Penilaian kaedah laluan terpendek:rangkaian jalan raya kajian kes: Negeri Johor Dan Melaka

Penggunaan teknologi moden dalam mencari rangkaian laluan terpendek telah menyebabkan masalah pencarian laluan terpendek antara dua lokasi dapat diselesaikan. Kebanyakkan kajian laluan terpendek menggunakan rangkaian yang dijana secara rawak yang mana tidak mempunyai sifat rangkaian jalan raya ya...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ramlan, Rohaizan
Format: Thesis
Language:English
Published: 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8238/1/24p%20ROHAIZAN%20RAMLAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8238/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
Language: English
Description
Summary:Penggunaan teknologi moden dalam mencari rangkaian laluan terpendek telah menyebabkan masalah pencarian laluan terpendek antara dua lokasi dapat diselesaikan. Kebanyakkan kajian laluan terpendek menggunakan rangkaian yang dijana secara rawak yang mana tidak mempunyai sifat rangkaian jalan raya yang sebenar. Terdapat pelbagai kaedah klasik yang digunakan untuk mencari laluan terpendek. Antara keadah-kaedah yang digunakan adalah Djikstra, Floyd- Warshall dan Bellman-Ford. Akan tetapi, setiap kaedah berikut mempunyai kekangan dan kelebihan untuk diimplementasi kepada rangkaian jalan raya sebenar. Penilaian akan dibuat dengan pengiraan terhadap kompleksiti algoritma serta masa larian menggunakan komputer. Berdasarkan penilaian, satu kaedah terbaik bagi mencari laluan terpendek rangkaianjalan raya bagi negeri Johor dan Melaka dikenalpasti.