SERVQUAL dalam penilaian kualiti perkhidmatan di hospital

Pembangunan perancangan kesihatan yang strategik semenjak negara ini mencapai kemerdekaan telah mempertingkatkan kualiti kehidupan masyarakat Malaysia. Peningkatan kualiti kehidupan, ekonomi yang kukuh dan perkhidmatan kesihatan bermutu dan pelbagai telah berjaya mewujudkan kesejahteraan di negara i...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad Tahar, Effaziela, Abdullah, Shahabudin
Format: Book Section
Language:English
Published: Penerbit UTM 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/26232/1/ShahabudinAbdullah2008_ServqualDalamPenilaianKualitiPerkhidmatan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/26232/
http://www.penerbit.utm.my/bookchapterdoc/FKSG/bookchapter_fkkksa07.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.26232
record_format eprints
spelling my.utm.262322012-06-29T01:20:05Z http://eprints.utm.my/id/eprint/26232/ SERVQUAL dalam penilaian kualiti perkhidmatan di hospital Mohamad Tahar, Effaziela Abdullah, Shahabudin HD28 Management. Industrial Management Pembangunan perancangan kesihatan yang strategik semenjak negara ini mencapai kemerdekaan telah mempertingkatkan kualiti kehidupan masyarakat Malaysia. Peningkatan kualiti kehidupan, ekonomi yang kukuh dan perkhidmatan kesihatan bermutu dan pelbagai telah berjaya mewujudkan kesejahteraan di negara ini. Menurut Vandamme dan Leunis, (1993) dalam bidang kesihatan pemasaran adalah sesuatu yang tidak boleh diabaikan. Peningkatan persaingan antara pesakit dan dana memaksa organisasi memperbanyakkan hospital yang khusus untuk menjadikan sesebuah hospital tersebut lebih berorientasikan pasaran. Banyak hospital moden hari ini menggunakan idea-idea pemasaran untuk menangani pasaran pelanggan dengan lebih efisyen dan efektif. Dalam usaha memberikan perkhidmatan yang berkualiti kepada pelanggan, adalah sangat penting untuk mengetahui bagaimana pelanggan mengalami atau merasai kualiti perkhidmatan hospital tersebut. Persepsi pelanggan dalam kualiti perkidmatan hospital adalah agak berbeza daripada apa yang diterima daripada profesion perubatan itu sendiri. Penerbit UTM 2008 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/26232/1/ShahabudinAbdullah2008_ServqualDalamPenilaianKualitiPerkhidmatan.pdf Mohamad Tahar, Effaziela and Abdullah, Shahabudin (2008) SERVQUAL dalam penilaian kualiti perkhidmatan di hospital. In: Penyumberan Luar Dalam Pengurusan Fasiliti. Penerbit UTM, pp. 174-194. ISBN 978-983-52-0587-3 http://www.penerbit.utm.my/bookchapterdoc/FKSG/bookchapter_fkkksa07.pdf
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic HD28 Management. Industrial Management
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Mohamad Tahar, Effaziela
Abdullah, Shahabudin
SERVQUAL dalam penilaian kualiti perkhidmatan di hospital
description Pembangunan perancangan kesihatan yang strategik semenjak negara ini mencapai kemerdekaan telah mempertingkatkan kualiti kehidupan masyarakat Malaysia. Peningkatan kualiti kehidupan, ekonomi yang kukuh dan perkhidmatan kesihatan bermutu dan pelbagai telah berjaya mewujudkan kesejahteraan di negara ini. Menurut Vandamme dan Leunis, (1993) dalam bidang kesihatan pemasaran adalah sesuatu yang tidak boleh diabaikan. Peningkatan persaingan antara pesakit dan dana memaksa organisasi memperbanyakkan hospital yang khusus untuk menjadikan sesebuah hospital tersebut lebih berorientasikan pasaran. Banyak hospital moden hari ini menggunakan idea-idea pemasaran untuk menangani pasaran pelanggan dengan lebih efisyen dan efektif. Dalam usaha memberikan perkhidmatan yang berkualiti kepada pelanggan, adalah sangat penting untuk mengetahui bagaimana pelanggan mengalami atau merasai kualiti perkhidmatan hospital tersebut. Persepsi pelanggan dalam kualiti perkidmatan hospital adalah agak berbeza daripada apa yang diterima daripada profesion perubatan itu sendiri.
format Book Section
author Mohamad Tahar, Effaziela
Abdullah, Shahabudin
author_facet Mohamad Tahar, Effaziela
Abdullah, Shahabudin
author_sort Mohamad Tahar, Effaziela
title SERVQUAL dalam penilaian kualiti perkhidmatan di hospital
title_short SERVQUAL dalam penilaian kualiti perkhidmatan di hospital
title_full SERVQUAL dalam penilaian kualiti perkhidmatan di hospital
title_fullStr SERVQUAL dalam penilaian kualiti perkhidmatan di hospital
title_full_unstemmed SERVQUAL dalam penilaian kualiti perkhidmatan di hospital
title_sort servqual dalam penilaian kualiti perkhidmatan di hospital
publisher Penerbit UTM
publishDate 2008
url http://eprints.utm.my/id/eprint/26232/1/ShahabudinAbdullah2008_ServqualDalamPenilaianKualitiPerkhidmatan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/26232/
http://www.penerbit.utm.my/bookchapterdoc/FKSG/bookchapter_fkkksa07.pdf
_version_ 1643647716463476736