Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim

Persekitaran pengajaran dan pembelajaran di Malaysia pada masa kini telah banyak mengalami perubahan. Jika sebelum tahun 1990an, pengajar bergantung sepenuhnya kepada kaedah “ chalk and talk ”, kini selari dengan perkembangan teknologi, kebanyakan persekitaran pengajaran dan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Bakri, Norhani, Abd. Razak, Noor Zainab, Ab. Rahman, Hamidah, Mad Shah, Ishak, Shaari, Roziana, Zaini, Fadilah
Format: Book Section
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/14771/1/NorhaniBakri2009_PersepsiPensyarahTerhadapPersekitaranPengajarandanPembelajaran.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/14771/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.14771
record_format eprints
spelling my.utm.147712017-08-14T00:33:51Z http://eprints.utm.my/id/eprint/14771/ Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim Bakri, Norhani Abd. Razak, Noor Zainab Ab. Rahman, Hamidah Mad Shah, Ishak Shaari, Roziana Zaini, Fadilah H Social Sciences (General) LB2300 Higher Education Persekitaran pengajaran dan pembelajaran di Malaysia pada masa kini telah banyak mengalami perubahan. Jika sebelum tahun 1990an, pengajar bergantung sepenuhnya kepada kaedah “ chalk and talk ”, kini selari dengan perkembangan teknologi, kebanyakan persekitaran pengajaran dan pembelajaran (P&P) mula dilengkapi dengan sumber berasaskan teknologi seperti OHP, LCD, video dan komputer. Selain itu, dengan wujudnya teknologi cetakan, alat bantu pandang-dengar, media, sistem berasaskan komputer, pelbagai strategi pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan. Infra struktur dan persekitaran P&P yang kondusif dan berkualiti ini dapat membantu proses pemindahan pembelajaran yang berkesan. Penerbit UTM Press 2009 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/14771/1/NorhaniBakri2009_PersepsiPensyarahTerhadapPersekitaranPengajarandanPembelajaran.pdf Bakri, Norhani and Abd. Razak, Noor Zainab and Ab. Rahman, Hamidah and Mad Shah, Ishak and Shaari, Roziana and Zaini, Fadilah (2009) Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. In: Amalan Latihan dan Pembangunan Sumber Manusia di Malaysia. Penerbit UTM Press, Skudai, Johor, pp. 285-292. ISBN 978-983-52-0722-8
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
LB2300 Higher Education
spellingShingle H Social Sciences (General)
LB2300 Higher Education
Bakri, Norhani
Abd. Razak, Noor Zainab
Ab. Rahman, Hamidah
Mad Shah, Ishak
Shaari, Roziana
Zaini, Fadilah
Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim
description Persekitaran pengajaran dan pembelajaran di Malaysia pada masa kini telah banyak mengalami perubahan. Jika sebelum tahun 1990an, pengajar bergantung sepenuhnya kepada kaedah “ chalk and talk ”, kini selari dengan perkembangan teknologi, kebanyakan persekitaran pengajaran dan pembelajaran (P&P) mula dilengkapi dengan sumber berasaskan teknologi seperti OHP, LCD, video dan komputer. Selain itu, dengan wujudnya teknologi cetakan, alat bantu pandang-dengar, media, sistem berasaskan komputer, pelbagai strategi pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan. Infra struktur dan persekitaran P&P yang kondusif dan berkualiti ini dapat membantu proses pemindahan pembelajaran yang berkesan.
format Book Section
author Bakri, Norhani
Abd. Razak, Noor Zainab
Ab. Rahman, Hamidah
Mad Shah, Ishak
Shaari, Roziana
Zaini, Fadilah
author_facet Bakri, Norhani
Abd. Razak, Noor Zainab
Ab. Rahman, Hamidah
Mad Shah, Ishak
Shaari, Roziana
Zaini, Fadilah
author_sort Bakri, Norhani
title Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim
title_short Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim
title_full Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim
title_fullStr Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim
title_full_unstemmed Persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim
title_sort persepsi pensyarah terhadap persekitaran pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran umum universiti di universiti teknologi malaysia, skudai, johor darul takzim
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2009
url http://eprints.utm.my/id/eprint/14771/1/NorhaniBakri2009_PersepsiPensyarahTerhadapPersekitaranPengajarandanPembelajaran.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/14771/
_version_ 1643646447784034304