Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penerapan konstruktivisme semasa pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di lima buah sekolah di Pekan Pahang. Sampel kajian terdiri daripada 201 orang pelajar tingkatan 4 (tahun 2008) yang mengambil matapelajaran kimia serta 11 orang guru kimia. Instrumen k...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nordin, Aziz, Osman, Zaitun
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11247/1/PENERAPAN_KONSTRUKTIVISME_DI_DALAM_PENGAJARAN_DAN_PEMBELAJARAN_ASID_DAN_BES_DI_LIMA_BUAH_SEKOLAH_DI_PEKAN_PAHANG.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11247/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.11247
record_format eprints
spelling my.utm.112472017-06-08T07:18:04Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11247/ Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang Nordin, Aziz Osman, Zaitun L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penerapan konstruktivisme semasa pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di lima buah sekolah di Pekan Pahang. Sampel kajian terdiri daripada 201 orang pelajar tingkatan 4 (tahun 2008) yang mengambil matapelajaran kimia serta 11 orang guru kimia. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik. Data dan maklumat yang diperolehi telah diproses dan dianalisis menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial (SPSS) Versi 10.0. Statistik deskriptif dan inferensi telah digunakan. Terdapat enam dapatan dari kajian ini. Pertama, penerapan konstruktivisme semasa pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di kalangan guru adalah pada tahap yang tinggi. Kedua, penerapan konstruktivisme semasa pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di kalangan pelajar adalah pada tahap yang tinggi. Ketiga, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan dalam peranan mereka berdasarkan teori konstruktivisme. Keempat, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar asrama dan luar asrama dalam peranan mereka berdasarkan teori konstruktivisme. Kelima, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan yang tinggal di asrama dalam peranan mereka berdasarkan teori konstruktivisme. Keenam, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan yang tinggal di luar asrama dalam peranan mereka berdasarkan teori konstruktivisme. Kesimpulannya, penerapan konstruktivisme di dalam proses pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di sekolah telah berlangsung dengan baik. 2010-12-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11247/1/PENERAPAN_KONSTRUKTIVISME_DI_DALAM_PENGAJARAN_DAN_PEMBELAJARAN_ASID_DAN_BES_DI_LIMA_BUAH_SEKOLAH_DI_PEKAN_PAHANG.pdf Nordin, Aziz and Osman, Zaitun (2010) Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang. Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang . pp. 1-8. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Nordin, Aziz
Osman, Zaitun
Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penerapan konstruktivisme semasa pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di lima buah sekolah di Pekan Pahang. Sampel kajian terdiri daripada 201 orang pelajar tingkatan 4 (tahun 2008) yang mengambil matapelajaran kimia serta 11 orang guru kimia. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik. Data dan maklumat yang diperolehi telah diproses dan dianalisis menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial (SPSS) Versi 10.0. Statistik deskriptif dan inferensi telah digunakan. Terdapat enam dapatan dari kajian ini. Pertama, penerapan konstruktivisme semasa pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di kalangan guru adalah pada tahap yang tinggi. Kedua, penerapan konstruktivisme semasa pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di kalangan pelajar adalah pada tahap yang tinggi. Ketiga, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan dalam peranan mereka berdasarkan teori konstruktivisme. Keempat, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar asrama dan luar asrama dalam peranan mereka berdasarkan teori konstruktivisme. Kelima, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan yang tinggal di asrama dalam peranan mereka berdasarkan teori konstruktivisme. Keenam, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan yang tinggal di luar asrama dalam peranan mereka berdasarkan teori konstruktivisme. Kesimpulannya, penerapan konstruktivisme di dalam proses pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di sekolah telah berlangsung dengan baik.
format Article
author Nordin, Aziz
Osman, Zaitun
author_facet Nordin, Aziz
Osman, Zaitun
author_sort Nordin, Aziz
title Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang
title_short Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang
title_full Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang
title_fullStr Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang
title_full_unstemmed Penerapan Konstruktivisme Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Asid Dan Bes Di Lima Buah Sekolah Di Pekan Pahang
title_sort penerapan konstruktivisme di dalam pengajaran dan pembelajaran asid dan bes di lima buah sekolah di pekan pahang
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11247/1/PENERAPAN_KONSTRUKTIVISME_DI_DALAM_PENGAJARAN_DAN_PEMBELAJARAN_ASID_DAN_BES_DI_LIMA_BUAH_SEKOLAH_DI_PEKAN_PAHANG.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11247/
_version_ 1643645627423260672