Persepsi Guru Terhadap Kualiti Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Rendah Kebangsaan Kangkar Pulai, Johor

Kajian ini merupakan satu tinjauan untuk mengenalpasti persepsi guru terhadap kualiti perkhidmatan makanan di kantin Sekolah Rendah Kebangsaan Kangkar Pulai, Johor. Instrumen kajian adalah berbentuk soal selidik. Seramai 32 orang guru SRK Kangkar Pulai telah dipilih sebagai responden kajian. Kajian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Said, Mohd. Rizal, Mohamed Mobin, Surati
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10528/1/PERSEPSI_GURU_TERHADAP_KUALITI_PERKHIDMATAN_MAKANAN_DI_KANTIN_SEKOLAH_RENDAH_KEBANGSAAN_KANGKAR_PULAI.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10528/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.10528
record_format eprints
spelling my.utm.105282017-02-28T05:18:37Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10528/ Persepsi Guru Terhadap Kualiti Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Rendah Kebangsaan Kangkar Pulai, Johor Mohd. Said, Mohd. Rizal Mohamed Mobin, Surati L Education (General) Kajian ini merupakan satu tinjauan untuk mengenalpasti persepsi guru terhadap kualiti perkhidmatan makanan di kantin Sekolah Rendah Kebangsaan Kangkar Pulai, Johor. Instrumen kajian adalah berbentuk soal selidik. Seramai 32 orang guru SRK Kangkar Pulai telah dipilih sebagai responden kajian. Kajian dijalankan dengan mengedarkan satu set soal selidik kepada setiap responden. Data telah dianalisis secara statistik deskriptif dengan menggunakan program Statistical Package For Social Sciences(SPSS) 13.0 For Window yang menjurus kepada kekerapan, peratusan dan nilai min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa persepsi responden dari aspek kebersihan makanan, kepelbagaian jenis makanan, penyediaan makanan dan amalan pengendali kantin adalah tinggi. Walau bagaimanapun, menurut persepsi guru, pengendali kantin kurang mengamalkan amalan kebersihan ketika mengendalikan makanan. Selain itu, di kantin sekolah tidak terdapat kepelbagaian menu. Justeru itu, kajian ini dilaksanakan bagi mencadangkan dan membantu pihak-pihak yang bertanggungjawab dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan makanan di Sekolah Rendah Kebangsaan Kangkar Pulai, Johor. 2010-10-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10528/1/PERSEPSI_GURU_TERHADAP_KUALITI_PERKHIDMATAN_MAKANAN_DI_KANTIN_SEKOLAH_RENDAH_KEBANGSAAN_KANGKAR_PULAI.pdf Mohd. Said, Mohd. Rizal and Mohamed Mobin, Surati (2010) Persepsi Guru Terhadap Kualiti Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Rendah Kebangsaan Kangkar Pulai, Johor. Persepsi Guru Terhadap Kualiti Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Rendah Kebangsaan Kangkar Pulai, Johor . pp. 1-8. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mohd. Said, Mohd. Rizal
Mohamed Mobin, Surati
Persepsi Guru Terhadap Kualiti Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Rendah Kebangsaan Kangkar Pulai, Johor
description Kajian ini merupakan satu tinjauan untuk mengenalpasti persepsi guru terhadap kualiti perkhidmatan makanan di kantin Sekolah Rendah Kebangsaan Kangkar Pulai, Johor. Instrumen kajian adalah berbentuk soal selidik. Seramai 32 orang guru SRK Kangkar Pulai telah dipilih sebagai responden kajian. Kajian dijalankan dengan mengedarkan satu set soal selidik kepada setiap responden. Data telah dianalisis secara statistik deskriptif dengan menggunakan program Statistical Package For Social Sciences(SPSS) 13.0 For Window yang menjurus kepada kekerapan, peratusan dan nilai min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa persepsi responden dari aspek kebersihan makanan, kepelbagaian jenis makanan, penyediaan makanan dan amalan pengendali kantin adalah tinggi. Walau bagaimanapun, menurut persepsi guru, pengendali kantin kurang mengamalkan amalan kebersihan ketika mengendalikan makanan. Selain itu, di kantin sekolah tidak terdapat kepelbagaian menu. Justeru itu, kajian ini dilaksanakan bagi mencadangkan dan membantu pihak-pihak yang bertanggungjawab dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan makanan di Sekolah Rendah Kebangsaan Kangkar Pulai, Johor.
format Article
author Mohd. Said, Mohd. Rizal
Mohamed Mobin, Surati
author_facet Mohd. Said, Mohd. Rizal
Mohamed Mobin, Surati
author_sort Mohd. Said, Mohd. Rizal
title Persepsi Guru Terhadap Kualiti Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Rendah Kebangsaan Kangkar Pulai, Johor
title_short Persepsi Guru Terhadap Kualiti Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Rendah Kebangsaan Kangkar Pulai, Johor
title_full Persepsi Guru Terhadap Kualiti Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Rendah Kebangsaan Kangkar Pulai, Johor
title_fullStr Persepsi Guru Terhadap Kualiti Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Rendah Kebangsaan Kangkar Pulai, Johor
title_full_unstemmed Persepsi Guru Terhadap Kualiti Perkhidmatan Makanan Di Kantin Sekolah Rendah Kebangsaan Kangkar Pulai, Johor
title_sort persepsi guru terhadap kualiti perkhidmatan makanan di kantin sekolah rendah kebangsaan kangkar pulai, johor
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10528/1/PERSEPSI_GURU_TERHADAP_KUALITI_PERKHIDMATAN_MAKANAN_DI_KANTIN_SEKOLAH_RENDAH_KEBANGSAAN_KANGKAR_PULAI.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10528/
_version_ 1643645426737348608