Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim
Artikel ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pengaplikasian Model Generatif-Metakognitif dalam pembangunan perisian pendidikan sains bagi membantu pelajar menguasai konsep keabadian jisim dengan tepat. Keberkesanan tersebut diukur melalui keupayaan pelajar untuk melakukan perubahan konsep da...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTM Press
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/3427/1/scan0008.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/3427/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.3427 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.34272017-11-01T04:17:36Z http://eprints.utm.my/id/eprint/3427/ Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim Surif, Johari Arshad, Mohammad Yusof Ahmad@Sharif, Mohammad Nazir QA75 Electronic computers. Computer science Artikel ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pengaplikasian Model Generatif-Metakognitif dalam pembangunan perisian pendidikan sains bagi membantu pelajar menguasai konsep keabadian jisim dengan tepat. Keberkesanan tersebut diukur melalui keupayaan pelajar untuk melakukan perubahan konsep dan mempertingkatkan strategi metakognitif mereka bagi membina konsep saintifik pada aras makroskopik, mikroskopik dan persimbolan. Alat penggubahan Macromedia Flash MX telah digunakan bagi tujuan pembangunan perisian ini. Kajian secara kualitatif dilaksanakan di kalangan lima belas responden yang terdiri daripada pelajar tingkatan empat aliran sains yang telah mempelajari tajuk Jirim dan dipilih secara rawak. Data diperolehi berdasarkan data logging hasil interaksi pelajar dan perisian serta temubual yang dijalankan. Dapatan menunjukkan Model Generatif-Metakognitif yang diaplikasikan dalam pembangunan perisian pendidikan sains ini berupaya mewujudkan konflik kognitif dan mempertingkatkan strategi metakognitif pelajar sekaligus membina konsep keabadian jisim dengan tepat. Keseluruhannya menunjukkan model ini berpotensi untuk dijadikan alternatif bagi menggantikan strategi pengajaran dan pembelajaran tradisional dan mempertingkatkan dunia pendidikan sains di negara ini. Penerbit UTM Press 2004-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/3427/1/scan0008.pdf Surif, Johari and Arshad, Mohammad Yusof and Ahmad@Sharif, Mohammad Nazir (2004) Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim. Jurnal Teknologi Maklumat, 16 (2). pp. 74-91. ISSN 0128-3790 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
QA75 Electronic computers. Computer science |
spellingShingle |
QA75 Electronic computers. Computer science Surif, Johari Arshad, Mohammad Yusof Ahmad@Sharif, Mohammad Nazir Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim |
description |
Artikel ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pengaplikasian Model Generatif-Metakognitif
dalam pembangunan perisian pendidikan sains bagi membantu pelajar menguasai konsep keabadian
jisim dengan tepat. Keberkesanan tersebut diukur melalui keupayaan pelajar untuk melakukan
perubahan konsep dan mempertingkatkan strategi metakognitif mereka bagi membina konsep saintifik
pada aras makroskopik, mikroskopik dan persimbolan. Alat penggubahan Macromedia Flash MX
telah digunakan bagi tujuan pembangunan perisian ini. Kajian secara kualitatif dilaksanakan di
kalangan lima belas responden yang terdiri daripada pelajar tingkatan empat aliran sains yang telah
mempelajari tajuk Jirim dan dipilih secara rawak. Data diperolehi berdasarkan data logging hasil
interaksi pelajar dan perisian serta temubual yang dijalankan. Dapatan menunjukkan Model
Generatif-Metakognitif yang diaplikasikan dalam pembangunan perisian pendidikan sains ini
berupaya mewujudkan konflik kognitif dan mempertingkatkan strategi metakognitif pelajar sekaligus
membina konsep keabadian jisim dengan tepat. Keseluruhannya menunjukkan model ini berpotensi
untuk dijadikan alternatif bagi menggantikan strategi pengajaran dan pembelajaran tradisional dan
mempertingkatkan dunia pendidikan sains di negara ini. |
format |
Article |
author |
Surif, Johari Arshad, Mohammad Yusof Ahmad@Sharif, Mohammad Nazir |
author_facet |
Surif, Johari Arshad, Mohammad Yusof Ahmad@Sharif, Mohammad Nazir |
author_sort |
Surif, Johari |
title |
Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim |
title_short |
Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim |
title_full |
Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim |
title_fullStr |
Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim |
title_sort |
keberkesanan pengaplikasian model generatif-metakognitifalam perisian bagi membantu pembinaan konsep keabadian jisim |
publisher |
Penerbit UTM Press |
publishDate |
2004 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/3427/1/scan0008.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/3427/ |
_version_ |
1643643805315891200 |