Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4

Pelaksanaan PEKA sebagai pentaksiran berasaskan sekolah bertujuan untuk meningkatkan penguasaan kemahiran proses sains bersepadu pelajar-pelajar. Namun begitu daripada kupasan mutu jawapan SPM Kertas 3 Fizik merumuskan masih terdapat beberapa kelemahan ketara calon dalam kemahiran proses sains berse...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sahar, Salawati, Phang Abdullah, Fatin Aliah
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Education, Universiti Teknologi Malaysia 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/17076/1/JOE-1-2011-036.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/17076/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.17076
record_format eprints
spelling my.utm.170762013-12-31T00:21:26Z http://eprints.utm.my/id/eprint/17076/ Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4 Sahar, Salawati Phang Abdullah, Fatin Aliah L Education (General) Pelaksanaan PEKA sebagai pentaksiran berasaskan sekolah bertujuan untuk meningkatkan penguasaan kemahiran proses sains bersepadu pelajar-pelajar. Namun begitu daripada kupasan mutu jawapan SPM Kertas 3 Fizik merumuskan masih terdapat beberapa kelemahan ketara calon dalam kemahiran proses sains bersepadu tertentu. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam kerja amali di makmal serta pencapaian dalam mata pelajaran Fizik di kalangan pelajar-pelajar tingkatan 4. Untuk itu, tiga instrumen telah dibina berdasarkan Jadual Penentuan Ujian (JPU) dan huraian sukatan mata pelajaran Fizik tingkatan 4 yang kemudiannya disahkan oleh dua orang guru yang pakar dalam mata pelajaran Fizik. Instrumen pertama, UKPD (Ujian Pencapaian Konsep Daya) digunakan untuk mengenalpasti penguasaan pelajar dalam konsep Daya; UKPSB (Ujian Kemahiran Proses Sains Bersepadu ) pula untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran proses bersepadu seperti mengawal pembolehubah, membuat hipotesis, mendefinisi secara operasi dan menginterpret datadalam kerja amali di makmal; manakala UPF (Ujian Pencapaian Fizik ) digunakan untuk mengenalpasti pencapaian pelajar dalam ujian amali bertulis yang mirip kepada Kertas 3 Fizik SPM. Suatu kajian rintis telah dijalankan ke atas 20 orang pelajar tingkatan 4 untuk menentukan kebolehpercayaan instrumen-instrumen yang dibina ini. Faculty of Education, Universiti Teknologi Malaysia 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/17076/1/JOE-1-2011-036.pdf Sahar, Salawati and Phang Abdullah, Fatin Aliah (2011) Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4. Journal of Edupress, 1 . pp. 301-305.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Sahar, Salawati
Phang Abdullah, Fatin Aliah
Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4
description Pelaksanaan PEKA sebagai pentaksiran berasaskan sekolah bertujuan untuk meningkatkan penguasaan kemahiran proses sains bersepadu pelajar-pelajar. Namun begitu daripada kupasan mutu jawapan SPM Kertas 3 Fizik merumuskan masih terdapat beberapa kelemahan ketara calon dalam kemahiran proses sains bersepadu tertentu. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam kerja amali di makmal serta pencapaian dalam mata pelajaran Fizik di kalangan pelajar-pelajar tingkatan 4. Untuk itu, tiga instrumen telah dibina berdasarkan Jadual Penentuan Ujian (JPU) dan huraian sukatan mata pelajaran Fizik tingkatan 4 yang kemudiannya disahkan oleh dua orang guru yang pakar dalam mata pelajaran Fizik. Instrumen pertama, UKPD (Ujian Pencapaian Konsep Daya) digunakan untuk mengenalpasti penguasaan pelajar dalam konsep Daya; UKPSB (Ujian Kemahiran Proses Sains Bersepadu ) pula untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran proses bersepadu seperti mengawal pembolehubah, membuat hipotesis, mendefinisi secara operasi dan menginterpret datadalam kerja amali di makmal; manakala UPF (Ujian Pencapaian Fizik ) digunakan untuk mengenalpasti pencapaian pelajar dalam ujian amali bertulis yang mirip kepada Kertas 3 Fizik SPM. Suatu kajian rintis telah dijalankan ke atas 20 orang pelajar tingkatan 4 untuk menentukan kebolehpercayaan instrumen-instrumen yang dibina ini.
format Article
author Sahar, Salawati
Phang Abdullah, Fatin Aliah
author_facet Sahar, Salawati
Phang Abdullah, Fatin Aliah
author_sort Sahar, Salawati
title Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4
title_short Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4
title_full Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4
title_fullStr Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4
title_full_unstemmed Penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4
title_sort penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dalam ujian amali dan ujian bertulis fizik tingkatan 4
publisher Faculty of Education, Universiti Teknologi Malaysia
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/17076/1/JOE-1-2011-036.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/17076/
_version_ 1643646722996436992