Persepsi Pelajar Tahun 4 Ptk (Kejuruteraan Awam/ Mekanikal/ Elektrik/ Kemahiran Hidup) Terhadap Program Pembangunan Sahsiah Pelajar Dari Aspek Jeri Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadap program pembangunansahsiah pelajar daripada aspek Jasmani, Emosi, Rohani dan intelek (JERI). Kajian ini melibatkan 136orang pelajar tahun empat PTK sesi pengajian 2008/ 2009 yang mengikuti program Ijazah Sarjana MudaTeknologi serta P...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10477/1/PERSEPSI_PELAJAR_TAHUN_4_PTK.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10477/ https://core.ac.uk/display/11785850/tab/similar-list |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadap program pembangunansahsiah pelajar daripada aspek Jasmani, Emosi, Rohani dan intelek (JERI). Kajian ini melibatkan 136orang pelajar tahun empat PTK sesi pengajian 2008/ 2009 yang mengikuti program Ijazah Sarjana MudaTeknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam/ Jentera/ Elektrik/ Kemahiran Hidup) di FakultiPendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Instrumen kajian yang dijalankan adalah menggunakankaedah soal selidik yang mengandungi 38 item soalan. Data yang diperolehi di analisis secara deskriptif.Aspek yang dikaji melibatkan empat perkara utama iaitu untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadapprogram pembangunan sahsiah pelajar daripada empat aspek iaitu jasmani, emosi, rohani dan intelek.Analisis mengikut item dilakukan dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for the SocialSciene) Versi 12.0. Hasil analisis mengikut item diterjermahkan dalam bentuk kekerapan dan peratus.Hasil daripada kajian yang telah dijalankan menunjukkan persepsi pelajar terhadap programpembangunan yang paling menjadi keutamaan bagi pelajar adalah daripada aspek Intelek, diikuti daripadaaspek Jasmani, manakala aspek Emosi menjadi pilihan seterusnya dan akhir sekali pelajar telah memilihaspek Rohani. Kajian ini juga mengemukakan beberapa cadangan bagi penyelidikan pembangunan pelajarselanjutnya. |
---|