Kefahaman Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Teknik Terhadap Tajuk Ikatan Kimia Di Daerah Kuala Terengganu
Kajian ini bertujuan mengenal pasti kefahaman pelajar dalam menerangkan konsep asas kimia dalam tajuk Ikatan Kimia. Kajian turut mengenal pasti kerangka alternatif pelajar yang wujud. Seramai 225 orang pelajar tingkatan empat aliran sains dari dua buah sekolah menengah teknik di daerah Kuala Terengg...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10875/1/Kefahaman_Pelajar_Tingkatan_Empat_Sekolah_Menengah_Teknik_Terhadap_Tajuk.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10875/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.10875 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.108752017-08-15T08:37:56Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10875/ Kefahaman Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Teknik Terhadap Tajuk Ikatan Kimia Di Daerah Kuala Terengganu Kamaruddin, Meor Ibrahim Ahmad Fuad, Nurfazlina L Education (General) Kajian ini bertujuan mengenal pasti kefahaman pelajar dalam menerangkan konsep asas kimia dalam tajuk Ikatan Kimia. Kajian turut mengenal pasti kerangka alternatif pelajar yang wujud. Seramai 225 orang pelajar tingkatan empat aliran sains dari dua buah sekolah menengah teknik di daerah Kuala Terengganu, Terengganu terlibat sebagai sampel kajian. Soal selidik yang terdiri daripada dua bahagian iaitu Bahagian A dan Bahagian B dijadikan sebagai instrumen kajian. Bahagian A terdiri daripada latar belakang responden manakala bahagian B terdiri daripada 22 item yang menguji konsep ikatan kimia. Data-data kajian yang dikumpul dianalisis secara manual dan dipersembahkan dalam bentuk kekerapan dan peratusan. Tahap penguasaan pelajar ditentukan berdasarkan rujukan kriteria gred yang biasa digunakan iaitu Penilaian Kriteria Berasaskan Sekolah (PKBS). Secara keseluruhan, kefahaman pelajar mengenai konsep ikatan kimia adalah pada tahap yang sangat lemah. Beberapa implikasi kajian dan cadangan dibincang dan dibuat rumusan. Cadangan kajian lanjutan turut dikemukakan. 2010-11-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10875/1/Kefahaman_Pelajar_Tingkatan_Empat_Sekolah_Menengah_Teknik_Terhadap_Tajuk.pdf Kamaruddin, Meor Ibrahim and Ahmad Fuad, Nurfazlina (2010) Kefahaman Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Teknik Terhadap Tajuk Ikatan Kimia Di Daerah Kuala Terengganu. Kefahaman Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Teknik Terhadap Tajuk Ikatan Kimia Di Daerah Kuala Terengganu . pp. 1-7. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Kamaruddin, Meor Ibrahim Ahmad Fuad, Nurfazlina Kefahaman Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Teknik Terhadap Tajuk Ikatan Kimia Di Daerah Kuala Terengganu |
description |
Kajian ini bertujuan mengenal pasti kefahaman pelajar dalam menerangkan konsep asas kimia dalam tajuk Ikatan Kimia. Kajian turut mengenal pasti kerangka alternatif pelajar yang wujud. Seramai 225 orang pelajar tingkatan empat aliran sains dari dua buah sekolah menengah teknik di daerah Kuala Terengganu, Terengganu terlibat sebagai sampel kajian. Soal selidik yang terdiri daripada dua bahagian iaitu Bahagian A dan Bahagian B dijadikan sebagai instrumen kajian. Bahagian A terdiri daripada latar belakang responden manakala bahagian B terdiri daripada 22 item yang menguji konsep ikatan kimia. Data-data kajian yang dikumpul dianalisis secara manual dan dipersembahkan dalam bentuk kekerapan dan peratusan. Tahap penguasaan pelajar ditentukan berdasarkan rujukan kriteria gred yang biasa digunakan iaitu Penilaian Kriteria Berasaskan Sekolah (PKBS). Secara keseluruhan, kefahaman pelajar mengenai konsep ikatan kimia adalah pada tahap yang sangat lemah. Beberapa implikasi kajian dan cadangan dibincang dan dibuat rumusan. Cadangan kajian lanjutan turut dikemukakan. |
format |
Article |
author |
Kamaruddin, Meor Ibrahim Ahmad Fuad, Nurfazlina |
author_facet |
Kamaruddin, Meor Ibrahim Ahmad Fuad, Nurfazlina |
author_sort |
Kamaruddin, Meor Ibrahim |
title |
Kefahaman Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Teknik Terhadap Tajuk
Ikatan Kimia Di Daerah Kuala Terengganu |
title_short |
Kefahaman Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Teknik Terhadap Tajuk
Ikatan Kimia Di Daerah Kuala Terengganu |
title_full |
Kefahaman Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Teknik Terhadap Tajuk
Ikatan Kimia Di Daerah Kuala Terengganu |
title_fullStr |
Kefahaman Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Teknik Terhadap Tajuk
Ikatan Kimia Di Daerah Kuala Terengganu |
title_full_unstemmed |
Kefahaman Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Teknik Terhadap Tajuk
Ikatan Kimia Di Daerah Kuala Terengganu |
title_sort |
kefahaman pelajar tingkatan empat sekolah menengah teknik terhadap tajuk
ikatan kimia di daerah kuala terengganu |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/10875/1/Kefahaman_Pelajar_Tingkatan_Empat_Sekolah_Menengah_Teknik_Terhadap_Tajuk.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10875/ |
_version_ |
1643645523243040768 |