Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim

Artikel ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pengaplikasian Model Generatif-Metakognitif dalam pembangunan perisian pendidikan sains bagi membantu pelajar menguasai konsep keabadian jisim dengan tepat. Keberkesanan tersebut diukur melalui keupayaan pelajar untuk melakukan perubahan konsep da...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Surif, Johari, Arshad, Mohammad Yusof, Ahmad@Sharif, Mohammad Nazir
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/3427/1/scan0008.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/3427/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
Description
Summary:Artikel ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pengaplikasian Model Generatif-Metakognitif dalam pembangunan perisian pendidikan sains bagi membantu pelajar menguasai konsep keabadian jisim dengan tepat. Keberkesanan tersebut diukur melalui keupayaan pelajar untuk melakukan perubahan konsep dan mempertingkatkan strategi metakognitif mereka bagi membina konsep saintifik pada aras makroskopik, mikroskopik dan persimbolan. Alat penggubahan Macromedia Flash MX telah digunakan bagi tujuan pembangunan perisian ini. Kajian secara kualitatif dilaksanakan di kalangan lima belas responden yang terdiri daripada pelajar tingkatan empat aliran sains yang telah mempelajari tajuk Jirim dan dipilih secara rawak. Data diperolehi berdasarkan data logging hasil interaksi pelajar dan perisian serta temubual yang dijalankan. Dapatan menunjukkan Model Generatif-Metakognitif yang diaplikasikan dalam pembangunan perisian pendidikan sains ini berupaya mewujudkan konflik kognitif dan mempertingkatkan strategi metakognitif pelajar sekaligus membina konsep keabadian jisim dengan tepat. Keseluruhannya menunjukkan model ini berpotensi untuk dijadikan alternatif bagi menggantikan strategi pengajaran dan pembelajaran tradisional dan mempertingkatkan dunia pendidikan sains di negara ini.