Pra-Sekolah Menurut Perspektif Islam
Pendidikan awal kanak-kanak merupakan perkara yang amat penting yang perlu dititikberatkan oleh ibu dan bapa. Menurut perspektif Islam, anak-anak perlu diberi pendidikan sejak berada dalam kandungan ibunya lagi. Hal ini amat penting bagi menjamin pertumbuhan dan pembesaran anak-anak yang seiring den...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/84013/1/NurHasyikinAlim2019_Pra-SekolahMenurutPerspektifIslam.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/84013/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.84013 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.840132019-10-31T09:55:34Z http://eprints.utm.my/id/eprint/84013/ Pra-Sekolah Menurut Perspektif Islam Alim, NurHasyikin Awalluddin, Nur Shamim Basiron, Bushrah BJ Ethics BL Religion BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV Practical Theology BV1460 Religious Education HM Sociology HN Social history and conditions. Social problems. Social reform HQ The family. Marriage. Woman Pendidikan awal kanak-kanak merupakan perkara yang amat penting yang perlu dititikberatkan oleh ibu dan bapa. Menurut perspektif Islam, anak-anak perlu diberi pendidikan sejak berada dalam kandungan ibunya lagi. Hal ini amat penting bagi menjamin pertumbuhan dan pembesaran anak-anak yang seiring dengan kehendak Islam. Oleh itu, kertas kerja ini bertujuan untuk mengenal pasti kepentingan pendidikan awal kanak-kanak menurut perspektif Islam. Metod yang digunakan dalam kajian ialah berbentuk kajian perpustakaan dan kajian dokumentasi. Hasil kertas kerja ini akan memperjelaskan tentang bimbingan introduksi bagi kanak-kanak berdasarkan kitab suci al-Quran dan sunnah serta pendapat tokoh-tokoh terhadap pendidikan awal kanak-kanak secara terperinci. Dalam hal ini, semua pihak termasuk ibu bapa, guru dan kerajaan harus bertanggungjawab dalam memainkan peranan masing-masing ke arah memperkasakan pendidikan awal kanak-kanak dengan memastikan generasi akan datang mampu mencapai kejayaan dan kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat. 2019-08-18 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/84013/1/NurHasyikinAlim2019_Pra-SekolahMenurutPerspektifIslam.pdf Alim, NurHasyikin and Awalluddin, Nur Shamim and Basiron, Bushrah (2019) Pra-Sekolah Menurut Perspektif Islam. In: Seminar Institusi Islam 2019, 18 Ogos 2019, 5.01 Bangunan Tun Razak (SPACE), Kuala Lumpur. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
BJ Ethics BL Religion BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV Practical Theology BV1460 Religious Education HM Sociology HN Social history and conditions. Social problems. Social reform HQ The family. Marriage. Woman |
spellingShingle |
BJ Ethics BL Religion BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV Practical Theology BV1460 Religious Education HM Sociology HN Social history and conditions. Social problems. Social reform HQ The family. Marriage. Woman Alim, NurHasyikin Awalluddin, Nur Shamim Basiron, Bushrah Pra-Sekolah Menurut Perspektif Islam |
description |
Pendidikan awal kanak-kanak merupakan perkara yang amat penting yang perlu dititikberatkan oleh ibu dan bapa. Menurut perspektif Islam, anak-anak perlu diberi pendidikan sejak berada dalam kandungan ibunya lagi. Hal ini amat penting bagi menjamin pertumbuhan dan pembesaran anak-anak yang seiring dengan kehendak Islam. Oleh itu, kertas kerja ini bertujuan untuk mengenal pasti kepentingan pendidikan awal kanak-kanak menurut perspektif Islam. Metod yang digunakan dalam kajian ialah berbentuk kajian perpustakaan dan kajian dokumentasi. Hasil kertas kerja ini akan memperjelaskan tentang bimbingan introduksi bagi kanak-kanak berdasarkan kitab suci al-Quran dan sunnah serta pendapat tokoh-tokoh terhadap pendidikan awal kanak-kanak secara terperinci. Dalam hal ini, semua pihak termasuk ibu bapa, guru dan kerajaan harus bertanggungjawab dalam memainkan peranan masing-masing ke arah memperkasakan pendidikan awal kanak-kanak dengan memastikan generasi akan datang mampu mencapai kejayaan dan kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Alim, NurHasyikin Awalluddin, Nur Shamim Basiron, Bushrah |
author_facet |
Alim, NurHasyikin Awalluddin, Nur Shamim Basiron, Bushrah |
author_sort |
Alim, NurHasyikin |
title |
Pra-Sekolah Menurut Perspektif Islam |
title_short |
Pra-Sekolah Menurut Perspektif Islam |
title_full |
Pra-Sekolah Menurut Perspektif Islam |
title_fullStr |
Pra-Sekolah Menurut Perspektif Islam |
title_full_unstemmed |
Pra-Sekolah Menurut Perspektif Islam |
title_sort |
pra-sekolah menurut perspektif islam |
publishDate |
2019 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/84013/1/NurHasyikinAlim2019_Pra-SekolahMenurutPerspektifIslam.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/84013/ |
_version_ |
1651866747541651456 |