Penyoalan dalam kelas pengajaran sains
Penyoalan guru memainkan peranan yang amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran sains. Ia dapat merangsang pemikiran pelajar dan menjadikan suasana P&P efektif, Bagi mengkaji keberkesanan penyoalan di dalam bilik darjah. seramai dua puluh orang guru sains sekolah rendah tahun lima da...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTM Press
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10655/1/MohammadYusofArshad2008_PenyoalanDalamKelasPengajaranSains.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10655/ https://www.researchgate.net/publication/44161058_Penyoalan_dalam_kelas_pengajaran_sains |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.10655 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.106552017-11-01T04:17:24Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10655/ Penyoalan dalam kelas pengajaran sains Tay, Chong Seng Arshad, Mohammad Yusof LB1501 Primary Education Penyoalan guru memainkan peranan yang amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran sains. Ia dapat merangsang pemikiran pelajar dan menjadikan suasana P&P efektif, Bagi mengkaji keberkesanan penyoalan di dalam bilik darjah. seramai dua puluh orang guru sains sekolah rendah tahun lima dan enam telah dianalisis kategori soalannya berdasarkan kepada data pemerhatian dalam dua sesi pengajaran yang dilaksanakan dengan bantuan Instrumen Pemerhatian berlandaskan kepada Pendekatan Konstruktivisme (lPPK) dan dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif, Dapatan menunjukkan bahawu guru tidak dapat memanfaatkan soalan dalam fasa pencetusan idea pelajar demi pencungkilan kerangka alternatif pelajar di samping kegunaannya untuk tujuan refleksi. Kegagalan dalam melaksanakan kesemua lima jenis soalan guru mengikut fasa pengajaran pendekatan boleh menjejaskan proses pembelajaran pelajar berlaku secara aktif dan bermakna seperti dalam tuntutan pendekatan secara konstruktivisme. lni perlu diperbetulkan. seharusnya guru perlu menghayati kepentingan rasa pengajaran Lima-Fasa Needham demi pelaksanaannya secara berkesan bagi melahirkan generasi akan datang yang lebih dinamik. Penerbit UTM Press 2008-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10655/1/MohammadYusofArshad2008_PenyoalanDalamKelasPengajaranSains.pdf Tay, Chong Seng and Arshad, Mohammad Yusof (2008) Penyoalan dalam kelas pengajaran sains. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 13 . pp. 1-14. ISSN 1394-1801 https://www.researchgate.net/publication/44161058_Penyoalan_dalam_kelas_pengajaran_sains |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
LB1501 Primary Education |
spellingShingle |
LB1501 Primary Education Tay, Chong Seng Arshad, Mohammad Yusof Penyoalan dalam kelas pengajaran sains |
description |
Penyoalan guru memainkan peranan yang amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran sains. Ia dapat merangsang pemikiran pelajar dan menjadikan suasana P&P efektif, Bagi mengkaji keberkesanan penyoalan di dalam bilik darjah. seramai dua puluh orang guru sains sekolah rendah tahun lima dan enam telah dianalisis kategori soalannya berdasarkan kepada data pemerhatian dalam dua sesi pengajaran yang dilaksanakan dengan bantuan Instrumen Pemerhatian berlandaskan kepada Pendekatan Konstruktivisme (lPPK) dan dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif, Dapatan menunjukkan bahawu guru tidak dapat memanfaatkan soalan dalam fasa pencetusan idea pelajar demi pencungkilan kerangka alternatif pelajar di samping kegunaannya untuk tujuan refleksi. Kegagalan dalam melaksanakan kesemua lima jenis soalan guru mengikut fasa pengajaran pendekatan boleh menjejaskan proses pembelajaran pelajar berlaku secara aktif dan bermakna seperti dalam tuntutan pendekatan secara konstruktivisme. lni perlu diperbetulkan. seharusnya guru perlu menghayati kepentingan rasa pengajaran Lima-Fasa Needham demi pelaksanaannya secara berkesan bagi melahirkan generasi akan datang yang lebih dinamik. |
format |
Article |
author |
Tay, Chong Seng Arshad, Mohammad Yusof |
author_facet |
Tay, Chong Seng Arshad, Mohammad Yusof |
author_sort |
Tay, Chong Seng |
title |
Penyoalan dalam kelas pengajaran sains |
title_short |
Penyoalan dalam kelas pengajaran sains |
title_full |
Penyoalan dalam kelas pengajaran sains |
title_fullStr |
Penyoalan dalam kelas pengajaran sains |
title_full_unstemmed |
Penyoalan dalam kelas pengajaran sains |
title_sort |
penyoalan dalam kelas pengajaran sains |
publisher |
Penerbit UTM Press |
publishDate |
2008 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/10655/1/MohammadYusofArshad2008_PenyoalanDalamKelasPengajaranSains.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10655/ https://www.researchgate.net/publication/44161058_Penyoalan_dalam_kelas_pengajaran_sains |
_version_ |
1643645462296657920 |