Pelaksanaan atribut perkongsian kepimpinan dalam konsep profesional learning community di sekolah menengah kebangsaan agama
Konsep Professional Learning Community merupakan satu konsep penambahbaikan pendidikan yang diperkenalkan di negara barat dan didapati telah berjaya meningkatkan pembelajaran pelajar. Kajian ini bertujuan untuk meninjau pelaksanaan atribut Perkongsian kepimpinan dalam konsep Professional Learning Co...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Published: |
FTI UTM
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/67061/ http://www.utm.my/icier2016/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Summary: | Konsep Professional Learning Community merupakan satu konsep penambahbaikan pendidikan yang diperkenalkan di negara barat dan didapati telah berjaya meningkatkan pembelajaran pelajar. Kajian ini bertujuan untuk meninjau pelaksanaan atribut Perkongsian kepimpinan dalam konsep Professional Learning Community dalam kalangan kepimpinan pendidikan di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama seluruh negara. Kajian secara mixed method ini menggunakan kaedah kuantitatif dan kualitatif melalui soal selidik dan temu bual sebagai asas utama pemerolehan data. Analisis statistik kajian ini menggunakan perisian SPSS ver.18 dan perisian AMOS 18 pendekatan Model Persamaan Struktural. Responden kajian melibatkan seramai 8 orang pengetua dan 610 orang guru dari Sekolah Menengah Kebangsaan Agama yang terpilih. Dapatan kajian mendapati atribut perkongsian kepimpinan mencatatkan nilai min yang tinggi iaitu 4.1467. Secara keseluruhannya analisis kajian mendapati kepimpinan pendidikan di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama mempraktikkan atribut perkongian kepimpinan ini di premis mereka. Justeru itu, konsep Professional Learning Community ini dirasakan amat wajar dikembangkan di sekolah-sekolah seluruh negara. |
---|