Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia
Kajian ini dijalankan untuk mengetahui persepsi terhadap penggunaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Terdapat tiga aspek kajian telah dikemukakan oleh penyelidik iaitu persepsi responden terhadap minat dan motivasi, pengajar...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11598/1/Persepsi_Di_Kalangan_Pelajar_Terhadap_Penggunaan_Bahasa_Inggeris_Di_Fakulti_Kejuruteraan_Elektrik.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11598/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.11598 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.115982010-12-22T09:34:20Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11598/ Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia Arshad , Mohammad Yusof Zakaria, Nurul Haini L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengetahui persepsi terhadap penggunaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Terdapat tiga aspek kajian telah dikemukakan oleh penyelidik iaitu persepsi responden terhadap minat dan motivasi, pengajaran pensyarah dan persekitaran yang mempengaruhi penggunaan bahasa Inggeris. Responden kajian melibatkan sejumlah 157 orang yang terdiri daripada pelajar tahun satu dan tahun dua yang berlainan kursus di Fakulti Kejuruteraan Elektrik. Borang soal selidik telah digunakan bagi mendapatkan data berkaitan dengan kajian ini. Data dianalisis dengan mengira bilangan frekuensi, nilai min dan peratusan dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) Version 11.5 For Windows. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa responden memiliki tahap yang sederhana dari aspek minat dan motivasi, pengajaran pensyarah dan juga persekitaran terhadap penggunaan bahasa Inggeris. Namun begitu, tidak terdapat perbezaan dari segi aspek minat dan motivasi, pengajaran pensyarah dan juga persekitaran bagi responden lelaki dan perempuan berdasarkan ujian-t yang telah dijalankan. Perbincangan berkaitan dengan hasil dapatan data dan cadangan dikemukakan pada bahagian akhir perbincangan. 2010-12-22 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11598/1/Persepsi_Di_Kalangan_Pelajar_Terhadap_Penggunaan_Bahasa_Inggeris_Di_Fakulti_Kejuruteraan_Elektrik.pdf Arshad , Mohammad Yusof and Zakaria, Nurul Haini (2010) Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia. Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia . pp. 1-8. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Arshad , Mohammad Yusof Zakaria, Nurul Haini Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia |
description |
Kajian ini dijalankan untuk mengetahui persepsi terhadap penggunaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Terdapat tiga aspek kajian telah dikemukakan oleh penyelidik iaitu persepsi responden terhadap minat dan motivasi, pengajaran pensyarah dan persekitaran yang mempengaruhi penggunaan bahasa Inggeris. Responden kajian melibatkan sejumlah 157 orang yang terdiri daripada pelajar tahun satu dan tahun dua yang berlainan kursus di Fakulti Kejuruteraan Elektrik. Borang soal selidik telah digunakan bagi mendapatkan data berkaitan dengan kajian ini. Data dianalisis dengan mengira bilangan frekuensi, nilai min dan peratusan dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) Version 11.5 For Windows. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa responden memiliki tahap yang sederhana dari aspek minat dan motivasi, pengajaran pensyarah dan juga persekitaran terhadap penggunaan bahasa Inggeris. Namun begitu, tidak terdapat perbezaan dari segi aspek minat dan motivasi, pengajaran pensyarah dan juga persekitaran bagi responden lelaki dan perempuan berdasarkan ujian-t yang telah dijalankan. Perbincangan berkaitan dengan hasil dapatan data dan cadangan dikemukakan pada bahagian akhir perbincangan. |
format |
Article |
author |
Arshad , Mohammad Yusof Zakaria, Nurul Haini |
author_facet |
Arshad , Mohammad Yusof Zakaria, Nurul Haini |
author_sort |
Arshad , Mohammad Yusof |
title |
Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia |
title_short |
Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia |
title_full |
Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia |
title_fullStr |
Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia |
title_full_unstemmed |
Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia |
title_sort |
persepsi di kalangan pelajar terhadap penggunaan bahasa inggeris di fakulti kejuruteraan elektrik, universiti teknologi malaysia |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/11598/1/Persepsi_Di_Kalangan_Pelajar_Terhadap_Penggunaan_Bahasa_Inggeris_Di_Fakulti_Kejuruteraan_Elektrik.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11598/ |
_version_ |
1643645726404640768 |