yusri, Ghazali Nik Mohd Rahimi, Nik Mohd Rahimi M. Shah, Parilah Wah, Wan Haslina Hassan, Ahmed Thalal |
author_facet |
Yusri, Ghazali Nik Mohd Rahimi, Nik Mohd Rahimi M. Shah, Parilah Wah, Wan Haslina Hassan, Ahmed Thalal |
author_sort |
Yusri, Ghazali |
title |
Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan
Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di
Universiti Teknologi Mara (Uitm)
(The Use Of Peer Learning Strategy Among
Arabic Language Course Students At Universiti
Teknologi Mara (Uitm)) |
title_short |
Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan
Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di
Universiti Teknologi Mara (Uitm)
(The Use Of Peer Learning Strategy Among
Arabic Language Course Students At Universiti
Teknologi Mara (Uitm)) |
title_full |
Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan
Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di
Universiti Teknologi Mara (Uitm)
(The Use Of Peer Learning Strategy Among
Arabic Language Course Students At Universiti
Teknologi Mara (Uitm)) |
title_fullStr |
Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan
Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di
Universiti Teknologi Mara (Uitm)
(The Use Of Peer Learning Strategy Among
Arabic Language Course Students At Universiti
Teknologi Mara (Uitm)) |
title_full_unstemmed |
Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan
Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Di
Universiti Teknologi Mara (Uitm)
(The Use Of Peer Learning Strategy Among
Arabic Language Course Students At Universiti
Teknologi Mara (Uitm)) |
title_sort |
penggunaan strategi belajar bersama rakan
dalam kalangan pelajar kursus bahasa arab di
universiti teknologi mara (uitm)
(the use of peer learning strategy among
arabic language course students at universiti
teknologi mara (uitm)) |
publisher |
Penerbit Universiti Sains Malaysia |
publishDate |
2012 |
url |
http://eprints.usm.my/34601/1/apjee27_2012_ART_3_%2837-50%29.pdf http://eprints.usm.my/34601/ http://apjee.usm.my/APJEE_27_2012/apjee27_2012_ART%203%20(37-50).pdf |
_version_ |
1643708254574870528 |