Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia

Kajian ini dijalankan untuk mengetahui persepsi terhadap penggunaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Terdapat tiga aspek kajian telah dikemukakan oleh penyelidik iaitu persepsi responden terhadap minat dan motivasi, pengajar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Arshad , Mohammad Yusof, Zakaria, Nurul Haini
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11598/1/Persepsi_Di_Kalangan_Pelajar_Terhadap_Penggunaan_Bahasa_Inggeris_Di_Fakulti_Kejuruteraan_Elektrik.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11598/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.11598
record_format eprints
spelling my.utm.115982010-12-22T09:34:20Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11598/ Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia Arshad , Mohammad Yusof Zakaria, Nurul Haini L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengetahui persepsi terhadap penggunaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Terdapat tiga aspek kajian telah dikemukakan oleh penyelidik iaitu persepsi responden terhadap minat dan motivasi, pengajaran pensyarah dan persekitaran yang mempengaruhi penggunaan bahasa Inggeris. Responden kajian melibatkan sejumlah 157 orang yang terdiri daripada pelajar tahun satu dan tahun dua yang berlainan kursus di Fakulti Kejuruteraan Elektrik. Borang soal selidik telah digunakan bagi mendapatkan data berkaitan dengan kajian ini. Data dianalisis dengan mengira bilangan frekuensi, nilai min dan peratusan dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) Version 11.5 For Windows. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa responden memiliki tahap yang sederhana dari aspek minat dan motivasi, pengajaran pensyarah dan juga persekitaran terhadap penggunaan bahasa Inggeris. Namun begitu, tidak terdapat perbezaan dari segi aspek minat dan motivasi, pengajaran pensyarah dan juga persekitaran bagi responden lelaki dan perempuan berdasarkan ujian-t yang telah dijalankan. Perbincangan berkaitan dengan hasil dapatan data dan cadangan dikemukakan pada bahagian akhir perbincangan. 2010-12-22 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11598/1/Persepsi_Di_Kalangan_Pelajar_Terhadap_Penggunaan_Bahasa_Inggeris_Di_Fakulti_Kejuruteraan_Elektrik.pdf Arshad , Mohammad Yusof and Zakaria, Nurul Haini (2010) Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia. Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia . pp. 1-8. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Arshad , Mohammad Yusof
Zakaria, Nurul Haini
Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia
description Kajian ini dijalankan untuk mengetahui persepsi terhadap penggunaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Terdapat tiga aspek kajian telah dikemukakan oleh penyelidik iaitu persepsi responden terhadap minat dan motivasi, pengajaran pensyarah dan persekitaran yang mempengaruhi penggunaan bahasa Inggeris. Responden kajian melibatkan sejumlah 157 orang yang terdiri daripada pelajar tahun satu dan tahun dua yang berlainan kursus di Fakulti Kejuruteraan Elektrik. Borang soal selidik telah digunakan bagi mendapatkan data berkaitan dengan kajian ini. Data dianalisis dengan mengira bilangan frekuensi, nilai min dan peratusan dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) Version 11.5 For Windows. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa responden memiliki tahap yang sederhana dari aspek minat dan motivasi, pengajaran pensyarah dan juga persekitaran terhadap penggunaan bahasa Inggeris. Namun begitu, tidak terdapat perbezaan dari segi aspek minat dan motivasi, pengajaran pensyarah dan juga persekitaran bagi responden lelaki dan perempuan berdasarkan ujian-t yang telah dijalankan. Perbincangan berkaitan dengan hasil dapatan data dan cadangan dikemukakan pada bahagian akhir perbincangan.
format Article
author Arshad , Mohammad Yusof
Zakaria, Nurul Haini
author_facet Arshad , Mohammad Yusof
Zakaria, Nurul Haini
author_sort Arshad , Mohammad Yusof
title Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia
title_short Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia
title_full Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia
title_fullStr Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia
title_full_unstemmed Persepsi Di Kalangan Pelajar Terhadap Penggunaan Bahasa Inggeris Di Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia
title_sort persepsi di kalangan pelajar terhadap penggunaan bahasa inggeris di fakulti kejuruteraan elektrik, universiti teknologi malaysia
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11598/1/Persepsi_Di_Kalangan_Pelajar_Terhadap_Penggunaan_Bahasa_Inggeris_Di_Fakulti_Kejuruteraan_Elektrik.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11598/
_version_ 1643645726404640768