Elemen psikologi pengguna dalam pengiklanan

Dalam kehidupan seharian, manusia tidak boleh ter/epas daripada pengaruh iklan. Media massa, sarna ada media cetak atau media eletronik, telah dan semakin banyak memperuntukkan ruang untuk pengiklanan. Kajian yang dilakukan di Amerika Syarikat telah mendapati setiap hari manusia terdedah kepada lebi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mad Shah, Ishak
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Management and Human Resource Development 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/1128/1/IshakIshakMad2004_ElemenPsikologiPenggunaDalamPengiklanan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/1128/
http://www.management.utm.my/download/jurnal-kemanusiaan/bil-04-dis-2004/92-elemen-psikologi-pengguna-dalam-pengiklanan.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.1128
record_format eprints
spelling my.utm.11282017-05-30T06:23:28Z http://eprints.utm.my/id/eprint/1128/ Elemen psikologi pengguna dalam pengiklanan Mad Shah, Ishak H Social Sciences (General) Dalam kehidupan seharian, manusia tidak boleh ter/epas daripada pengaruh iklan. Media massa, sarna ada media cetak atau media eletronik, telah dan semakin banyak memperuntukkan ruang untuk pengiklanan. Kajian yang dilakukan di Amerika Syarikat telah mendapati setiap hari manusia terdedah kepada lebih daripada 3,000 iklan yang dimuatkan dalam media massa dan 200 daripadanya ditayangkan di televisyen (Schultz, 1993). Iklan juga boleh dilihat dengan mudah di dinding-dinding kenderaan, kaset-kaset video, kain-kain pernidang dan sebagainya. Sesetengah bangunan dan pejabat meletakkan iklan di bilik rehat awam atau di pintu masuknya. Penggunaan iklan secara meluas ini adalah menggambarkan pengaruh psikologi pengguna, khususnya peranan pengiklanan terhadap pemasaran barangan industri. Pengaruh iklan ke atas pemasaran barangan ini telah menarik minat ramai ahli psikologi industri untuk melihatnya secara dekat. Ahli-ahli psikologi ingin mengetahui sejauhmana iklan mampu mempengaruhi tingkah Iaku dan mental pengguna semasa membeli. John B Watson Buckley (1989) adalah tokoh yang mula-mula memberi perhatian kepada tingkah laku manusia. Beliau menyatakan bahawa tingkah laku manusia boleh ditentukan. Pada awal abad ke-20, muncul seorang tokoh pengiklanan yang bertanggungjawab membicarakan applikasi pengiklanan dalam pemasaran barangan industri iaitu Walter Dill Scott (Scuhltz, 1993). Beliau menegaskan bahawa pengiklanan harus lebih memfokuskan kepada ciri-ciri gaya dan imej daripada ciri-ciri kandungan dan fakta sesuatu barangan sekiranya ingin mempengaruhi tingkah Iaku membeli pengguna. Kedua-dua tokoh di atas telah menyatakan bahawa tabiat manusia per/u dibiasakan terhadap sesuatu barangan, dan untuk berbuat demikian ia per/u diramal dan dikawal seperti tabiattabiat yang lain. Tokoh-tokoh tersebut menekankan bahawa elemen-elemen psikologi dalam . iklan adalah penting sebagai daya penarik kepada pengguna untuk membeli barangan yang dikeluarkan oleh industri. Faculty of Management and Human Resource Development 2004-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/1128/1/IshakIshakMad2004_ElemenPsikologiPenggunaDalamPengiklanan.pdf Mad Shah, Ishak (2004) Elemen psikologi pengguna dalam pengiklanan. Jurnal Kemanusiaan (4). pp. 45-52. ISSN 1675-1930 http://www.management.utm.my/download/jurnal-kemanusiaan/bil-04-dis-2004/92-elemen-psikologi-pengguna-dalam-pengiklanan.html
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
spellingShingle H Social Sciences (General)
Mad Shah, Ishak
Elemen psikologi pengguna dalam pengiklanan
description Dalam kehidupan seharian, manusia tidak boleh ter/epas daripada pengaruh iklan. Media massa, sarna ada media cetak atau media eletronik, telah dan semakin banyak memperuntukkan ruang untuk pengiklanan. Kajian yang dilakukan di Amerika Syarikat telah mendapati setiap hari manusia terdedah kepada lebih daripada 3,000 iklan yang dimuatkan dalam media massa dan 200 daripadanya ditayangkan di televisyen (Schultz, 1993). Iklan juga boleh dilihat dengan mudah di dinding-dinding kenderaan, kaset-kaset video, kain-kain pernidang dan sebagainya. Sesetengah bangunan dan pejabat meletakkan iklan di bilik rehat awam atau di pintu masuknya. Penggunaan iklan secara meluas ini adalah menggambarkan pengaruh psikologi pengguna, khususnya peranan pengiklanan terhadap pemasaran barangan industri. Pengaruh iklan ke atas pemasaran barangan ini telah menarik minat ramai ahli psikologi industri untuk melihatnya secara dekat. Ahli-ahli psikologi ingin mengetahui sejauhmana iklan mampu mempengaruhi tingkah Iaku dan mental pengguna semasa membeli. John B Watson Buckley (1989) adalah tokoh yang mula-mula memberi perhatian kepada tingkah laku manusia. Beliau menyatakan bahawa tingkah laku manusia boleh ditentukan. Pada awal abad ke-20, muncul seorang tokoh pengiklanan yang bertanggungjawab membicarakan applikasi pengiklanan dalam pemasaran barangan industri iaitu Walter Dill Scott (Scuhltz, 1993). Beliau menegaskan bahawa pengiklanan harus lebih memfokuskan kepada ciri-ciri gaya dan imej daripada ciri-ciri kandungan dan fakta sesuatu barangan sekiranya ingin mempengaruhi tingkah Iaku membeli pengguna. Kedua-dua tokoh di atas telah menyatakan bahawa tabiat manusia per/u dibiasakan terhadap sesuatu barangan, dan untuk berbuat demikian ia per/u diramal dan dikawal seperti tabiattabiat yang lain. Tokoh-tokoh tersebut menekankan bahawa elemen-elemen psikologi dalam . iklan adalah penting sebagai daya penarik kepada pengguna untuk membeli barangan yang dikeluarkan oleh industri.
format Article
author Mad Shah, Ishak
author_facet Mad Shah, Ishak
author_sort Mad Shah, Ishak
title Elemen psikologi pengguna dalam pengiklanan
title_short Elemen psikologi pengguna dalam pengiklanan
title_full Elemen psikologi pengguna dalam pengiklanan
title_fullStr Elemen psikologi pengguna dalam pengiklanan
title_full_unstemmed Elemen psikologi pengguna dalam pengiklanan
title_sort elemen psikologi pengguna dalam pengiklanan
publisher Faculty of Management and Human Resource Development
publishDate 2004
url http://eprints.utm.my/id/eprint/1128/1/IshakIshakMad2004_ElemenPsikologiPenggunaDalamPengiklanan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/1128/
http://www.management.utm.my/download/jurnal-kemanusiaan/bil-04-dis-2004/92-elemen-psikologi-pengguna-dalam-pengiklanan.html
_version_ 1643643263222022144