Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penerapan konstruktivisme semasa pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di lima buah sekolah di Pekan Pahang. Sampel kajian terdiri daripada 201 orang pelajar tingkatan 4 (tahun 2008) yang mengambil matapelajaran kimia serta 11 orang guru kimia. Instrumen k...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11247/1/PENERAPAN_KONSTRUKTIVISME_DI_DALAM_PENGAJARAN_DAN_PEMBELAJARAN_ASID_DAN_BES_DI_LIMA_BUAH_SEKOLAH_DI_PEKAN_PAHANG.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11247/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.11247 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.112472017-06-08T07:18:04Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11247/ Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang Nordin, Aziz Osman, Zaitun L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penerapan konstruktivisme semasa pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di lima buah sekolah di Pekan Pahang. Sampel kajian terdiri daripada 201 orang pelajar tingkatan 4 (tahun 2008) yang mengambil matapelajaran kimia serta 11 orang guru kimia. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik. Data dan maklumat yang diperolehi telah diproses dan dianalisis menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial (SPSS) Versi 10.0. Statistik deskriptif dan inferensi telah digunakan. Terdapat enam dapatan dari kajian ini. Pertama, penerapan konstruktivisme semasa pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di kalangan guru adalah pada tahap yang tinggi. Kedua, penerapan konstruktivisme semasa pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di kalangan pelajar adalah pada tahap yang tinggi. Ketiga, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan dalam peranan mereka berdasarkan teori konstruktivisme. Keempat, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar asrama dan luar asrama dalam peranan mereka berdasarkan teori konstruktivisme. Kelima, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan yang tinggal di asrama dalam peranan mereka berdasarkan teori konstruktivisme. Keenam, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan yang tinggal di luar asrama dalam peranan mereka berdasarkan teori konstruktivisme. Kesimpulannya, penerapan konstruktivisme di dalam proses pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di sekolah telah berlangsung dengan baik. 2010-12-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11247/1/PENERAPAN_KONSTRUKTIVISME_DI_DALAM_PENGAJARAN_DAN_PEMBELAJARAN_ASID_DAN_BES_DI_LIMA_BUAH_SEKOLAH_DI_PEKAN_PAHANG.pdf Nordin, Aziz and Osman, Zaitun (2010) Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang. Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang . pp. 1-8. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Nordin, Aziz Osman, Zaitun Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penerapan konstruktivisme semasa pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di lima buah sekolah di Pekan Pahang. Sampel kajian terdiri daripada 201 orang pelajar tingkatan 4 (tahun 2008) yang mengambil matapelajaran kimia serta 11 orang guru kimia. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik. Data dan maklumat yang diperolehi telah diproses dan dianalisis menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial (SPSS) Versi 10.0. Statistik deskriptif dan inferensi telah digunakan. Terdapat enam dapatan dari kajian ini. Pertama, penerapan konstruktivisme semasa pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di kalangan guru adalah pada tahap yang tinggi. Kedua, penerapan konstruktivisme semasa pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di kalangan pelajar adalah pada tahap yang tinggi. Ketiga, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan dalam peranan mereka berdasarkan teori konstruktivisme. Keempat, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar asrama dan luar asrama dalam peranan mereka berdasarkan teori konstruktivisme. Kelima, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan yang tinggal di asrama dalam peranan mereka berdasarkan teori konstruktivisme. Keenam, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan yang tinggal di luar asrama dalam peranan mereka berdasarkan teori konstruktivisme. Kesimpulannya, penerapan konstruktivisme di dalam proses pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di sekolah telah berlangsung dengan baik. |
format |
Article |
author |
Nordin, Aziz Osman, Zaitun |
author_facet |
Nordin, Aziz Osman, Zaitun |
author_sort |
Nordin, Aziz |
title |
Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang |
title_short |
Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang |
title_full |
Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang |
title_fullStr |
Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang |
title_full_unstemmed |
Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang |
title_sort |
penerapan konstruktivisme di dalam pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di lima buah sekolah di pekan pahang |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/11247/1/PENERAPAN_KONSTRUKTIVISME_DI_DALAM_PENGAJARAN_DAN_PEMBELAJARAN_ASID_DAN_BES_DI_LIMA_BUAH_SEKOLAH_DI_PEKAN_PAHANG.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11247/ |
_version_ |
1643645627423260672 |