Hubungan Tingkah Laku Kesediaan Pensyarah Dengan Tahap Motivasi Pelajar
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji perhubungan di antara tingkah laku kesediaan pensyarah secara lisan atau bukan lisan dan tahap motivasi pelajar. Kajian ini juga dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan tahap motivasi pelajar merentas jantina. Instrumen kajian yang diguna...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11675/1/Hubungan_Tingkah_Laku_Kesediaan_Pensyarah_Dengan_Tahap_Motivasi_Pelajar.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11675/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.11675 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.116752017-02-08T04:14:42Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11675/ Hubungan Tingkah Laku Kesediaan Pensyarah Dengan Tahap Motivasi Pelajar Abdul Latif, Adibah Mohd Taib, Fatimah Harlina L Education (General) Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji perhubungan di antara tingkah laku kesediaan pensyarah secara lisan atau bukan lisan dan tahap motivasi pelajar. Kajian ini juga dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan tahap motivasi pelajar merentas jantina. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik. Satu set soal selidik yang mengandungi 50 item soalan dibina dan diambil daripada kajian yang terdahulu, telah digunakan untuk mengukur perhubungan tersebut. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dalam bentuk tinjauan yang melibatkan 81 orang pelajar tahun dua dan tahun tiga bagi kursus Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan Kejuruteraan Awam, Kejuruteraan Elektrik dan Kejuruteraan Jentera (SPA, SPE dan SPJ), Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Nilai pekali kebolehpercayaan Cronbach Alpha bagi instrumen kajian ini adalah 0.94. Data telah dianalisis dengan menggunakan perisian komputer melalui program Statistical Package for Social Science (SPSS) for Windows version 16.0. Pengujian bagi hipotesis kajian telah dilakukan dengan menggunakan kaedah pengujian korelasi Pearson dan pengujian-t. Keputusan kajian mendapati terdapat perhubungan yang signifikan di antara tingkah laku kesediaan pensyarah secara bukan lisan dan tahap motivasi pelajar. Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat perhubungan yang signifikan di antara tingkah laku kesediaan pensyarah secara lisan dan tahap motivasi pelajar. Seterusnya, dapatan kajian ini menunjukkan tidak terdapat perbezaan tahap motivasi yang signifikan di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan. Katakunci: tingkah laku kesediaan pensyarah, tahap motivasi pelajar 2010-12-27 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11675/1/Hubungan_Tingkah_Laku_Kesediaan_Pensyarah_Dengan_Tahap_Motivasi_Pelajar.pdf Abdul Latif, Adibah and Mohd Taib, Fatimah Harlina (2010) Hubungan Tingkah Laku Kesediaan Pensyarah Dengan Tahap Motivasi Pelajar. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-10. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Abdul Latif, Adibah Mohd Taib, Fatimah Harlina Hubungan Tingkah Laku Kesediaan Pensyarah Dengan Tahap Motivasi Pelajar |
description |
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji perhubungan di antara tingkah laku
kesediaan pensyarah secara lisan atau bukan lisan dan tahap motivasi pelajar. Kajian ini juga
dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan tahap motivasi pelajar merentas jantina.
Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik. Satu set soal selidik yang
mengandungi 50 item soalan dibina dan diambil daripada kajian yang terdahulu, telah digunakan
untuk mengukur perhubungan tersebut. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dalam
bentuk tinjauan yang melibatkan 81 orang pelajar tahun dua dan tahun tiga bagi kursus Sarjana
Muda Teknologi serta Pendidikan Kejuruteraan Awam, Kejuruteraan Elektrik dan Kejuruteraan
Jentera (SPA, SPE dan SPJ), Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Nilai pekali
kebolehpercayaan Cronbach Alpha bagi instrumen kajian ini adalah 0.94. Data telah dianalisis
dengan menggunakan perisian komputer melalui program Statistical Package for Social Science
(SPSS) for Windows version 16.0. Pengujian bagi hipotesis kajian telah dilakukan dengan
menggunakan kaedah pengujian korelasi Pearson dan pengujian-t. Keputusan kajian mendapati
terdapat perhubungan yang signifikan di antara tingkah laku kesediaan pensyarah secara bukan
lisan dan tahap motivasi pelajar. Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat perhubungan
yang signifikan di antara tingkah laku kesediaan pensyarah secara lisan dan tahap motivasi
pelajar. Seterusnya, dapatan kajian ini menunjukkan tidak terdapat perbezaan tahap motivasi
yang signifikan di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan.
Katakunci: tingkah laku kesediaan pensyarah, tahap motivasi pelajar |
format |
Article |
author |
Abdul Latif, Adibah Mohd Taib, Fatimah Harlina |
author_facet |
Abdul Latif, Adibah Mohd Taib, Fatimah Harlina |
author_sort |
Abdul Latif, Adibah |
title |
Hubungan Tingkah Laku Kesediaan Pensyarah Dengan Tahap Motivasi Pelajar |
title_short |
Hubungan Tingkah Laku Kesediaan Pensyarah Dengan Tahap Motivasi Pelajar |
title_full |
Hubungan Tingkah Laku Kesediaan Pensyarah Dengan Tahap Motivasi Pelajar |
title_fullStr |
Hubungan Tingkah Laku Kesediaan Pensyarah Dengan Tahap Motivasi Pelajar |
title_full_unstemmed |
Hubungan Tingkah Laku Kesediaan Pensyarah Dengan Tahap Motivasi Pelajar |
title_sort |
hubungan tingkah laku kesediaan pensyarah dengan tahap motivasi pelajar |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/11675/1/Hubungan_Tingkah_Laku_Kesediaan_Pensyarah_Dengan_Tahap_Motivasi_Pelajar.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11675/ |
_version_ |
1643645746134646784 |