Pelaksanaan atribut perkongsian kepimpinan dalam konsep profesional learning community di sekolah menengah kebangsaan agama

Konsep Professional Learning Community merupakan satu konsep penambahbaikan pendidikan yang diperkenalkan di negara barat dan didapati telah berjaya meningkatkan pembelajaran pelajar. Kajian ini bertujuan untuk meninjau pelaksanaan atribut Perkongsian kepimpinan dalam konsep Professional Learning Co...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad, Ahmad Marzuki, Wan Embong, Wan Hassan, Safar, Jimaain, Kamarul, Azmi Jasni, Mohamed, Ahmad Kilani
Format: Conference or Workshop Item
Published: FTI UTM 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/67061/
http://www.utm.my/icier2016/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
id my.utm.67061
record_format eprints
spelling my.utm.670612017-08-25T06:23:40Z http://eprints.utm.my/id/eprint/67061/ Pelaksanaan atribut perkongsian kepimpinan dalam konsep profesional learning community di sekolah menengah kebangsaan agama Mohamad, Ahmad Marzuki Wan Embong, Wan Hassan Safar, Jimaain Kamarul, Azmi Jasni Mohamed, Ahmad Kilani BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Konsep Professional Learning Community merupakan satu konsep penambahbaikan pendidikan yang diperkenalkan di negara barat dan didapati telah berjaya meningkatkan pembelajaran pelajar. Kajian ini bertujuan untuk meninjau pelaksanaan atribut Perkongsian kepimpinan dalam konsep Professional Learning Community dalam kalangan kepimpinan pendidikan di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama seluruh negara. Kajian secara mixed method ini menggunakan kaedah kuantitatif dan kualitatif melalui soal selidik dan temu bual sebagai asas utama pemerolehan data. Analisis statistik kajian ini menggunakan perisian SPSS ver.18 dan perisian AMOS 18 pendekatan Model Persamaan Struktural. Responden kajian melibatkan seramai 8 orang pengetua dan 610 orang guru dari Sekolah Menengah Kebangsaan Agama yang terpilih. Dapatan kajian mendapati atribut perkongsian kepimpinan mencatatkan nilai min yang tinggi iaitu 4.1467. Secara keseluruhannya analisis kajian mendapati kepimpinan pendidikan di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama mempraktikkan atribut perkongian kepimpinan ini di premis mereka. Justeru itu, konsep Professional Learning Community ini dirasakan amat wajar dikembangkan di sekolah-sekolah seluruh negara. FTI UTM 2016-01-12 Conference or Workshop Item PeerReviewed Mohamad, Ahmad Marzuki and Wan Embong, Wan Hassan and Safar, Jimaain and Kamarul, Azmi Jasni and Mohamed, Ahmad Kilani (2016) Pelaksanaan atribut perkongsian kepimpinan dalam konsep profesional learning community di sekolah menengah kebangsaan agama. In: International Conference on Islamic Education & Research, 05 Dec, 2016, Langkawi, Kedah, Malaysia. http://www.utm.my/icier2016/
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Mohamad, Ahmad Marzuki
Wan Embong, Wan Hassan
Safar, Jimaain
Kamarul, Azmi Jasni
Mohamed, Ahmad Kilani
Pelaksanaan atribut perkongsian kepimpinan dalam konsep profesional learning community di sekolah menengah kebangsaan agama
description Konsep Professional Learning Community merupakan satu konsep penambahbaikan pendidikan yang diperkenalkan di negara barat dan didapati telah berjaya meningkatkan pembelajaran pelajar. Kajian ini bertujuan untuk meninjau pelaksanaan atribut Perkongsian kepimpinan dalam konsep Professional Learning Community dalam kalangan kepimpinan pendidikan di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama seluruh negara. Kajian secara mixed method ini menggunakan kaedah kuantitatif dan kualitatif melalui soal selidik dan temu bual sebagai asas utama pemerolehan data. Analisis statistik kajian ini menggunakan perisian SPSS ver.18 dan perisian AMOS 18 pendekatan Model Persamaan Struktural. Responden kajian melibatkan seramai 8 orang pengetua dan 610 orang guru dari Sekolah Menengah Kebangsaan Agama yang terpilih. Dapatan kajian mendapati atribut perkongsian kepimpinan mencatatkan nilai min yang tinggi iaitu 4.1467. Secara keseluruhannya analisis kajian mendapati kepimpinan pendidikan di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama mempraktikkan atribut perkongian kepimpinan ini di premis mereka. Justeru itu, konsep Professional Learning Community ini dirasakan amat wajar dikembangkan di sekolah-sekolah seluruh negara.
format Conference or Workshop Item
author Mohamad, Ahmad Marzuki
Wan Embong, Wan Hassan
Safar, Jimaain
Kamarul, Azmi Jasni
Mohamed, Ahmad Kilani
author_facet Mohamad, Ahmad Marzuki
Wan Embong, Wan Hassan
Safar, Jimaain
Kamarul, Azmi Jasni
Mohamed, Ahmad Kilani
author_sort Mohamad, Ahmad Marzuki
title Pelaksanaan atribut perkongsian kepimpinan dalam konsep profesional learning community di sekolah menengah kebangsaan agama
title_short Pelaksanaan atribut perkongsian kepimpinan dalam konsep profesional learning community di sekolah menengah kebangsaan agama
title_full Pelaksanaan atribut perkongsian kepimpinan dalam konsep profesional learning community di sekolah menengah kebangsaan agama
title_fullStr Pelaksanaan atribut perkongsian kepimpinan dalam konsep profesional learning community di sekolah menengah kebangsaan agama
title_full_unstemmed Pelaksanaan atribut perkongsian kepimpinan dalam konsep profesional learning community di sekolah menengah kebangsaan agama
title_sort pelaksanaan atribut perkongsian kepimpinan dalam konsep profesional learning community di sekolah menengah kebangsaan agama
publisher FTI UTM
publishDate 2016
url http://eprints.utm.my/id/eprint/67061/
http://www.utm.my/icier2016/
_version_ 1643655891940016128