Interaksi verbal pengajaran dan pembelajaran sains sekolah rendah

Pengajaran dan pembelajaran sains di sekolah rendah telah dilaksanakan berdasarkan kepada saranan pendekatan konstruktivisme. Bagi mengkaji apa yang berlaku di bilik darjah, maka satu kajian interaksi verbal bilik darjah telah dijalankan. Bagi tujuan ini 20 orang guru sains tahun lima dan enam bersa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Tay, Chong Seng, Arshad, Mohammad Yusof
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/7678/1/P50-Yusuf.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7678/
https://www.researchgate.net/publication/279637798_Interaksi_verbal_pengajaran_dan_pembelajaran_sains_sekolah_rendah
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.7678
record_format eprints
spelling my.utm.76782017-10-09T08:09:23Z http://eprints.utm.my/id/eprint/7678/ Interaksi verbal pengajaran dan pembelajaran sains sekolah rendah Tay, Chong Seng Arshad, Mohammad Yusof L Education (General) Pengajaran dan pembelajaran sains di sekolah rendah telah dilaksanakan berdasarkan kepada saranan pendekatan konstruktivisme. Bagi mengkaji apa yang berlaku di bilik darjah, maka satu kajian interaksi verbal bilik darjah telah dijalankan. Bagi tujuan ini 20 orang guru sains tahun lima dan enam bersama pelajarnya dan dua sesi pengajaran diperhati dan dirakamkan. Data direkodkan melalui Instrumen Pemerhatian berlandaskan kepada Pendekatan Konstruktivisme (IPPK) yang dibina terutamanya berdasarkan kepada ‘Flanders’ Interaction Analysis Categories’ (FIAC) dan ‘Science Teaching Observation Schedule’ (STOS). Data dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif. Dapatan menunjukkan bahawa interaksi verbal yang berlaku adalah banyak kepada pernyataan guru yang merupakan syarahan disusuli dengan keadaan senyap/kekeliruan. Ini menunjukkan bahawa guru masih mendominasikan interaksi verbal dan adalah lebih berpusatkan kepada guru. Penyoalan guru dan aktiviti yang dimulai oleh pelajar berlaku pada tahap yang minimun. Amalan yang sedemikian, tidak akan membantu pelajar ke arah pembelajaran yang aktif dan bermakna sebagaimana yang dituntut di bawah pendekatan konstruktivisme. Oleh itu, amalan pendekatan ini perlu dinilai semula bagi memastikan keberkesanannya. 2008-10-11 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/7678/1/P50-Yusuf.pdf Tay, Chong Seng and Arshad, Mohammad Yusof (2008) Interaksi verbal pengajaran dan pembelajaran sains sekolah rendah. In: Seminar Kebangsaan Pendidikan Sains & Matematik 2008, 11 - 12 Oktober 2008, Universiti Teknologi Malaysia. https://www.researchgate.net/publication/279637798_Interaksi_verbal_pengajaran_dan_pembelajaran_sains_sekolah_rendah
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Tay, Chong Seng
Arshad, Mohammad Yusof
Interaksi verbal pengajaran dan pembelajaran sains sekolah rendah
description Pengajaran dan pembelajaran sains di sekolah rendah telah dilaksanakan berdasarkan kepada saranan pendekatan konstruktivisme. Bagi mengkaji apa yang berlaku di bilik darjah, maka satu kajian interaksi verbal bilik darjah telah dijalankan. Bagi tujuan ini 20 orang guru sains tahun lima dan enam bersama pelajarnya dan dua sesi pengajaran diperhati dan dirakamkan. Data direkodkan melalui Instrumen Pemerhatian berlandaskan kepada Pendekatan Konstruktivisme (IPPK) yang dibina terutamanya berdasarkan kepada ‘Flanders’ Interaction Analysis Categories’ (FIAC) dan ‘Science Teaching Observation Schedule’ (STOS). Data dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif. Dapatan menunjukkan bahawa interaksi verbal yang berlaku adalah banyak kepada pernyataan guru yang merupakan syarahan disusuli dengan keadaan senyap/kekeliruan. Ini menunjukkan bahawa guru masih mendominasikan interaksi verbal dan adalah lebih berpusatkan kepada guru. Penyoalan guru dan aktiviti yang dimulai oleh pelajar berlaku pada tahap yang minimun. Amalan yang sedemikian, tidak akan membantu pelajar ke arah pembelajaran yang aktif dan bermakna sebagaimana yang dituntut di bawah pendekatan konstruktivisme. Oleh itu, amalan pendekatan ini perlu dinilai semula bagi memastikan keberkesanannya.
format Conference or Workshop Item
author Tay, Chong Seng
Arshad, Mohammad Yusof
author_facet Tay, Chong Seng
Arshad, Mohammad Yusof
author_sort Tay, Chong Seng
title Interaksi verbal pengajaran dan pembelajaran sains sekolah rendah
title_short Interaksi verbal pengajaran dan pembelajaran sains sekolah rendah
title_full Interaksi verbal pengajaran dan pembelajaran sains sekolah rendah
title_fullStr Interaksi verbal pengajaran dan pembelajaran sains sekolah rendah
title_full_unstemmed Interaksi verbal pengajaran dan pembelajaran sains sekolah rendah
title_sort interaksi verbal pengajaran dan pembelajaran sains sekolah rendah
publishDate 2008
url http://eprints.utm.my/id/eprint/7678/1/P50-Yusuf.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7678/
https://www.researchgate.net/publication/279637798_Interaksi_verbal_pengajaran_dan_pembelajaran_sains_sekolah_rendah
_version_ 1643644828427223040