Penguasaan morfologi Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid melayu Sarawak

Kajian ini memfokuskan penguasaan morfologi (kata ganti nama, kata adjektif, kata majmuk, kata sendi nama, dan kata pemeri) dalam kalangan murid Melayu Sarawak. Kajian ini dijalankan di salah sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan di luar bandar Sarawak dengan melibatkan 100 orang murid sebagai sampel k...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Bujang, Jamayah, Khalid, Fariza
Other Authors: Abu, Norsofiah Bakar
Format: Book Section
Language:English
Published: Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/46539/1/ART%2024.pdf
http://eprints.usm.my/46539/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Malaysia
Language: English
id my.usm.eprints.46539
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.46539 http://eprints.usm.my/46539/ Penguasaan morfologi Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid melayu Sarawak Bujang, Jamayah Khalid, Fariza P101-410 Language. Linguistic theory. Comparative grammar Kajian ini memfokuskan penguasaan morfologi (kata ganti nama, kata adjektif, kata majmuk, kata sendi nama, dan kata pemeri) dalam kalangan murid Melayu Sarawak. Kajian ini dijalankan di salah sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan di luar bandar Sarawak dengan melibatkan 100 orang murid sebagai sampel kajian. Reka bentuk kajian melibatkan kajian kuantitatif serta analisis dokumen. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini melibatkan kertas ujian penilaian Bahasa Melayu Menengah Rendah, borang soal selidik, serta temu bual bagi proses pengumpulan data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa sampel kajian masih lemah dalam penguasaan morfologi dan memerlukan bimbingan berterusan daripada guru bahasa Melayu. Data memperlihatkan pencapaian kata sendi nama berada pada tahap rendah serta diikuti dengan penguasaan kata pemeri, kata ganti nama, serta kata majmuk pada tahap sederhana. Manakala, penguasaan kata adjektif berada pada tahap tinggi. Hasil kajian mendapati punca berlakunya kelemahan dalam menguasai morfologi Bahasa Melayu adalah disebabkan oleh pengaruh bahasa ibunda dalam pembelajaran formal dan komunikasi seharian. Ini disokong oleh guru yang menyatakan bahawa masih terdapat pengaruh bahasa ibunda dalam penulisan murid. Justeru, usaha perlu dipertingkatkan lagi oleh guru dalam meningkatkan penguasaan bahasa Melayu murid bahasa kedua terutama di kawasan luar bandar agar murid tidak ketinggalan dalam penguasaan pembelajaran bahasa Melayu di peringkat menengah rendah. Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan Abu, Norsofiah Bakar Yusoff, Radiah Zainal, Muhammad Zuhair Mohamad, Wan Azni Wan 2019 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/46539/1/ART%2024.pdf Bujang, Jamayah and Khalid, Fariza (2019) Penguasaan morfologi Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid melayu Sarawak. In: Linguistik Bahasa dan Pendidikan. Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Pulau Pinang, Malaysia, pp. 172-184. ISBN 9789674614331
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic P101-410 Language. Linguistic theory. Comparative grammar
spellingShingle P101-410 Language. Linguistic theory. Comparative grammar
Bujang, Jamayah
Khalid, Fariza
Penguasaan morfologi Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid melayu Sarawak
description Kajian ini memfokuskan penguasaan morfologi (kata ganti nama, kata adjektif, kata majmuk, kata sendi nama, dan kata pemeri) dalam kalangan murid Melayu Sarawak. Kajian ini dijalankan di salah sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan di luar bandar Sarawak dengan melibatkan 100 orang murid sebagai sampel kajian. Reka bentuk kajian melibatkan kajian kuantitatif serta analisis dokumen. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini melibatkan kertas ujian penilaian Bahasa Melayu Menengah Rendah, borang soal selidik, serta temu bual bagi proses pengumpulan data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa sampel kajian masih lemah dalam penguasaan morfologi dan memerlukan bimbingan berterusan daripada guru bahasa Melayu. Data memperlihatkan pencapaian kata sendi nama berada pada tahap rendah serta diikuti dengan penguasaan kata pemeri, kata ganti nama, serta kata majmuk pada tahap sederhana. Manakala, penguasaan kata adjektif berada pada tahap tinggi. Hasil kajian mendapati punca berlakunya kelemahan dalam menguasai morfologi Bahasa Melayu adalah disebabkan oleh pengaruh bahasa ibunda dalam pembelajaran formal dan komunikasi seharian. Ini disokong oleh guru yang menyatakan bahawa masih terdapat pengaruh bahasa ibunda dalam penulisan murid. Justeru, usaha perlu dipertingkatkan lagi oleh guru dalam meningkatkan penguasaan bahasa Melayu murid bahasa kedua terutama di kawasan luar bandar agar murid tidak ketinggalan dalam penguasaan pembelajaran bahasa Melayu di peringkat menengah rendah.
author2 Abu, Norsofiah Bakar
author_facet Abu, Norsofiah Bakar
Bujang, Jamayah
Khalid, Fariza
format Book Section
author Bujang, Jamayah
Khalid, Fariza
author_sort Bujang, Jamayah
title Penguasaan morfologi Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid melayu Sarawak
title_short Penguasaan morfologi Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid melayu Sarawak
title_full Penguasaan morfologi Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid melayu Sarawak
title_fullStr Penguasaan morfologi Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid melayu Sarawak
title_full_unstemmed Penguasaan morfologi Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid melayu Sarawak
title_sort penguasaan morfologi bahasa melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid melayu sarawak
publisher Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan
publishDate 2019
url http://eprints.usm.my/46539/1/ART%2024.pdf
http://eprints.usm.my/46539/
_version_ 1665895543155458048