Kefahaman pelajar mengenai konsep zarah : perbandingan respon pelajar di Malaysia dan pelajar di United Kingdom

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kefahaman pelajar mengenai konsep zarah dan mengkaji adakah faktor bahasa dan budaya di Malaysia mempengaruhi kefahaman pelajar mengenai konsep zarah . Instrumen kajian dan analisis respon menggunakan soalan berstruktur dan pengkategorian yang di bina oleh Brook,...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Arshad, Mohammad Yusof, Surif, Johari, Tan, Soo Yin, Daud, Dalina, Ibrahim@Sellakutty, Uthayakumari
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/12264/1/MohammadYusofArshad_KefahamanPelajarMengenaiKonsepZarah2002.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/12264/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.12264
record_format eprints
spelling my.utm.122642017-11-01T04:17:43Z http://eprints.utm.my/id/eprint/12264/ Kefahaman pelajar mengenai konsep zarah : perbandingan respon pelajar di Malaysia dan pelajar di United Kingdom Arshad, Mohammad Yusof Surif, Johari Tan, Soo Yin Daud, Dalina Ibrahim@Sellakutty, Uthayakumari LB2300 Higher Education Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kefahaman pelajar mengenai konsep zarah dan mengkaji adakah faktor bahasa dan budaya di Malaysia mempengaruhi kefahaman pelajar mengenai konsep zarah . Instrumen kajian dan analisis respon menggunakan soalan berstruktur dan pengkategorian yang di bina oleh Brook, et al. (1984), Sejumlah seratus enam puluh enam orang pelajar tingkatan empat dipilih secara rawak mudah daripada beberapa buah sekolah menengah di daerah Johor Bahru dan di daerah Kemayan, Pahang. Respon pelajar kemudiannya dibandingkan antara pelajar di Malaysia dan pelajar di United Kingdom. Dapatan kajian menunjukkan kefahaman pelajar di Malaysia dan United Kingdom terhadap konsep zarah adalah rendah disebabkan wujudnya kerangka altenatif di kalangan pelajar. Terdapat bukti kewujudan sedikit perbezaan pengkonsepan pelajar mengenai konsep zarah . Pelajar Malaysia mempunyai pengkonsepan yang lebih baik berbanding pelajar di United Kingdom terhadap dua daripada tiga soalan yang dikemukakan. Bahasa dan budaya dikenalpasti sebagai faktor yang mempengaruhi pengkonsepan pelajar. Selain itu, faktor kekurangan kemahiran berfikir secara kritis dan corak pengajaran tradisional mungkin turut mempengaruhi pengkonsepan pelajar. Hakikat ini menunjukkan betapa pentingnya kajian berkaitan pengkonsepan pelajar daripada perspektif bahasa dan budaya dalam dunia penyelidikan pendidikan yang akan datang. Penerbit UTM Press 2002-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/12264/1/MohammadYusofArshad_KefahamanPelajarMengenaiKonsepZarah2002.pdf Arshad, Mohammad Yusof and Surif, Johari and Tan, Soo Yin and Daud, Dalina and Ibrahim@Sellakutty, Uthayakumari (2002) Kefahaman pelajar mengenai konsep zarah : perbandingan respon pelajar di Malaysia dan pelajar di United Kingdom. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 8 . pp. 21-38. ISSN 1394-1801
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Arshad, Mohammad Yusof
Surif, Johari
Tan, Soo Yin
Daud, Dalina
Ibrahim@Sellakutty, Uthayakumari
Kefahaman pelajar mengenai konsep zarah : perbandingan respon pelajar di Malaysia dan pelajar di United Kingdom
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kefahaman pelajar mengenai konsep zarah dan mengkaji adakah faktor bahasa dan budaya di Malaysia mempengaruhi kefahaman pelajar mengenai konsep zarah . Instrumen kajian dan analisis respon menggunakan soalan berstruktur dan pengkategorian yang di bina oleh Brook, et al. (1984), Sejumlah seratus enam puluh enam orang pelajar tingkatan empat dipilih secara rawak mudah daripada beberapa buah sekolah menengah di daerah Johor Bahru dan di daerah Kemayan, Pahang. Respon pelajar kemudiannya dibandingkan antara pelajar di Malaysia dan pelajar di United Kingdom. Dapatan kajian menunjukkan kefahaman pelajar di Malaysia dan United Kingdom terhadap konsep zarah adalah rendah disebabkan wujudnya kerangka altenatif di kalangan pelajar. Terdapat bukti kewujudan sedikit perbezaan pengkonsepan pelajar mengenai konsep zarah . Pelajar Malaysia mempunyai pengkonsepan yang lebih baik berbanding pelajar di United Kingdom terhadap dua daripada tiga soalan yang dikemukakan. Bahasa dan budaya dikenalpasti sebagai faktor yang mempengaruhi pengkonsepan pelajar. Selain itu, faktor kekurangan kemahiran berfikir secara kritis dan corak pengajaran tradisional mungkin turut mempengaruhi pengkonsepan pelajar. Hakikat ini menunjukkan betapa pentingnya kajian berkaitan pengkonsepan pelajar daripada perspektif bahasa dan budaya dalam dunia penyelidikan pendidikan yang akan datang.
format Article
author Arshad, Mohammad Yusof
Surif, Johari
Tan, Soo Yin
Daud, Dalina
Ibrahim@Sellakutty, Uthayakumari
author_facet Arshad, Mohammad Yusof
Surif, Johari
Tan, Soo Yin
Daud, Dalina
Ibrahim@Sellakutty, Uthayakumari
author_sort Arshad, Mohammad Yusof
title Kefahaman pelajar mengenai konsep zarah : perbandingan respon pelajar di Malaysia dan pelajar di United Kingdom
title_short Kefahaman pelajar mengenai konsep zarah : perbandingan respon pelajar di Malaysia dan pelajar di United Kingdom
title_full Kefahaman pelajar mengenai konsep zarah : perbandingan respon pelajar di Malaysia dan pelajar di United Kingdom
title_fullStr Kefahaman pelajar mengenai konsep zarah : perbandingan respon pelajar di Malaysia dan pelajar di United Kingdom
title_full_unstemmed Kefahaman pelajar mengenai konsep zarah : perbandingan respon pelajar di Malaysia dan pelajar di United Kingdom
title_sort kefahaman pelajar mengenai konsep zarah : perbandingan respon pelajar di malaysia dan pelajar di united kingdom
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2002
url http://eprints.utm.my/id/eprint/12264/1/MohammadYusofArshad_KefahamanPelajarMengenaiKonsepZarah2002.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/12264/
_version_ 1643645905366155264