Cabaran guru-guru pelatih tahun tiga sarjana muda teknologi serta pendidikan (kemahiran hidup) sesi 2007/2008 terhadap latihan mengajar yang telah mereka lalui
Kajian deskriptif yang dijalankan adalah untuk mengenalpasti cabaran guruguru pelatih tahun tiga Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) sesi 2007/2008 terhadap latihan mengajar yang telah mereka lalui. Seramai 125 orang sampel iaitu keseluruhan populasi pelajar tahun tiga kursus S...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11508/1/Cabaran_Guru.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11508/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.11508 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.115082011-12-08T05:48:31Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11508/ Cabaran guru-guru pelatih tahun tiga sarjana muda teknologi serta pendidikan (kemahiran hidup) sesi 2007/2008 terhadap latihan mengajar yang telah mereka lalui Buntat , Yahya Omar, Norhaya L Education (General) Kajian deskriptif yang dijalankan adalah untuk mengenalpasti cabaran guruguru pelatih tahun tiga Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) sesi 2007/2008 terhadap latihan mengajar yang telah mereka lalui. Seramai 125 orang sampel iaitu keseluruhan populasi pelajar tahun tiga kursus Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) dipilih sebagai responden. Kajian ini dijalankan dengan mengedarkan satu set soal selidik yang megandungi 36 item kepada responden. Data telah dianalisis secara statistik deskriptif dengan menggunakan program Statistical Package For Social Sciences (SPSS) 13.0 For Windows dan dipersembahkn dalam nilai kekerapan, min dan peratusan. Nilai Alpha Cronbach yang diperolehi melalui kajian rintis ialah 0.889. Hasil kajian mendapati bahawa responden menghadapi cabaran daripada semua aspek yang dikaji iaitu aspek pengajaran teori dalam bilik darjah, pengajaran amali di bengkel, beban tugas, penyeliaan oleh pensyarah serta guru pemimbing dan juga cabaran dari aspek kemudahan yang ada. Justeru, berdasarkan kepada dapatan kajian, beberapa cadangan telah dibincangkan. 2010-12-17 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11508/1/Cabaran_Guru.pdf Buntat , Yahya and Omar, Norhaya (2010) Cabaran guru-guru pelatih tahun tiga sarjana muda teknologi serta pendidikan (kemahiran hidup) sesi 2007/2008 terhadap latihan mengajar yang telah mereka lalui. Cabaran Guru-Guru Pelatih Tahun Tiga Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) Sesi 2007/2008 Terhadap Latihan Mengajar Yang Telah Mereka Lalui. . pp. 1-9. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Buntat , Yahya Omar, Norhaya Cabaran guru-guru pelatih tahun tiga sarjana muda teknologi serta pendidikan (kemahiran hidup) sesi 2007/2008 terhadap latihan mengajar yang telah mereka lalui |
description |
Kajian deskriptif yang dijalankan adalah untuk mengenalpasti cabaran guruguru pelatih tahun tiga Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) sesi 2007/2008 terhadap latihan mengajar yang telah mereka lalui. Seramai 125 orang sampel iaitu keseluruhan populasi pelajar tahun tiga kursus Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) dipilih sebagai responden. Kajian ini dijalankan dengan mengedarkan satu set soal selidik yang megandungi 36 item kepada responden. Data telah dianalisis secara statistik deskriptif dengan menggunakan program Statistical Package For Social Sciences (SPSS) 13.0 For Windows dan dipersembahkn dalam nilai kekerapan, min dan peratusan. Nilai Alpha Cronbach yang diperolehi melalui kajian rintis ialah 0.889. Hasil kajian mendapati bahawa responden menghadapi cabaran daripada semua aspek yang dikaji iaitu aspek pengajaran teori dalam bilik darjah, pengajaran amali di bengkel, beban tugas, penyeliaan oleh pensyarah serta guru pemimbing dan juga cabaran dari aspek kemudahan yang ada. Justeru, berdasarkan kepada dapatan kajian, beberapa cadangan telah dibincangkan. |
format |
Article |
author |
Buntat , Yahya Omar, Norhaya |
author_facet |
Buntat , Yahya Omar, Norhaya |
author_sort |
Buntat , Yahya |
title |
Cabaran guru-guru pelatih tahun tiga sarjana muda teknologi serta pendidikan (kemahiran hidup) sesi 2007/2008 terhadap latihan mengajar yang telah mereka lalui |
title_short |
Cabaran guru-guru pelatih tahun tiga sarjana muda teknologi serta pendidikan (kemahiran hidup) sesi 2007/2008 terhadap latihan mengajar yang telah mereka lalui |
title_full |
Cabaran guru-guru pelatih tahun tiga sarjana muda teknologi serta pendidikan (kemahiran hidup) sesi 2007/2008 terhadap latihan mengajar yang telah mereka lalui |
title_fullStr |
Cabaran guru-guru pelatih tahun tiga sarjana muda teknologi serta pendidikan (kemahiran hidup) sesi 2007/2008 terhadap latihan mengajar yang telah mereka lalui |
title_full_unstemmed |
Cabaran guru-guru pelatih tahun tiga sarjana muda teknologi serta pendidikan (kemahiran hidup) sesi 2007/2008 terhadap latihan mengajar yang telah mereka lalui |
title_sort |
cabaran guru-guru pelatih tahun tiga sarjana muda teknologi serta pendidikan (kemahiran hidup) sesi 2007/2008 terhadap latihan mengajar yang telah mereka lalui |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/11508/1/Cabaran_Guru.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11508/ |
_version_ |
1643645701250351104 |