Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) menerusi pandangan guru

Tujuan kajian ini adalah untuk melihat pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) menerusi pandangan guru. Bagi mencapai tujuan ini, tahap kefahaman berkaitan konsep PBS, persepsi dan masalah pelaksanaan PBS dalam kalangan pelajar pascasiswazah dikenal pasti. Seramai 34 orang guru yang terdiri...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Samsudin, Siti Anisha, Ibrahim, Nor Hasniza, Surif, Johari, Abdullah, Abdul Halim
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/61198/1/NorHasnizaIbrahim2014_PelaksanaanPentaksiranBerasaskanSekolah%28PBS%29.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61198/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.61198
record_format eprints
spelling my.utm.611982017-03-22T00:34:35Z http://eprints.utm.my/id/eprint/61198/ Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) menerusi pandangan guru Samsudin, Siti Anisha Ibrahim, Nor Hasniza Surif, Johari Abdullah, Abdul Halim L Education (General) Tujuan kajian ini adalah untuk melihat pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) menerusi pandangan guru. Bagi mencapai tujuan ini, tahap kefahaman berkaitan konsep PBS, persepsi dan masalah pelaksanaan PBS dalam kalangan pelajar pascasiswazah dikenal pasti. Seramai 34 orang guru yang terdiri daripada pelajar pascasiswazah Fakulti Pendidikan telah dilibatkan sebagai responden di dalam kajian ini. Data dikumpulkan menerusi soal selidik dan temubual. Soalan soal selidik terdiri daripada 34 item yang berskala Likert. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan teknik statistik deskriptif iaitu peratusan dan purata min. Manakala temubual dianalisis secara teknik analisis kandungan. Hasil dari kajian ini, didapati kebanyakan responden menyatakan bahawa mereka jelas dengan objektif dan matlamat yang perlu dicapai dalam pelaksanaan PBS dan responden juga merasakan soalan-soalan bagi PBS bersesuaian mengikut tahap band yang tertentu. Dapatan juga menunjukkan bahawa responden bersetuju bahawa mereka tidak diberikan kursus dan latihan sebelum melaksanakan PBS disekolah. Semua dapatan daripada soal selidik di sokong oleh responden yang terlibat dalam sesi temubual yang dijalankan. Oleh yang demikian, dengan adanya kajian ini diharapkan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) ini menjadi lebih baik, menarik dan dapat diteruskan pelaksanaannya oleh guru dalam sistem pendidikan akan datang yang dikatakan lebih mencabar terutama buat golongan pendidik. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/61198/1/NorHasnizaIbrahim2014_PelaksanaanPentaksiranBerasaskanSekolah%28PBS%29.pdf Samsudin, Siti Anisha and Ibrahim, Nor Hasniza and Surif, Johari and Abdullah, Abdul Halim (2014) Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) menerusi pandangan guru. In: Prosiding Konvensyen Antarabangsa Jiwa Pendidik 2014, 11-13 August, 2014, Johor Bahru, Malaysia.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Samsudin, Siti Anisha
Ibrahim, Nor Hasniza
Surif, Johari
Abdullah, Abdul Halim
Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) menerusi pandangan guru
description Tujuan kajian ini adalah untuk melihat pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) menerusi pandangan guru. Bagi mencapai tujuan ini, tahap kefahaman berkaitan konsep PBS, persepsi dan masalah pelaksanaan PBS dalam kalangan pelajar pascasiswazah dikenal pasti. Seramai 34 orang guru yang terdiri daripada pelajar pascasiswazah Fakulti Pendidikan telah dilibatkan sebagai responden di dalam kajian ini. Data dikumpulkan menerusi soal selidik dan temubual. Soalan soal selidik terdiri daripada 34 item yang berskala Likert. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan teknik statistik deskriptif iaitu peratusan dan purata min. Manakala temubual dianalisis secara teknik analisis kandungan. Hasil dari kajian ini, didapati kebanyakan responden menyatakan bahawa mereka jelas dengan objektif dan matlamat yang perlu dicapai dalam pelaksanaan PBS dan responden juga merasakan soalan-soalan bagi PBS bersesuaian mengikut tahap band yang tertentu. Dapatan juga menunjukkan bahawa responden bersetuju bahawa mereka tidak diberikan kursus dan latihan sebelum melaksanakan PBS disekolah. Semua dapatan daripada soal selidik di sokong oleh responden yang terlibat dalam sesi temubual yang dijalankan. Oleh yang demikian, dengan adanya kajian ini diharapkan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) ini menjadi lebih baik, menarik dan dapat diteruskan pelaksanaannya oleh guru dalam sistem pendidikan akan datang yang dikatakan lebih mencabar terutama buat golongan pendidik.
format Conference or Workshop Item
author Samsudin, Siti Anisha
Ibrahim, Nor Hasniza
Surif, Johari
Abdullah, Abdul Halim
author_facet Samsudin, Siti Anisha
Ibrahim, Nor Hasniza
Surif, Johari
Abdullah, Abdul Halim
author_sort Samsudin, Siti Anisha
title Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) menerusi pandangan guru
title_short Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) menerusi pandangan guru
title_full Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) menerusi pandangan guru
title_fullStr Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) menerusi pandangan guru
title_full_unstemmed Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) menerusi pandangan guru
title_sort pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (pbs) menerusi pandangan guru
publishDate 2014
url http://eprints.utm.my/id/eprint/61198/1/NorHasnizaIbrahim2014_PelaksanaanPentaksiranBerasaskanSekolah%28PBS%29.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61198/
_version_ 1643655099522744320