Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim

Artikel ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pengaplikasian Model Generatif-Metakognitif dalam pembangunan perisian pendidikan sains bagi membantu pelajar menguasai konsep keabadian jisim dengan tepat. Keberkesanan tersebut diukur melalui keupayaan pelajar untuk melakukan perubahan konsep da...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Surif, Johari, Arshad, Mohammad Yusof, Ahmad@Sharif, Mohammad Nazir
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/3427/1/scan0008.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/3427/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.3427
record_format eprints
spelling my.utm.34272017-11-01T04:17:36Z http://eprints.utm.my/id/eprint/3427/ Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim Surif, Johari Arshad, Mohammad Yusof Ahmad@Sharif, Mohammad Nazir QA75 Electronic computers. Computer science Artikel ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pengaplikasian Model Generatif-Metakognitif dalam pembangunan perisian pendidikan sains bagi membantu pelajar menguasai konsep keabadian jisim dengan tepat. Keberkesanan tersebut diukur melalui keupayaan pelajar untuk melakukan perubahan konsep dan mempertingkatkan strategi metakognitif mereka bagi membina konsep saintifik pada aras makroskopik, mikroskopik dan persimbolan. Alat penggubahan Macromedia Flash MX telah digunakan bagi tujuan pembangunan perisian ini. Kajian secara kualitatif dilaksanakan di kalangan lima belas responden yang terdiri daripada pelajar tingkatan empat aliran sains yang telah mempelajari tajuk Jirim dan dipilih secara rawak. Data diperolehi berdasarkan data logging hasil interaksi pelajar dan perisian serta temubual yang dijalankan. Dapatan menunjukkan Model Generatif-Metakognitif yang diaplikasikan dalam pembangunan perisian pendidikan sains ini berupaya mewujudkan konflik kognitif dan mempertingkatkan strategi metakognitif pelajar sekaligus membina konsep keabadian jisim dengan tepat. Keseluruhannya menunjukkan model ini berpotensi untuk dijadikan alternatif bagi menggantikan strategi pengajaran dan pembelajaran tradisional dan mempertingkatkan dunia pendidikan sains di negara ini. Penerbit UTM Press 2004-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/3427/1/scan0008.pdf Surif, Johari and Arshad, Mohammad Yusof and Ahmad@Sharif, Mohammad Nazir (2004) Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim. Jurnal Teknologi Maklumat, 16 (2). pp. 74-91. ISSN 0128-3790
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic QA75 Electronic computers. Computer science
spellingShingle QA75 Electronic computers. Computer science
Surif, Johari
Arshad, Mohammad Yusof
Ahmad@Sharif, Mohammad Nazir
Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim
description Artikel ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pengaplikasian Model Generatif-Metakognitif dalam pembangunan perisian pendidikan sains bagi membantu pelajar menguasai konsep keabadian jisim dengan tepat. Keberkesanan tersebut diukur melalui keupayaan pelajar untuk melakukan perubahan konsep dan mempertingkatkan strategi metakognitif mereka bagi membina konsep saintifik pada aras makroskopik, mikroskopik dan persimbolan. Alat penggubahan Macromedia Flash MX telah digunakan bagi tujuan pembangunan perisian ini. Kajian secara kualitatif dilaksanakan di kalangan lima belas responden yang terdiri daripada pelajar tingkatan empat aliran sains yang telah mempelajari tajuk Jirim dan dipilih secara rawak. Data diperolehi berdasarkan data logging hasil interaksi pelajar dan perisian serta temubual yang dijalankan. Dapatan menunjukkan Model Generatif-Metakognitif yang diaplikasikan dalam pembangunan perisian pendidikan sains ini berupaya mewujudkan konflik kognitif dan mempertingkatkan strategi metakognitif pelajar sekaligus membina konsep keabadian jisim dengan tepat. Keseluruhannya menunjukkan model ini berpotensi untuk dijadikan alternatif bagi menggantikan strategi pengajaran dan pembelajaran tradisional dan mempertingkatkan dunia pendidikan sains di negara ini.
format Article
author Surif, Johari
Arshad, Mohammad Yusof
Ahmad@Sharif, Mohammad Nazir
author_facet Surif, Johari
Arshad, Mohammad Yusof
Ahmad@Sharif, Mohammad Nazir
author_sort Surif, Johari
title Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim
title_short Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim
title_full Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim
title_fullStr Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim
title_full_unstemmed Keberkesanan Pengaplikasian Model Generatif-Metakognitifalam Perisian Bagi Membantu Pembinaan Konsep Keabadian Jisim
title_sort keberkesanan pengaplikasian model generatif-metakognitifalam perisian bagi membantu pembinaan konsep keabadian jisim
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2004
url http://eprints.utm.my/id/eprint/3427/1/scan0008.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/3427/
_version_ 1643643805315891200