Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam dua persekitaran amali yang berbeza iaitu secara tradisional dan makmal mikro komputer. Seramai 60 orang pelajar tingkatan lima dari dua buah sekolah menengah di Daerah Johor Bahru...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/6471/1/HazrulrizawatiAbdHamidMFP2007.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/6471/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.6471 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.64712018-08-30T08:03:50Z http://eprints.utm.my/id/eprint/6471/ Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer Abd Hamid, Hazrulrizawati L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam dua persekitaran amali yang berbeza iaitu secara tradisional dan makmal mikro komputer. Seramai 60 orang pelajar tingkatan lima dari dua buah sekolah menengah di Daerah Johor Bahru terlibat dalam kajian ini. Ujian Alternatif Kemahiran Proses Sains (UAKPS) telah digunakan untuk mendapat maklumat tentang tahap penguasaan kemahiran proses sains pelajar. Enam komponen kemahiran proses sains yang dikaji adalah kemahiran merekod data, melukis graf, mentafsir maklumat, mengenalpasti pembolehubah, mengawal pembolehubah dan membuat pemerhatian. Soal selidik Cara Penglibatan Pelajar (CPP) yang mengandungi 30 item soalan skala Likert digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang penglibatan pelajar dalam aktiviti kerja amali. Data yang diperolehi dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif. Analisis kuantitatif melibatkan penggunaan statistik deskriptif dalam bentuk skor min, sisihan piawai, kekerapan dan peratusan manakala statistik inferensi menggunakan ANOVA Satu Hala. Semua hipotesis diuji pada aras signifikan α = .05. Hasil analisis menunjukkan secara umumnya tahap penguasaan kemahiran proses sains pelajar yang terlibat dengan kerja amali melalui kaedah makmal mikro komputer adalah baik manakala kaedah tradisional adalah sederhana. Dapatan kajian juga menunjukkan pelajar terlibat secara aktif dalam kedua-dua persekitaran kerja amali. Hasil analisis ANOVA Satu Hala menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara cara penglibatan pelajar dengan tahap penguasaan kemahiran proses sains. Dapatan kajian ini memberi implikasi bahawa peluang untuk terlibat secara aktif dalam kerja amali melalui kedua-dua kaedah kerja amali sama ada tradisional atau makmal mikro komputer adalah sama namun perbezaan tahap penguasaan kemahiran proses sains mungkin bergantung kepada bagaimana individu itu memanfaatkannya. 2007 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/6471/1/HazrulrizawatiAbdHamidMFP2007.pdf Abd Hamid, Hazrulrizawati (2007) Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education. |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Abd Hamid, Hazrulrizawati Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran proses
sains dan cara penglibatan pelajar dalam dua persekitaran amali yang berbeza iaitu
secara tradisional dan makmal mikro komputer. Seramai 60 orang pelajar tingkatan lima
dari dua buah sekolah menengah di Daerah Johor Bahru terlibat dalam kajian ini. Ujian
Alternatif Kemahiran Proses Sains (UAKPS) telah digunakan untuk mendapat maklumat
tentang tahap penguasaan kemahiran proses sains pelajar. Enam komponen kemahiran
proses sains yang dikaji adalah kemahiran merekod data, melukis graf, mentafsir
maklumat, mengenalpasti pembolehubah, mengawal pembolehubah dan membuat
pemerhatian. Soal selidik Cara Penglibatan Pelajar (CPP) yang mengandungi 30 item
soalan skala Likert digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang penglibatan pelajar
dalam aktiviti kerja amali. Data yang diperolehi dianalisis secara kuantitatif dan
kualitatif. Analisis kuantitatif melibatkan penggunaan statistik deskriptif dalam bentuk
skor min, sisihan piawai, kekerapan dan peratusan manakala statistik inferensi
menggunakan ANOVA Satu Hala. Semua hipotesis diuji pada aras signifikan α = .05.
Hasil analisis menunjukkan secara umumnya tahap penguasaan kemahiran proses sains
pelajar yang terlibat dengan kerja amali melalui kaedah makmal mikro komputer adalah
baik manakala kaedah tradisional adalah sederhana. Dapatan kajian juga menunjukkan
pelajar terlibat secara aktif dalam kedua-dua persekitaran kerja amali. Hasil analisis
ANOVA Satu Hala menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara cara
penglibatan pelajar dengan tahap penguasaan kemahiran proses sains. Dapatan kajian ini
memberi implikasi bahawa peluang untuk terlibat secara aktif dalam kerja amali melalui
kedua-dua kaedah kerja amali sama ada tradisional atau makmal mikro komputer adalah
sama namun perbezaan tahap penguasaan kemahiran proses sains mungkin bergantung
kepada bagaimana individu itu memanfaatkannya. |
format |
Thesis |
author |
Abd Hamid, Hazrulrizawati |
author_facet |
Abd Hamid, Hazrulrizawati |
author_sort |
Abd Hamid, Hazrulrizawati |
title |
Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer |
title_short |
Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer |
title_full |
Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer |
title_fullStr |
Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer |
title_full_unstemmed |
Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer |
title_sort |
perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer |
publishDate |
2007 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/6471/1/HazrulrizawatiAbdHamidMFP2007.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/6471/ |
_version_ |
1643644567348576256 |