Kemahiran berfikir secara kritis dan pencapaian fizik pelajar sekolah luar bandar dan bandar di johor bahru

Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran berfikir secara kritis dan tahap pencapaian Fizik pelajar sekolah luar bandar dan bandar. Kajian yang dijalankan berbe ntuk strategi tinjauan dan menggunakan teknik persampelan rawak berlapis...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamed Zuhaini, Putri 'Amirah 'Izzatul Iman, Abdullah, Fatin Aliah Phang
Format: Article
Published: Persatuan Pendidikan Sains Dan Matematik Johor 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/68214/
http://ppsmj.com.my/v3/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
id my.utm.68214
record_format eprints
spelling my.utm.682142017-11-20T08:52:04Z http://eprints.utm.my/id/eprint/68214/ Kemahiran berfikir secara kritis dan pencapaian fizik pelajar sekolah luar bandar dan bandar di johor bahru Mohamed Zuhaini, Putri 'Amirah 'Izzatul Iman Abdullah, Fatin Aliah Phang L Education Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran berfikir secara kritis dan tahap pencapaian Fizik pelajar sekolah luar bandar dan bandar. Kajian yang dijalankan berbe ntuk strategi tinjauan dan menggunakan teknik persampelan rawak berlapis. Sebanyak empat buah sekolah menengah di daerah Johor Bahru yang terdiri daripada dua buah sekolah menengah luar bandar dan dua buah sekolah menengah bandar terlibat dalam kajian ini. Jumlah kesemua pelajar yang terlibat adalah seramai 123 orang pelajar Fizik tingkatan empat. Alat kajian yang digunakan ialah ujian WGCTA - A dan markah ujian bulanan Fizik. Analisis secara deskriptif melibatkan min, sisihan piawai, median dan peratusan man akala analisis inferensi melibatkan kolerasi Pearson dan ujian - t. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap penguasaan kemahiran berfikir secara kritis pelajar sekolah luar bandar dan bandar adalah pada tahap sederhana. Selain itu, kajian juga mendapati bahawa tahap pencapaian Fizik dan kemahiran berfikir secara kritis pelajar sekolah bandar adalah lebih baik berbanding pelajar sekolah luar secara secara signifikan (sig. = 0.000) Namun begitu, kajian mendapati bahawa tiada hubungan yang signifikan antara tahap penguasaan kemahiran berfikir secara kritis dan tahap pencapaian pelajar sekolah luar bandar (r = 0.033, sig. = 0.801) dan bandar (r = - 0.131, sig. = 0.310). Kesimpulannya, pelajar sekolah bandar adalah lebih tinggi pencapaian mereka dalam Fizik dan kemahi ran berfikir secara kritis berbanding dengan pelajar sekolah luar bandar. Persatuan Pendidikan Sains Dan Matematik Johor 2016-01-12 Article PeerReviewed Mohamed Zuhaini, Putri 'Amirah 'Izzatul Iman and Abdullah, Fatin Aliah Phang (2016) Kemahiran berfikir secara kritis dan pencapaian fizik pelajar sekolah luar bandar dan bandar di johor bahru. Buletin PPSMJ, 26 (2). pp. 3-16. ISSN 0128-4290 http://ppsmj.com.my/v3/
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
topic L Education
spellingShingle L Education
Mohamed Zuhaini, Putri 'Amirah 'Izzatul Iman
Abdullah, Fatin Aliah Phang
Kemahiran berfikir secara kritis dan pencapaian fizik pelajar sekolah luar bandar dan bandar di johor bahru
description Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran berfikir secara kritis dan tahap pencapaian Fizik pelajar sekolah luar bandar dan bandar. Kajian yang dijalankan berbe ntuk strategi tinjauan dan menggunakan teknik persampelan rawak berlapis. Sebanyak empat buah sekolah menengah di daerah Johor Bahru yang terdiri daripada dua buah sekolah menengah luar bandar dan dua buah sekolah menengah bandar terlibat dalam kajian ini. Jumlah kesemua pelajar yang terlibat adalah seramai 123 orang pelajar Fizik tingkatan empat. Alat kajian yang digunakan ialah ujian WGCTA - A dan markah ujian bulanan Fizik. Analisis secara deskriptif melibatkan min, sisihan piawai, median dan peratusan man akala analisis inferensi melibatkan kolerasi Pearson dan ujian - t. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap penguasaan kemahiran berfikir secara kritis pelajar sekolah luar bandar dan bandar adalah pada tahap sederhana. Selain itu, kajian juga mendapati bahawa tahap pencapaian Fizik dan kemahiran berfikir secara kritis pelajar sekolah bandar adalah lebih baik berbanding pelajar sekolah luar secara secara signifikan (sig. = 0.000) Namun begitu, kajian mendapati bahawa tiada hubungan yang signifikan antara tahap penguasaan kemahiran berfikir secara kritis dan tahap pencapaian pelajar sekolah luar bandar (r = 0.033, sig. = 0.801) dan bandar (r = - 0.131, sig. = 0.310). Kesimpulannya, pelajar sekolah bandar adalah lebih tinggi pencapaian mereka dalam Fizik dan kemahi ran berfikir secara kritis berbanding dengan pelajar sekolah luar bandar.
format Article
author Mohamed Zuhaini, Putri 'Amirah 'Izzatul Iman
Abdullah, Fatin Aliah Phang
author_facet Mohamed Zuhaini, Putri 'Amirah 'Izzatul Iman
Abdullah, Fatin Aliah Phang
author_sort Mohamed Zuhaini, Putri 'Amirah 'Izzatul Iman
title Kemahiran berfikir secara kritis dan pencapaian fizik pelajar sekolah luar bandar dan bandar di johor bahru
title_short Kemahiran berfikir secara kritis dan pencapaian fizik pelajar sekolah luar bandar dan bandar di johor bahru
title_full Kemahiran berfikir secara kritis dan pencapaian fizik pelajar sekolah luar bandar dan bandar di johor bahru
title_fullStr Kemahiran berfikir secara kritis dan pencapaian fizik pelajar sekolah luar bandar dan bandar di johor bahru
title_full_unstemmed Kemahiran berfikir secara kritis dan pencapaian fizik pelajar sekolah luar bandar dan bandar di johor bahru
title_sort kemahiran berfikir secara kritis dan pencapaian fizik pelajar sekolah luar bandar dan bandar di johor bahru
publisher Persatuan Pendidikan Sains Dan Matematik Johor
publishDate 2016
url http://eprints.utm.my/id/eprint/68214/
http://ppsmj.com.my/v3/
_version_ 1643655925788049408