Penyoalan dalam kelas pengajaran sains

Penyoalan guru memainkan peranan yang amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran sains. Ia dapat merangsang pemikiran pelajar dan menjadikan suasana P&P efektif, Bagi mengkaji keberkesanan penyoalan di dalam bilik darjah. seramai dua puluh orang guru sains sekolah rendah tahun lima da...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Tay, Chong Seng, Arshad, Mohammad Yusof
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10655/1/MohammadYusofArshad2008_PenyoalanDalamKelasPengajaranSains.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10655/
https://www.researchgate.net/publication/44161058_Penyoalan_dalam_kelas_pengajaran_sains
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.10655
record_format eprints
spelling my.utm.106552017-11-01T04:17:24Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10655/ Penyoalan dalam kelas pengajaran sains Tay, Chong Seng Arshad, Mohammad Yusof LB1501 Primary Education Penyoalan guru memainkan peranan yang amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran sains. Ia dapat merangsang pemikiran pelajar dan menjadikan suasana P&P efektif, Bagi mengkaji keberkesanan penyoalan di dalam bilik darjah. seramai dua puluh orang guru sains sekolah rendah tahun lima dan enam telah dianalisis kategori soalannya berdasarkan kepada data pemerhatian dalam dua sesi pengajaran yang dilaksanakan dengan bantuan Instrumen Pemerhatian berlandaskan kepada Pendekatan Konstruktivisme (lPPK) dan dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif, Dapatan menunjukkan bahawu guru tidak dapat memanfaatkan soalan dalam fasa pencetusan idea pelajar demi pencungkilan kerangka alternatif pelajar di samping kegunaannya untuk tujuan refleksi. Kegagalan dalam melaksanakan kesemua lima jenis soalan guru mengikut fasa pengajaran pendekatan boleh menjejaskan proses pembelajaran pelajar berlaku secara aktif dan bermakna seperti dalam tuntutan pendekatan secara konstruktivisme. lni perlu diperbetulkan. seharusnya guru perlu menghayati kepentingan rasa pengajaran Lima-Fasa Needham demi pelaksanaannya secara berkesan bagi melahirkan generasi akan datang yang lebih dinamik. Penerbit UTM Press 2008-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10655/1/MohammadYusofArshad2008_PenyoalanDalamKelasPengajaranSains.pdf Tay, Chong Seng and Arshad, Mohammad Yusof (2008) Penyoalan dalam kelas pengajaran sains. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 13 . pp. 1-14. ISSN 1394-1801 https://www.researchgate.net/publication/44161058_Penyoalan_dalam_kelas_pengajaran_sains
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB1501 Primary Education
spellingShingle LB1501 Primary Education
Tay, Chong Seng
Arshad, Mohammad Yusof
Penyoalan dalam kelas pengajaran sains
description Penyoalan guru memainkan peranan yang amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran sains. Ia dapat merangsang pemikiran pelajar dan menjadikan suasana P&P efektif, Bagi mengkaji keberkesanan penyoalan di dalam bilik darjah. seramai dua puluh orang guru sains sekolah rendah tahun lima dan enam telah dianalisis kategori soalannya berdasarkan kepada data pemerhatian dalam dua sesi pengajaran yang dilaksanakan dengan bantuan Instrumen Pemerhatian berlandaskan kepada Pendekatan Konstruktivisme (lPPK) dan dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif, Dapatan menunjukkan bahawu guru tidak dapat memanfaatkan soalan dalam fasa pencetusan idea pelajar demi pencungkilan kerangka alternatif pelajar di samping kegunaannya untuk tujuan refleksi. Kegagalan dalam melaksanakan kesemua lima jenis soalan guru mengikut fasa pengajaran pendekatan boleh menjejaskan proses pembelajaran pelajar berlaku secara aktif dan bermakna seperti dalam tuntutan pendekatan secara konstruktivisme. lni perlu diperbetulkan. seharusnya guru perlu menghayati kepentingan rasa pengajaran Lima-Fasa Needham demi pelaksanaannya secara berkesan bagi melahirkan generasi akan datang yang lebih dinamik.
format Article
author Tay, Chong Seng
Arshad, Mohammad Yusof
author_facet Tay, Chong Seng
Arshad, Mohammad Yusof
author_sort Tay, Chong Seng
title Penyoalan dalam kelas pengajaran sains
title_short Penyoalan dalam kelas pengajaran sains
title_full Penyoalan dalam kelas pengajaran sains
title_fullStr Penyoalan dalam kelas pengajaran sains
title_full_unstemmed Penyoalan dalam kelas pengajaran sains
title_sort penyoalan dalam kelas pengajaran sains
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2008
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10655/1/MohammadYusofArshad2008_PenyoalanDalamKelasPengajaranSains.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10655/
https://www.researchgate.net/publication/44161058_Penyoalan_dalam_kelas_pengajaran_sains
_version_ 1643645462296657920