Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam dua persekitaran amali yang berbeza iaitu secara tradisional dan makmal mikro komputer. Seramai 60 orang pelajar tingkatan lima dari dua buah sekolah menengah di Daerah Johor Bahru...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/6471/1/HazrulrizawatiAbdHamidMFP2007.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/6471/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran proses
sains dan cara penglibatan pelajar dalam dua persekitaran amali yang berbeza iaitu
secara tradisional dan makmal mikro komputer. Seramai 60 orang pelajar tingkatan lima
dari dua buah sekolah menengah di Daerah Johor Bahru terlibat dalam kajian ini. Ujian
Alternatif Kemahiran Proses Sains (UAKPS) telah digunakan untuk mendapat maklumat
tentang tahap penguasaan kemahiran proses sains pelajar. Enam komponen kemahiran
proses sains yang dikaji adalah kemahiran merekod data, melukis graf, mentafsir
maklumat, mengenalpasti pembolehubah, mengawal pembolehubah dan membuat
pemerhatian. Soal selidik Cara Penglibatan Pelajar (CPP) yang mengandungi 30 item
soalan skala Likert digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang penglibatan pelajar
dalam aktiviti kerja amali. Data yang diperolehi dianalisis secara kuantitatif dan
kualitatif. Analisis kuantitatif melibatkan penggunaan statistik deskriptif dalam bentuk
skor min, sisihan piawai, kekerapan dan peratusan manakala statistik inferensi
menggunakan ANOVA Satu Hala. Semua hipotesis diuji pada aras signifikan α = .05.
Hasil analisis menunjukkan secara umumnya tahap penguasaan kemahiran proses sains
pelajar yang terlibat dengan kerja amali melalui kaedah makmal mikro komputer adalah
baik manakala kaedah tradisional adalah sederhana. Dapatan kajian juga menunjukkan
pelajar terlibat secara aktif dalam kedua-dua persekitaran kerja amali. Hasil analisis
ANOVA Satu Hala menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara cara
penglibatan pelajar dengan tahap penguasaan kemahiran proses sains. Dapatan kajian ini
memberi implikasi bahawa peluang untuk terlibat secara aktif dalam kerja amali melalui
kedua-dua kaedah kerja amali sama ada tradisional atau makmal mikro komputer adalah
sama namun perbezaan tahap penguasaan kemahiran proses sains mungkin bergantung
kepada bagaimana individu itu memanfaatkannya. |
---|