Persepsi Pelajar Tahun 4 Ptk (Kejuruteraan Awam/ Mekanikal/ Elektrik/ Kemahiran Hidup) Terhadap Program Pembangunan Sahsiah Pelajar Dari Aspek Jeri Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadap program pembangunansahsiah pelajar daripada aspek Jasmani, Emosi, Rohani dan intelek (JERI). Kajian ini melibatkan 136orang pelajar tahun empat PTK sesi pengajian 2008/ 2009 yang mengikuti program Ijazah Sarjana MudaTeknologi serta P...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hushin, Hassan, Kosen, Noorhayati
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10477/1/PERSEPSI_PELAJAR_TAHUN_4_PTK.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10477/
https://core.ac.uk/display/11785850/tab/similar-list
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.10477
record_format eprints
spelling my.utm.104772017-03-13T03:51:23Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10477/ Persepsi Pelajar Tahun 4 Ptk (Kejuruteraan Awam/ Mekanikal/ Elektrik/ Kemahiran Hidup) Terhadap Program Pembangunan Sahsiah Pelajar Dari Aspek Jeri Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Hushin, Hassan Kosen, Noorhayati L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadap program pembangunansahsiah pelajar daripada aspek Jasmani, Emosi, Rohani dan intelek (JERI). Kajian ini melibatkan 136orang pelajar tahun empat PTK sesi pengajian 2008/ 2009 yang mengikuti program Ijazah Sarjana MudaTeknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam/ Jentera/ Elektrik/ Kemahiran Hidup) di FakultiPendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Instrumen kajian yang dijalankan adalah menggunakankaedah soal selidik yang mengandungi 38 item soalan. Data yang diperolehi di analisis secara deskriptif.Aspek yang dikaji melibatkan empat perkara utama iaitu untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadapprogram pembangunan sahsiah pelajar daripada empat aspek iaitu jasmani, emosi, rohani dan intelek.Analisis mengikut item dilakukan dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for the SocialSciene) Versi 12.0. Hasil analisis mengikut item diterjermahkan dalam bentuk kekerapan dan peratus.Hasil daripada kajian yang telah dijalankan menunjukkan persepsi pelajar terhadap programpembangunan yang paling menjadi keutamaan bagi pelajar adalah daripada aspek Intelek, diikuti daripadaaspek Jasmani, manakala aspek Emosi menjadi pilihan seterusnya dan akhir sekali pelajar telah memilihaspek Rohani. Kajian ini juga mengemukakan beberapa cadangan bagi penyelidikan pembangunan pelajarselanjutnya. 2010-10-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10477/1/PERSEPSI_PELAJAR_TAHUN_4_PTK.pdf Hushin, Hassan and Kosen, Noorhayati (2010) Persepsi Pelajar Tahun 4 Ptk (Kejuruteraan Awam/ Mekanikal/ Elektrik/ Kemahiran Hidup) Terhadap Program Pembangunan Sahsiah Pelajar Dari Aspek Jeri Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Persepsi Pelajar Tahun 4 Ptk (Kejuruteraan Awam/ Mekanikal/ Elektrik/ Kemahiran Hidup) Terhadap Program Pembangunan Sahsiah Pelajar Dari Aspek Jeri Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia . pp. 1-10. (Unpublished) https://core.ac.uk/display/11785850/tab/similar-list
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Hushin, Hassan
Kosen, Noorhayati
Persepsi Pelajar Tahun 4 Ptk (Kejuruteraan Awam/ Mekanikal/ Elektrik/ Kemahiran Hidup) Terhadap Program Pembangunan Sahsiah Pelajar Dari Aspek Jeri Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadap program pembangunansahsiah pelajar daripada aspek Jasmani, Emosi, Rohani dan intelek (JERI). Kajian ini melibatkan 136orang pelajar tahun empat PTK sesi pengajian 2008/ 2009 yang mengikuti program Ijazah Sarjana MudaTeknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam/ Jentera/ Elektrik/ Kemahiran Hidup) di FakultiPendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Instrumen kajian yang dijalankan adalah menggunakankaedah soal selidik yang mengandungi 38 item soalan. Data yang diperolehi di analisis secara deskriptif.Aspek yang dikaji melibatkan empat perkara utama iaitu untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadapprogram pembangunan sahsiah pelajar daripada empat aspek iaitu jasmani, emosi, rohani dan intelek.Analisis mengikut item dilakukan dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for the SocialSciene) Versi 12.0. Hasil analisis mengikut item diterjermahkan dalam bentuk kekerapan dan peratus.Hasil daripada kajian yang telah dijalankan menunjukkan persepsi pelajar terhadap programpembangunan yang paling menjadi keutamaan bagi pelajar adalah daripada aspek Intelek, diikuti daripadaaspek Jasmani, manakala aspek Emosi menjadi pilihan seterusnya dan akhir sekali pelajar telah memilihaspek Rohani. Kajian ini juga mengemukakan beberapa cadangan bagi penyelidikan pembangunan pelajarselanjutnya.
format Article
author Hushin, Hassan
Kosen, Noorhayati
author_facet Hushin, Hassan
Kosen, Noorhayati
author_sort Hushin, Hassan
title Persepsi Pelajar Tahun 4 Ptk (Kejuruteraan Awam/ Mekanikal/ Elektrik/ Kemahiran Hidup) Terhadap Program Pembangunan Sahsiah Pelajar Dari Aspek Jeri Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_short Persepsi Pelajar Tahun 4 Ptk (Kejuruteraan Awam/ Mekanikal/ Elektrik/ Kemahiran Hidup) Terhadap Program Pembangunan Sahsiah Pelajar Dari Aspek Jeri Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_full Persepsi Pelajar Tahun 4 Ptk (Kejuruteraan Awam/ Mekanikal/ Elektrik/ Kemahiran Hidup) Terhadap Program Pembangunan Sahsiah Pelajar Dari Aspek Jeri Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_fullStr Persepsi Pelajar Tahun 4 Ptk (Kejuruteraan Awam/ Mekanikal/ Elektrik/ Kemahiran Hidup) Terhadap Program Pembangunan Sahsiah Pelajar Dari Aspek Jeri Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_full_unstemmed Persepsi Pelajar Tahun 4 Ptk (Kejuruteraan Awam/ Mekanikal/ Elektrik/ Kemahiran Hidup) Terhadap Program Pembangunan Sahsiah Pelajar Dari Aspek Jeri Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_sort persepsi pelajar tahun 4 ptk (kejuruteraan awam/ mekanikal/ elektrik/ kemahiran hidup) terhadap program pembangunan sahsiah pelajar dari aspek jeri di fakulti pendidikan, universiti teknologi malaysia
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10477/1/PERSEPSI_PELAJAR_TAHUN_4_PTK.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10477/
https://core.ac.uk/display/11785850/tab/similar-list
_version_ 1643645411824500736