Kajian terhadap proses membuat keputusan dalam tingkah laku membeli di kalangan pengguna: kajian kes di Johor Bahru.

Kajian ini bertujuan mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi proses membuat keputusan di kalangan pengguna dalam membeli sesuatu barangan di tiga buah pasaraya besar di Johor Bahru iaitu Pasaraya Giant di Tampoi dan Plentong serta Pasaraya Carrefour. Seramai 480 orang pengguna lelaki dan perempuan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Panatik, Siti Aisyah, Mad Shah, Ishak, Rajab, Azizah
Format: Monograph
Language:English
Published: Universiti Teknologi Malaysia 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/2691/1/71897.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/2691/
http://www.academia.edu/2658361/Kajian_Terhadap_Proses_Membuat_Keputusan_Dalam_Tingkah_Laku_Membeli_Di_Kalangan_Pengguna_Kajian_Kes_Di_Johor_Bahru
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.2691
record_format eprints
spelling my.utm.26912017-10-11T01:04:16Z http://eprints.utm.my/id/eprint/2691/ Kajian terhadap proses membuat keputusan dalam tingkah laku membeli di kalangan pengguna: kajian kes di Johor Bahru. Panatik, Siti Aisyah Mad Shah, Ishak Rajab, Azizah H Social Sciences (General) Kajian ini bertujuan mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi proses membuat keputusan di kalangan pengguna dalam membeli sesuatu barangan di tiga buah pasaraya besar di Johor Bahru iaitu Pasaraya Giant di Tampoi dan Plentong serta Pasaraya Carrefour. Seramai 480 orang pengguna lelaki dan perempuan telah dipilih sebagai responden kajian yang terdiri daripada Melayu,Cina dan India. Kaedah persampelan rawak mudah telah digunakan untuk pemilihan sampel kajian. Objektif pertama kajian ini adalah untuk mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi proses membuat keputusan dalam pembelian barangan di kalangan pengguna. Di samping itu, kajian ini turut melihat perbezaan faktor-faktor yang mempengaruhi proses membuat keputusan pembelian barangan di kalangan pengguna berdasarkan jantina, etnik, umur,taraf perkahwinan, taraf pekerjaan dan tahap pendidikan. Pengkaji telah menggunakan kaedah soal selidik sebagai instrumen utama bagi mendapatkan data dalam kajian ini. Data yang diperolehi seterusnya dianalisis dengan menggunakan kekerapan, peratusan, analisis min, Mann Whitney dan Kruskal-Wallis. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor perfectionictic (High Quality Conscious) merupakan faktor utama mempengaruhi keputusan pengguna semasa membeli sesuatu barangan. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan proses membuat keputusan dalam tingkah laku membeli di antara lelaki dan perempuan. Manakala terdapat perbezaan yang signifikan proses membuat keputusan dalam tingkah laku membeli berdasar etnik, status perkahwinan, umur, tahap pendidikan dan taraf pekerjaan di kalangan responden. Universiti Teknologi Malaysia 2004 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/2691/1/71897.pdf Panatik, Siti Aisyah and Mad Shah, Ishak and Rajab, Azizah (2004) Kajian terhadap proses membuat keputusan dalam tingkah laku membeli di kalangan pengguna: kajian kes di Johor Bahru. Project Report. Universiti Teknologi Malaysia. (Unpublished) http://www.academia.edu/2658361/Kajian_Terhadap_Proses_Membuat_Keputusan_Dalam_Tingkah_Laku_Membeli_Di_Kalangan_Pengguna_Kajian_Kes_Di_Johor_Bahru
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
spellingShingle H Social Sciences (General)
Panatik, Siti Aisyah
Mad Shah, Ishak
Rajab, Azizah
Kajian terhadap proses membuat keputusan dalam tingkah laku membeli di kalangan pengguna: kajian kes di Johor Bahru.
description Kajian ini bertujuan mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi proses membuat keputusan di kalangan pengguna dalam membeli sesuatu barangan di tiga buah pasaraya besar di Johor Bahru iaitu Pasaraya Giant di Tampoi dan Plentong serta Pasaraya Carrefour. Seramai 480 orang pengguna lelaki dan perempuan telah dipilih sebagai responden kajian yang terdiri daripada Melayu,Cina dan India. Kaedah persampelan rawak mudah telah digunakan untuk pemilihan sampel kajian. Objektif pertama kajian ini adalah untuk mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi proses membuat keputusan dalam pembelian barangan di kalangan pengguna. Di samping itu, kajian ini turut melihat perbezaan faktor-faktor yang mempengaruhi proses membuat keputusan pembelian barangan di kalangan pengguna berdasarkan jantina, etnik, umur,taraf perkahwinan, taraf pekerjaan dan tahap pendidikan. Pengkaji telah menggunakan kaedah soal selidik sebagai instrumen utama bagi mendapatkan data dalam kajian ini. Data yang diperolehi seterusnya dianalisis dengan menggunakan kekerapan, peratusan, analisis min, Mann Whitney dan Kruskal-Wallis. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor perfectionictic (High Quality Conscious) merupakan faktor utama mempengaruhi keputusan pengguna semasa membeli sesuatu barangan. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan proses membuat keputusan dalam tingkah laku membeli di antara lelaki dan perempuan. Manakala terdapat perbezaan yang signifikan proses membuat keputusan dalam tingkah laku membeli berdasar etnik, status perkahwinan, umur, tahap pendidikan dan taraf pekerjaan di kalangan responden.
format Monograph
author Panatik, Siti Aisyah
Mad Shah, Ishak
Rajab, Azizah
author_facet Panatik, Siti Aisyah
Mad Shah, Ishak
Rajab, Azizah
author_sort Panatik, Siti Aisyah
title Kajian terhadap proses membuat keputusan dalam tingkah laku membeli di kalangan pengguna: kajian kes di Johor Bahru.
title_short Kajian terhadap proses membuat keputusan dalam tingkah laku membeli di kalangan pengguna: kajian kes di Johor Bahru.
title_full Kajian terhadap proses membuat keputusan dalam tingkah laku membeli di kalangan pengguna: kajian kes di Johor Bahru.
title_fullStr Kajian terhadap proses membuat keputusan dalam tingkah laku membeli di kalangan pengguna: kajian kes di Johor Bahru.
title_full_unstemmed Kajian terhadap proses membuat keputusan dalam tingkah laku membeli di kalangan pengguna: kajian kes di Johor Bahru.
title_sort kajian terhadap proses membuat keputusan dalam tingkah laku membeli di kalangan pengguna: kajian kes di johor bahru.
publisher Universiti Teknologi Malaysia
publishDate 2004
url http://eprints.utm.my/id/eprint/2691/1/71897.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/2691/
http://www.academia.edu/2658361/Kajian_Terhadap_Proses_Membuat_Keputusan_Dalam_Tingkah_Laku_Membeli_Di_Kalangan_Pengguna_Kajian_Kes_Di_Johor_Bahru
_version_ 1643643630448017408