Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani Latihan Mengajar
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti punca-punca tekanan, mengkaji kesan-kesan tekanan dan mengetahui tindakan guru pelatih matematik, menangani tekanan semasa menjalani latihan mengajar. Seramai lima orang guru pelatih matematik dari tiga buah sekolah menengah di Zon Kulai, telah dip...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10324/1/Zahidah_Binti_Abd_Samad.zip http://eprints.utm.my/id/eprint/10324/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.10324 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.103242017-08-01T01:43:40Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10324/ Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani Latihan Mengajar Ahmad Zanzali, Noor Azlan Abd Samad, Zahidah L Education (General) Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti punca-punca tekanan, mengkaji kesan-kesan tekanan dan mengetahui tindakan guru pelatih matematik, menangani tekanan semasa menjalani latihan mengajar. Seramai lima orang guru pelatih matematik dari tiga buah sekolah menengah di Zon Kulai, telah dipilih untuk dijadikan responden dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan ialah temu bual dan pemerhatian. Temu bual ditranskrip dan dianalisa menggunakan kaedah analisis kandungan. Manakala, pemerhatian pula menggunakan kaedah tinjauan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa punca-punca tekanan di kalangan guru pelatih matematik ialah masalah pelajar, menyediakan rancangan mengajar, menyediakan bahan bantu mengajar, masalah memilih strategi dan kaedah mengajar yang sesuai, dan kurangnya pengalaman sebagai seorang guru. Manakala, kesan-kesan tekanan kepada guru pelatih matematik ialah tidak mahu masuk dan lambat masuk kelas,tidak menyediakan rancangan mengajar, memarahi pelajar, tidak mengajar dengan baik, dan akhir sekali ialah bergaduh dengan pelajar. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tindakan yang diambil oleh guru pelatih matematik untuk menangani tekanan yang dihadapi semasa menjalani latihan mengajar ialah berkongsi masalah dengan orang lain, merapatkan diri dengan pelajar, tidak ambil peduli dengan tindakan pelajar, dan muhasabah diri. Beberapa cadangan dikemukakan pada akhir laporan kajian untuk tujuan kajian pada masa hadapan. 2010-09-17 Article PeerReviewed application/zip en http://eprints.utm.my/id/eprint/10324/1/Zahidah_Binti_Abd_Samad.zip Ahmad Zanzali, Noor Azlan and Abd Samad, Zahidah (2010) Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani Latihan Mengajar. TEKANAN DI KALANGAN GURU PELATIH MATEMATIK SEMASA MENJALANI LATIHAN MENGAJAR . pp. 1-9. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Ahmad Zanzali, Noor Azlan Abd Samad, Zahidah Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani Latihan Mengajar |
description |
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti punca-punca tekanan, mengkaji kesan-kesan tekanan dan mengetahui tindakan guru pelatih matematik, menangani tekanan semasa menjalani latihan mengajar. Seramai lima orang guru pelatih matematik dari tiga buah sekolah menengah di Zon Kulai, telah dipilih untuk dijadikan responden dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan ialah temu bual dan pemerhatian. Temu bual ditranskrip dan dianalisa menggunakan kaedah analisis kandungan. Manakala, pemerhatian pula menggunakan kaedah tinjauan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa punca-punca tekanan di kalangan guru pelatih matematik ialah masalah pelajar, menyediakan rancangan mengajar, menyediakan bahan bantu mengajar, masalah memilih strategi dan kaedah mengajar yang sesuai, dan kurangnya pengalaman sebagai seorang guru. Manakala, kesan-kesan tekanan kepada guru pelatih matematik ialah tidak mahu masuk dan lambat masuk kelas,tidak menyediakan rancangan mengajar, memarahi pelajar, tidak mengajar dengan baik, dan akhir sekali ialah bergaduh dengan pelajar. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tindakan yang diambil oleh guru pelatih matematik untuk menangani tekanan yang dihadapi semasa menjalani latihan mengajar ialah berkongsi masalah dengan orang lain, merapatkan diri dengan pelajar, tidak ambil peduli dengan tindakan pelajar, dan muhasabah diri. Beberapa cadangan dikemukakan pada akhir laporan kajian untuk tujuan kajian pada masa hadapan. |
format |
Article |
author |
Ahmad Zanzali, Noor Azlan Abd Samad, Zahidah |
author_facet |
Ahmad Zanzali, Noor Azlan Abd Samad, Zahidah |
author_sort |
Ahmad Zanzali, Noor Azlan |
title |
Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani
Latihan Mengajar
|
title_short |
Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani
Latihan Mengajar
|
title_full |
Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani
Latihan Mengajar
|
title_fullStr |
Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani
Latihan Mengajar
|
title_full_unstemmed |
Tekanan Di Kalangan Guru Pelatih Matematik Semasa Menjalani
Latihan Mengajar
|
title_sort |
tekanan di kalangan guru pelatih matematik semasa menjalani
latihan mengajar |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/10324/1/Zahidah_Binti_Abd_Samad.zip http://eprints.utm.my/id/eprint/10324/ |
_version_ |
1643645373704568832 |