Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim
Artikel ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pengaplikasian Model Generatif-Metakognitif dalam pembangunan perisian pendidikan sains bagi membantu pelajar menguasai konsep keabadian jisim dengan tepat. Keberkesanan tersebut diukur melalui keupayaan pelajar untuk melakukan perubahan konsep da...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTM Press
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/3427/1/scan0008.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/3427/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Artikel ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pengaplikasian Model Generatif-Metakognitif
dalam pembangunan perisian pendidikan sains bagi membantu pelajar menguasai konsep keabadian
jisim dengan tepat. Keberkesanan tersebut diukur melalui keupayaan pelajar untuk melakukan
perubahan konsep dan mempertingkatkan strategi metakognitif mereka bagi membina konsep saintifik
pada aras makroskopik, mikroskopik dan persimbolan. Alat penggubahan Macromedia Flash MX
telah digunakan bagi tujuan pembangunan perisian ini. Kajian secara kualitatif dilaksanakan di
kalangan lima belas responden yang terdiri daripada pelajar tingkatan empat aliran sains yang telah
mempelajari tajuk Jirim dan dipilih secara rawak. Data diperolehi berdasarkan data logging hasil
interaksi pelajar dan perisian serta temubual yang dijalankan. Dapatan menunjukkan Model
Generatif-Metakognitif yang diaplikasikan dalam pembangunan perisian pendidikan sains ini
berupaya mewujudkan konflik kognitif dan mempertingkatkan strategi metakognitif pelajar sekaligus
membina konsep keabadian jisim dengan tepat. Keseluruhannya menunjukkan model ini berpotensi
untuk dijadikan alternatif bagi menggantikan strategi pengajaran dan pembelajaran tradisional dan
mempertingkatkan dunia pendidikan sains di negara ini. |
---|