Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani Latihan Mengajar

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti punca-punca tekanan, mengkaji kesan-kesan tekanan dan mengetahui tindakan guru pelatih matematik, menangani tekanan semasa menjalani latihan mengajar. Seramai lima orang guru pelatih matematik dari tiga buah sekolah menengah di Zon Kulai, telah dip...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Zanzali, Noor Azlan, Abd Samad, Zahidah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10324/1/Zahidah_Binti_Abd_Samad.zip
http://eprints.utm.my/id/eprint/10324/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.10324
record_format eprints
spelling my.utm.103242017-08-01T01:43:40Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10324/ Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani Latihan Mengajar Ahmad Zanzali, Noor Azlan Abd Samad, Zahidah L Education (General) Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti punca-punca tekanan, mengkaji kesan-kesan tekanan dan mengetahui tindakan guru pelatih matematik, menangani tekanan semasa menjalani latihan mengajar. Seramai lima orang guru pelatih matematik dari tiga buah sekolah menengah di Zon Kulai, telah dipilih untuk dijadikan responden dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan ialah temu bual dan pemerhatian. Temu bual ditranskrip dan dianalisa menggunakan kaedah analisis kandungan. Manakala, pemerhatian pula menggunakan kaedah tinjauan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa punca-punca tekanan di kalangan guru pelatih matematik ialah masalah pelajar, menyediakan rancangan mengajar, menyediakan bahan bantu mengajar, masalah memilih strategi dan kaedah mengajar yang sesuai, dan kurangnya pengalaman sebagai seorang guru. Manakala, kesan-kesan tekanan kepada guru pelatih matematik ialah tidak mahu masuk dan lambat masuk kelas,tidak menyediakan rancangan mengajar, memarahi pelajar, tidak mengajar dengan baik, dan akhir sekali ialah bergaduh dengan pelajar. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tindakan yang diambil oleh guru pelatih matematik untuk menangani tekanan yang dihadapi semasa menjalani latihan mengajar ialah berkongsi masalah dengan orang lain, merapatkan diri dengan pelajar, tidak ambil peduli dengan tindakan pelajar, dan muhasabah diri. Beberapa cadangan dikemukakan pada akhir laporan kajian untuk tujuan kajian pada masa hadapan. 2010-09-17 Article PeerReviewed application/zip en http://eprints.utm.my/id/eprint/10324/1/Zahidah_Binti_Abd_Samad.zip Ahmad Zanzali, Noor Azlan and Abd Samad, Zahidah (2010) Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani Latihan Mengajar. TEKANAN DI KALANGAN GURU PELATIH MATEMATIK SEMASA MENJALANI LATIHAN MENGAJAR . pp. 1-9. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Ahmad Zanzali, Noor Azlan
Abd Samad, Zahidah
Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani Latihan Mengajar
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti punca-punca tekanan, mengkaji kesan-kesan tekanan dan mengetahui tindakan guru pelatih matematik, menangani tekanan semasa menjalani latihan mengajar. Seramai lima orang guru pelatih matematik dari tiga buah sekolah menengah di Zon Kulai, telah dipilih untuk dijadikan responden dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan ialah temu bual dan pemerhatian. Temu bual ditranskrip dan dianalisa menggunakan kaedah analisis kandungan. Manakala, pemerhatian pula menggunakan kaedah tinjauan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa punca-punca tekanan di kalangan guru pelatih matematik ialah masalah pelajar, menyediakan rancangan mengajar, menyediakan bahan bantu mengajar, masalah memilih strategi dan kaedah mengajar yang sesuai, dan kurangnya pengalaman sebagai seorang guru. Manakala, kesan-kesan tekanan kepada guru pelatih matematik ialah tidak mahu masuk dan lambat masuk kelas,tidak menyediakan rancangan mengajar, memarahi pelajar, tidak mengajar dengan baik, dan akhir sekali ialah bergaduh dengan pelajar. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tindakan yang diambil oleh guru pelatih matematik untuk menangani tekanan yang dihadapi semasa menjalani latihan mengajar ialah berkongsi masalah dengan orang lain, merapatkan diri dengan pelajar, tidak ambil peduli dengan tindakan pelajar, dan muhasabah diri. Beberapa cadangan dikemukakan pada akhir laporan kajian untuk tujuan kajian pada masa hadapan.
format Article
author Ahmad Zanzali, Noor Azlan
Abd Samad, Zahidah
author_facet Ahmad Zanzali, Noor Azlan
Abd Samad, Zahidah
author_sort Ahmad Zanzali, Noor Azlan
title Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani Latihan Mengajar
title_short Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani Latihan Mengajar
title_full Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani Latihan Mengajar
title_fullStr Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani Latihan Mengajar
title_full_unstemmed Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani Latihan Mengajar
title_sort tekanan di kalangan guru pelatih matematik semasa menjalani latihan mengajar
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10324/1/Zahidah_Binti_Abd_Samad.zip
http://eprints.utm.my/id/eprint/10324/
_version_ 1643645373704568832