Penyoalan dalam kelas pengajaran sains

Penyoalan guru memainkan peranan yang amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran sains. Ia dapat merangsang pemikiran pelajar dan menjadikan suasana P&P efektif, Bagi mengkaji keberkesanan penyoalan di dalam bilik darjah. seramai dua puluh orang guru sains sekolah rendah tahun lima da...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Tay, Chong Seng, Arshad, Mohammad Yusof
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10655/1/MohammadYusofArshad2008_PenyoalanDalamKelasPengajaranSains.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10655/
https://www.researchgate.net/publication/44161058_Penyoalan_dalam_kelas_pengajaran_sains
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
Description
Summary:Penyoalan guru memainkan peranan yang amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran sains. Ia dapat merangsang pemikiran pelajar dan menjadikan suasana P&P efektif, Bagi mengkaji keberkesanan penyoalan di dalam bilik darjah. seramai dua puluh orang guru sains sekolah rendah tahun lima dan enam telah dianalisis kategori soalannya berdasarkan kepada data pemerhatian dalam dua sesi pengajaran yang dilaksanakan dengan bantuan Instrumen Pemerhatian berlandaskan kepada Pendekatan Konstruktivisme (lPPK) dan dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif, Dapatan menunjukkan bahawu guru tidak dapat memanfaatkan soalan dalam fasa pencetusan idea pelajar demi pencungkilan kerangka alternatif pelajar di samping kegunaannya untuk tujuan refleksi. Kegagalan dalam melaksanakan kesemua lima jenis soalan guru mengikut fasa pengajaran pendekatan boleh menjejaskan proses pembelajaran pelajar berlaku secara aktif dan bermakna seperti dalam tuntutan pendekatan secara konstruktivisme. lni perlu diperbetulkan. seharusnya guru perlu menghayati kepentingan rasa pengajaran Lima-Fasa Needham demi pelaksanaannya secara berkesan bagi melahirkan generasi akan datang yang lebih dinamik.