Penilaian kaedah laluan terpendek:rangkaian jalan raya kajian kes: Negeri Johor Dan Melaka
Penggunaan teknologi moden dalam mencari rangkaian laluan terpendek telah menyebabkan masalah pencarian laluan terpendek antara dua lokasi dapat diselesaikan. Kebanyakkan kajian laluan terpendek menggunakan rangkaian yang dijana secara rawak yang mana tidak mempunyai sifat rangkaian jalan raya ya...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8238/1/24p%20ROHAIZAN%20RAMLAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8238/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Penggunaan teknologi moden dalam mencari rangkaian laluan terpendek
telah menyebabkan masalah pencarian laluan terpendek antara dua lokasi dapat
diselesaikan. Kebanyakkan kajian laluan terpendek menggunakan rangkaian yang
dijana secara rawak yang mana tidak mempunyai sifat rangkaian jalan raya yang
sebenar. Terdapat pelbagai kaedah klasik yang digunakan untuk mencari laluan
terpendek. Antara keadah-kaedah yang digunakan adalah Djikstra, Floyd- Warshall
dan Bellman-Ford. Akan tetapi, setiap kaedah berikut mempunyai kekangan dan
kelebihan untuk diimplementasi kepada rangkaian jalan raya sebenar. Penilaian akan
dibuat dengan pengiraan terhadap kompleksiti algoritma serta masa larian
menggunakan komputer. Berdasarkan penilaian, satu kaedah terbaik bagi mencari
laluan terpendek rangkaianjalan raya bagi negeri Johor dan Melaka dikenalpasti. |
---|