Aktiviti penilaian dalam makmal menggunakan peta konsep dalam menjana kemahiran berfikir aras tinggi: suatu kerangka teori

Perubahan dunia yang pesat telah menuntut kepada transformasi pendidikan, bukan sahaja dari aspek kurikulum dan pedagogi, malah komponen pentaksiran dan penilaian juga perlu dititikberatkan. Matlamat pendidikan abad ke21 adalah untuk menghasilkan pelajar yang mempunyai kefahaman mendalam terhadap se...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: A. Ghani, Intan Baizura, Yahaya, Noraffandy, Ibrahim, Nor Hasniza, Hasan, Mohamed Noor
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/61407/1/MohamedNoorHasan2015_AktivitiPenilaiandalamMakmalMenggunakanPetaKonsep.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61407/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.61407
record_format eprints
spelling my.utm.614072017-08-06T08:32:19Z http://eprints.utm.my/id/eprint/61407/ Aktiviti penilaian dalam makmal menggunakan peta konsep dalam menjana kemahiran berfikir aras tinggi: suatu kerangka teori A. Ghani, Intan Baizura Yahaya, Noraffandy Ibrahim, Nor Hasniza Hasan, Mohamed Noor LB Theory and practice of education Perubahan dunia yang pesat telah menuntut kepada transformasi pendidikan, bukan sahaja dari aspek kurikulum dan pedagogi, malah komponen pentaksiran dan penilaian juga perlu dititikberatkan. Matlamat pendidikan abad ke21 adalah untuk menghasilkan pelajar yang mempunyai kefahaman mendalam terhadap sesuatu ilmu pengetahuan serta mempunyai kemahiran berfikir aras tinggi yang diharap dapat melahirkan tenaga kerja yang cemerlang. Aktiviti makmal penting dalam mempelajari ilmu Kimia yang terdiri daripada pelbagai konsep abstrak. Melalui aktiviti ini, pelajar seharusnya lebih memahami dan menguasai sesuatu topik pembelajaran seterusnya membantu kepada rangsangan kemahiran berfikir aras tinggi. Bagi mengukur hasil pembelajaran aktiviti tersebut, aktiviti penilaian merupakan aspek penting yang perlu ditekankan. Peta konsep merupakan salah satu alat penilaian pembelajaran yang dikatakan dapat membantu pelajar menvisualkan konsepkonsep yang telah difahami serta menjadi platform kepada rangsangan KBAT. Maka, suatu kerangka teori diperlukan untuk mendasari kajian ini. Pada asasnya, teori konstruktivisme merupakan tunjang kepada aktiviti penilaian dalam makmal yang diharapkan dapat meningkatkan kefahaman konseptual yang mendalam dan diperlukan dalam menjana kepada peningkatan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar. 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/61407/1/MohamedNoorHasan2015_AktivitiPenilaiandalamMakmalMenggunakanPetaKonsep.pdf A. Ghani, Intan Baizura and Yahaya, Noraffandy and Ibrahim, Nor Hasniza and Hasan, Mohamed Noor (2015) Aktiviti penilaian dalam makmal menggunakan peta konsep dalam menjana kemahiran berfikir aras tinggi: suatu kerangka teori. In: 2nd International Education Postgraduate Seminar, 20-21 Dec, 2015, Johor Bahru, johor.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
A. Ghani, Intan Baizura
Yahaya, Noraffandy
Ibrahim, Nor Hasniza
Hasan, Mohamed Noor
Aktiviti penilaian dalam makmal menggunakan peta konsep dalam menjana kemahiran berfikir aras tinggi: suatu kerangka teori
description Perubahan dunia yang pesat telah menuntut kepada transformasi pendidikan, bukan sahaja dari aspek kurikulum dan pedagogi, malah komponen pentaksiran dan penilaian juga perlu dititikberatkan. Matlamat pendidikan abad ke21 adalah untuk menghasilkan pelajar yang mempunyai kefahaman mendalam terhadap sesuatu ilmu pengetahuan serta mempunyai kemahiran berfikir aras tinggi yang diharap dapat melahirkan tenaga kerja yang cemerlang. Aktiviti makmal penting dalam mempelajari ilmu Kimia yang terdiri daripada pelbagai konsep abstrak. Melalui aktiviti ini, pelajar seharusnya lebih memahami dan menguasai sesuatu topik pembelajaran seterusnya membantu kepada rangsangan kemahiran berfikir aras tinggi. Bagi mengukur hasil pembelajaran aktiviti tersebut, aktiviti penilaian merupakan aspek penting yang perlu ditekankan. Peta konsep merupakan salah satu alat penilaian pembelajaran yang dikatakan dapat membantu pelajar menvisualkan konsepkonsep yang telah difahami serta menjadi platform kepada rangsangan KBAT. Maka, suatu kerangka teori diperlukan untuk mendasari kajian ini. Pada asasnya, teori konstruktivisme merupakan tunjang kepada aktiviti penilaian dalam makmal yang diharapkan dapat meningkatkan kefahaman konseptual yang mendalam dan diperlukan dalam menjana kepada peningkatan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar.
format Conference or Workshop Item
author A. Ghani, Intan Baizura
Yahaya, Noraffandy
Ibrahim, Nor Hasniza
Hasan, Mohamed Noor
author_facet A. Ghani, Intan Baizura
Yahaya, Noraffandy
Ibrahim, Nor Hasniza
Hasan, Mohamed Noor
author_sort A. Ghani, Intan Baizura
title Aktiviti penilaian dalam makmal menggunakan peta konsep dalam menjana kemahiran berfikir aras tinggi: suatu kerangka teori
title_short Aktiviti penilaian dalam makmal menggunakan peta konsep dalam menjana kemahiran berfikir aras tinggi: suatu kerangka teori
title_full Aktiviti penilaian dalam makmal menggunakan peta konsep dalam menjana kemahiran berfikir aras tinggi: suatu kerangka teori
title_fullStr Aktiviti penilaian dalam makmal menggunakan peta konsep dalam menjana kemahiran berfikir aras tinggi: suatu kerangka teori
title_full_unstemmed Aktiviti penilaian dalam makmal menggunakan peta konsep dalam menjana kemahiran berfikir aras tinggi: suatu kerangka teori
title_sort aktiviti penilaian dalam makmal menggunakan peta konsep dalam menjana kemahiran berfikir aras tinggi: suatu kerangka teori
publishDate 2015
url http://eprints.utm.my/id/eprint/61407/1/MohamedNoorHasan2015_AktivitiPenilaiandalamMakmalMenggunakanPetaKonsep.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61407/
_version_ 1643655161421234176