Pengetahuan Matematik Untuk Pengajaran Dalam Kalangan Guru Pra Perkhidmatan di IPG

Pengetahuan yang dimiliki oleh seseorang guru berperanan memastikan pelaksanaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan seterusnya mampu meningkatkan prestasi matematik murid. Tahap penguasaan pengetahuan matematik untuk pengajaran (PMUP) yang rendah dalam kalangan guru secara tidak l...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Rahman, Muhamad Nazri Abdul, Zamri, Sharifah Norul Akmar Syed, Eu, Leong Kwan
Other Authors: Kadir, Nadhrah A
Format: Book Section
Language:English
Published: School of Social Sciences, USM 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/41191/1/ART_105.pdf
http://eprints.usm.my/41191/
http://www.sspis.usm.my
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Malaysia
Language: English
id my.usm.eprints.41191
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.41191 http://eprints.usm.my/41191/ Pengetahuan Matematik Untuk Pengajaran Dalam Kalangan Guru Pra Perkhidmatan di IPG Rahman, Muhamad Nazri Abdul Zamri, Sharifah Norul Akmar Syed Eu, Leong Kwan H1-99 Social sciences (General) Pengetahuan yang dimiliki oleh seseorang guru berperanan memastikan pelaksanaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan seterusnya mampu meningkatkan prestasi matematik murid. Tahap penguasaan pengetahuan matematik untuk pengajaran (PMUP) yang rendah dalam kalangan guru secara tidak langsung akan menyumbang kepada pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran matematik yang kurang berkesan. Tujuan kajian ini dijalankan adalah: (1) untuk menguji tahap PMUP dalam kalangan guru pra perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG), (2) untuk mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi penguasaan PMUP dalam kalangan guru pra perkhidmatan di IPG. Ini merupakan kajian awal, dan seramai empat puluh orang guru pra perkhidmatan terlibat di dalam kajian ini. Tahap penguasaan PMUP telah diukur dengan menggunakan ujian pensel dan kertas, manakala pengujian hipotesis telah dijalankan bagi mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi penguasaan PMUP. Dapatan daripada ujian pencapaian PMUP menunjukkan tahap penguasaan PMUP dalam kalangan guru pra perkhidmatan di IPG adalah pada tahap sederhana. Selain itu, didapati terdapat dua faktor utama yang mempengaruhi penguasaan PMUP dalam kalangan guru pra perkhidmatan di IPG secara langsung, iaitu peluang untuk menjalani latihan mengajar (β=0.383, p˂0.01) dan peluang untuk mengikuti program pendidikan guru koheren (β=0.557, p˂0.01). Manakala faktor kepercayaan efikasi pengajaran matematik (KEPM) didapati tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan penguasaan PMUP. Dapatan daripada kajian ini boleh dijadikan sebagai panduan di dalam merangka program pendidikan guru yang mampu melahirkan guru matematik yang kompeten selari dengan visi yang telah ditetapkan, iaitu “IPG Peneraju Kecemerlangan Pendidikan Guru”. Kata kunci: pengetahuan matematik untuk pengajaran; peluang untuk belajar; kepercayaan efikasi pengajaran matematik; pengetahuan kandungan; pengetahuan pedagogikal kandungan. School of Social Sciences, USM Kadir, Nadhrah A Rahmat, Siti Rahyla Mohd, Azmil Tayeb Mohd, Saidatulakmal 2017 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/41191/1/ART_105.pdf Rahman, Muhamad Nazri Abdul and Zamri, Sharifah Norul Akmar Syed and Eu, Leong Kwan (2017) Pengetahuan Matematik Untuk Pengajaran Dalam Kalangan Guru Pra Perkhidmatan di IPG. In: Social Sciences Postgraduate International Seminar (SSPIS) 2017. School of Social Sciences, USM, Pulau Pinang, Malaysia, pp. 767-773. ISBN 9789671544013 http://www.sspis.usm.my
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic H1-99 Social sciences (General)
spellingShingle H1-99 Social sciences (General)
Rahman, Muhamad Nazri Abdul
Zamri, Sharifah Norul Akmar Syed
Eu, Leong Kwan
Pengetahuan Matematik Untuk Pengajaran Dalam Kalangan Guru Pra Perkhidmatan di IPG
description Pengetahuan yang dimiliki oleh seseorang guru berperanan memastikan pelaksanaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan seterusnya mampu meningkatkan prestasi matematik murid. Tahap penguasaan pengetahuan matematik untuk pengajaran (PMUP) yang rendah dalam kalangan guru secara tidak langsung akan menyumbang kepada pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran matematik yang kurang berkesan. Tujuan kajian ini dijalankan adalah: (1) untuk menguji tahap PMUP dalam kalangan guru pra perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG), (2) untuk mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi penguasaan PMUP dalam kalangan guru pra perkhidmatan di IPG. Ini merupakan kajian awal, dan seramai empat puluh orang guru pra perkhidmatan terlibat di dalam kajian ini. Tahap penguasaan PMUP telah diukur dengan menggunakan ujian pensel dan kertas, manakala pengujian hipotesis telah dijalankan bagi mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi penguasaan PMUP. Dapatan daripada ujian pencapaian PMUP menunjukkan tahap penguasaan PMUP dalam kalangan guru pra perkhidmatan di IPG adalah pada tahap sederhana. Selain itu, didapati terdapat dua faktor utama yang mempengaruhi penguasaan PMUP dalam kalangan guru pra perkhidmatan di IPG secara langsung, iaitu peluang untuk menjalani latihan mengajar (β=0.383, p˂0.01) dan peluang untuk mengikuti program pendidikan guru koheren (β=0.557, p˂0.01). Manakala faktor kepercayaan efikasi pengajaran matematik (KEPM) didapati tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan penguasaan PMUP. Dapatan daripada kajian ini boleh dijadikan sebagai panduan di dalam merangka program pendidikan guru yang mampu melahirkan guru matematik yang kompeten selari dengan visi yang telah ditetapkan, iaitu “IPG Peneraju Kecemerlangan Pendidikan Guru”. Kata kunci: pengetahuan matematik untuk pengajaran; peluang untuk belajar; kepercayaan efikasi pengajaran matematik; pengetahuan kandungan; pengetahuan pedagogikal kandungan.
author2 Kadir, Nadhrah A
author_facet Kadir, Nadhrah A
Rahman, Muhamad Nazri Abdul
Zamri, Sharifah Norul Akmar Syed
Eu, Leong Kwan
format Book Section
author Rahman, Muhamad Nazri Abdul
Zamri, Sharifah Norul Akmar Syed
Eu, Leong Kwan
author_sort Rahman, Muhamad Nazri Abdul
title Pengetahuan Matematik Untuk Pengajaran Dalam Kalangan Guru Pra Perkhidmatan di IPG
title_short Pengetahuan Matematik Untuk Pengajaran Dalam Kalangan Guru Pra Perkhidmatan di IPG
title_full Pengetahuan Matematik Untuk Pengajaran Dalam Kalangan Guru Pra Perkhidmatan di IPG
title_fullStr Pengetahuan Matematik Untuk Pengajaran Dalam Kalangan Guru Pra Perkhidmatan di IPG
title_full_unstemmed Pengetahuan Matematik Untuk Pengajaran Dalam Kalangan Guru Pra Perkhidmatan di IPG
title_sort pengetahuan matematik untuk pengajaran dalam kalangan guru pra perkhidmatan di ipg
publisher School of Social Sciences, USM
publishDate 2017
url http://eprints.usm.my/41191/1/ART_105.pdf
http://eprints.usm.my/41191/
http://www.sspis.usm.my
_version_ 1643710153327902720