Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4
Pelaksanaan PEKA sebagai pentaksiran berasaskan sekolah bertujuan untuk meningkatkan penguasaan kemahiran proses sains bersepadu pelajar-pelajar. Namun begitu daripada kupasan mutu jawapan SPM Kertas 3 Fizik merumuskan masih terdapat beberapa kelemahan ketara calon dalam kemahiran proses sains berse...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Education, Universiti Teknologi Malaysia
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/17076/1/JOE-1-2011-036.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/17076/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.17076 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.170762013-12-31T00:21:26Z http://eprints.utm.my/id/eprint/17076/ Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4 Sahar, Salawati Phang Abdullah, Fatin Aliah L Education (General) Pelaksanaan PEKA sebagai pentaksiran berasaskan sekolah bertujuan untuk meningkatkan penguasaan kemahiran proses sains bersepadu pelajar-pelajar. Namun begitu daripada kupasan mutu jawapan SPM Kertas 3 Fizik merumuskan masih terdapat beberapa kelemahan ketara calon dalam kemahiran proses sains bersepadu tertentu. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam kerja amali di makmal serta pencapaian dalam mata pelajaran Fizik di kalangan pelajar-pelajar tingkatan 4. Untuk itu, tiga instrumen telah dibina berdasarkan Jadual Penentuan Ujian (JPU) dan huraian sukatan mata pelajaran Fizik tingkatan 4 yang kemudiannya disahkan oleh dua orang guru yang pakar dalam mata pelajaran Fizik. Instrumen pertama, UKPD (Ujian Pencapaian Konsep Daya) digunakan untuk mengenalpasti penguasaan pelajar dalam konsep Daya; UKPSB (Ujian Kemahiran Proses Sains Bersepadu ) pula untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran proses bersepadu seperti mengawal pembolehubah, membuat hipotesis, mendefinisi secara operasi dan menginterpret datadalam kerja amali di makmal; manakala UPF (Ujian Pencapaian Fizik ) digunakan untuk mengenalpasti pencapaian pelajar dalam ujian amali bertulis yang mirip kepada Kertas 3 Fizik SPM. Suatu kajian rintis telah dijalankan ke atas 20 orang pelajar tingkatan 4 untuk menentukan kebolehpercayaan instrumen-instrumen yang dibina ini. Faculty of Education, Universiti Teknologi Malaysia 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/17076/1/JOE-1-2011-036.pdf Sahar, Salawati and Phang Abdullah, Fatin Aliah (2011) Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4. Journal of Edupress, 1 . pp. 301-305. |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Sahar, Salawati Phang Abdullah, Fatin Aliah Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4 |
description |
Pelaksanaan PEKA sebagai pentaksiran berasaskan sekolah bertujuan untuk meningkatkan penguasaan kemahiran proses sains bersepadu pelajar-pelajar. Namun begitu daripada kupasan mutu jawapan SPM Kertas 3 Fizik merumuskan masih terdapat beberapa kelemahan ketara calon dalam kemahiran proses sains bersepadu tertentu. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam kerja amali di makmal serta pencapaian dalam mata pelajaran Fizik di kalangan pelajar-pelajar tingkatan 4. Untuk itu, tiga instrumen telah dibina berdasarkan Jadual Penentuan Ujian (JPU) dan huraian sukatan mata pelajaran Fizik tingkatan 4 yang kemudiannya disahkan oleh dua orang guru yang pakar dalam mata pelajaran Fizik. Instrumen pertama, UKPD (Ujian Pencapaian Konsep Daya) digunakan untuk mengenalpasti penguasaan pelajar dalam konsep Daya; UKPSB (Ujian Kemahiran Proses Sains Bersepadu ) pula untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran proses bersepadu seperti mengawal pembolehubah, membuat hipotesis, mendefinisi secara operasi dan menginterpret datadalam kerja amali di makmal; manakala UPF (Ujian Pencapaian Fizik ) digunakan untuk mengenalpasti pencapaian pelajar dalam ujian amali bertulis yang mirip kepada Kertas 3 Fizik SPM. Suatu kajian rintis telah dijalankan ke atas 20 orang pelajar tingkatan 4 untuk menentukan kebolehpercayaan instrumen-instrumen yang dibina ini. |
format |
Article |
author |
Sahar, Salawati Phang Abdullah, Fatin Aliah |
author_facet |
Sahar, Salawati Phang Abdullah, Fatin Aliah |
author_sort |
Sahar, Salawati |
title |
Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4 |
title_short |
Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4 |
title_full |
Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4 |
title_fullStr |
Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4 |
title_full_unstemmed |
Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4 |
title_sort |
penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4 |
publisher |
Faculty of Education, Universiti Teknologi Malaysia |
publishDate |
2011 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/17076/1/JOE-1-2011-036.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/17076/ |
_version_ |
1643646722996436992 |