Aspek pendidikan dalam hubungan etnik

Bidang pendidikan di Tanah Melayu mempunyai sejarah yang panjang. Ia mempunyai kaitan dengan sosiobudaya penduduk dari pelbagai kaum. Kewujudan sistem pendidikan itu pula menggambarkan pemikiran sesebuah masyarakat itu sendiri. Orang Melayu misalnya, telah mengalami sistem pendi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Thukiman, Kassim, Mohd. Nasir, Zaliza
Format: Book Section
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/14766/1/KassimThukiman2009_AspekPendidikandalamHubunganEtnik.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/14766/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.14766
record_format eprints
spelling my.utm.147662017-08-13T01:53:57Z http://eprints.utm.my/id/eprint/14766/ Aspek pendidikan dalam hubungan etnik Thukiman, Kassim Mohd. Nasir, Zaliza L Education (General) Bidang pendidikan di Tanah Melayu mempunyai sejarah yang panjang. Ia mempunyai kaitan dengan sosiobudaya penduduk dari pelbagai kaum. Kewujudan sistem pendidikan itu pula menggambarkan pemikiran sesebuah masyarakat itu sendiri. Orang Melayu misalnya, telah mengalami sistem pendidikan yang berasaskan agama, berubah kepada keperluan zaman dan akhirnya turut mengalami pendidikan sekular. Kedatangan penjajah turut memberi kesan kepada bidang pendidikan dan telah mewarnai perkembangan sistem pendidikan. Penjajah British juga telah menggunakan sistem pendidikan sebagai suatu mekanisme untuk mengukuhkan lagi dasar kolonialisme dan imperialisme di negara ini. Sebab itulah kesan yang paling ketara ialah pembentukan sekolah vernakular, hasil daripada dasar pecah dan perintah British untuk mengukuhkan kemajmukan masyarakat. Penerbit UTM Press 2009 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/14766/1/KassimThukiman2009_AspekPendidikandalamHubunganEtnik.pdf Thukiman, Kassim and Mohd. Nasir, Zaliza (2009) Aspek pendidikan dalam hubungan etnik. In: Hubungan Etnik di Malaysia: Perspektif, Teori dan Praktik. Penerbit UTM Press, Skudai, Johor, pp. 155-184. ISBN 978-983-52-0724-2
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Thukiman, Kassim
Mohd. Nasir, Zaliza
Aspek pendidikan dalam hubungan etnik
description Bidang pendidikan di Tanah Melayu mempunyai sejarah yang panjang. Ia mempunyai kaitan dengan sosiobudaya penduduk dari pelbagai kaum. Kewujudan sistem pendidikan itu pula menggambarkan pemikiran sesebuah masyarakat itu sendiri. Orang Melayu misalnya, telah mengalami sistem pendidikan yang berasaskan agama, berubah kepada keperluan zaman dan akhirnya turut mengalami pendidikan sekular. Kedatangan penjajah turut memberi kesan kepada bidang pendidikan dan telah mewarnai perkembangan sistem pendidikan. Penjajah British juga telah menggunakan sistem pendidikan sebagai suatu mekanisme untuk mengukuhkan lagi dasar kolonialisme dan imperialisme di negara ini. Sebab itulah kesan yang paling ketara ialah pembentukan sekolah vernakular, hasil daripada dasar pecah dan perintah British untuk mengukuhkan kemajmukan masyarakat.
format Book Section
author Thukiman, Kassim
Mohd. Nasir, Zaliza
author_facet Thukiman, Kassim
Mohd. Nasir, Zaliza
author_sort Thukiman, Kassim
title Aspek pendidikan dalam hubungan etnik
title_short Aspek pendidikan dalam hubungan etnik
title_full Aspek pendidikan dalam hubungan etnik
title_fullStr Aspek pendidikan dalam hubungan etnik
title_full_unstemmed Aspek pendidikan dalam hubungan etnik
title_sort aspek pendidikan dalam hubungan etnik
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2009
url http://eprints.utm.my/id/eprint/14766/1/KassimThukiman2009_AspekPendidikandalamHubunganEtnik.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/14766/
_version_ 1643646446323367936