Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stres guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan data diperolehi daripada alat ukur "Leader Behavior Description Questionnaire" (LBDQ) digunakan untuk mengukur gaya kepimpinan pengetua dimensi be...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: A. Ghafar, Mohd. Najib, Naim, Tinah
Format: Article
Published: Fakulti Pendidikan, UTM 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/9271/
http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:55915?site_name=Restricted+Repository&query=Penilaian+hubungan+gava+kepimpinan+pengetua+dengan+stres+guru&queryType=vitalDismax
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
id my.utm.9271
record_format eprints
spelling my.utm.92712018-11-29T07:34:40Z http://eprints.utm.my/id/eprint/9271/ Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru A. Ghafar, Mohd. Najib Naim, Tinah LC Special aspects of education L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stres guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan data diperolehi daripada alat ukur "Leader Behavior Description Questionnaire" (LBDQ) digunakan untuk mengukur gaya kepimpinan pengetua dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Alat ukur Stres Guru digunakan untuk mengukur tahap stres guru berdasarkan gaya kepimpinan pengetua dua dimensi tersebut. Sampel kajian terdiri daripada 314 orang guru dari Japan buah sekolah menengah yang mempunyai dua sesi persekolahan di daerah Muar. Hasil kajian mendapati gaya kepimpinan pengetua pada pandangan guru adalah tinggi pada kedua-dua dimensi iaitu pada dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Didapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres guru apabila dikaitkan dengan umur, pengalaman mengajar, status perkahwinan, tugas guru kelas, pengajar kelas peperiksaan, dan sesi persekolahan. Hasil kajian juga mendapati, (i) terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres guru apabila dikaitkan dengan jantina, (ii) terdapat hubungan yang signifikan antara gaya kepimpinan pengetua dimensi berstruktur dengan tahap stres guru pada tahap yang sangat lemah dan (iii) tidak terdapat hubungan yang signifikan gaya kepimpinan pengetua dimensi timbang rasa dengan tahap stres guru pada gaya bertimbang rasa. Fakulti Pendidikan, UTM 2007-10 Article PeerReviewed A. Ghafar, Mohd. Najib and Naim, Tinah (2007) Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 12 . pp. 61-76. ISSN 1394-1801 http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:55915?site_name=Restricted+Repository&query=Penilaian+hubungan+gava+kepimpinan+pengetua+dengan+stres+guru&queryType=vitalDismax
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
topic LC Special aspects of education
L Education (General)
spellingShingle LC Special aspects of education
L Education (General)
A. Ghafar, Mohd. Najib
Naim, Tinah
Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stres guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan data diperolehi daripada alat ukur "Leader Behavior Description Questionnaire" (LBDQ) digunakan untuk mengukur gaya kepimpinan pengetua dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Alat ukur Stres Guru digunakan untuk mengukur tahap stres guru berdasarkan gaya kepimpinan pengetua dua dimensi tersebut. Sampel kajian terdiri daripada 314 orang guru dari Japan buah sekolah menengah yang mempunyai dua sesi persekolahan di daerah Muar. Hasil kajian mendapati gaya kepimpinan pengetua pada pandangan guru adalah tinggi pada kedua-dua dimensi iaitu pada dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Didapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres guru apabila dikaitkan dengan umur, pengalaman mengajar, status perkahwinan, tugas guru kelas, pengajar kelas peperiksaan, dan sesi persekolahan. Hasil kajian juga mendapati, (i) terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres guru apabila dikaitkan dengan jantina, (ii) terdapat hubungan yang signifikan antara gaya kepimpinan pengetua dimensi berstruktur dengan tahap stres guru pada tahap yang sangat lemah dan (iii) tidak terdapat hubungan yang signifikan gaya kepimpinan pengetua dimensi timbang rasa dengan tahap stres guru pada gaya bertimbang rasa.
format Article
author A. Ghafar, Mohd. Najib
Naim, Tinah
author_facet A. Ghafar, Mohd. Najib
Naim, Tinah
author_sort A. Ghafar, Mohd. Najib
title Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru
title_short Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru
title_full Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru
title_fullStr Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru
title_full_unstemmed Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru
title_sort penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru
publisher Fakulti Pendidikan, UTM
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/9271/
http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:55915?site_name=Restricted+Repository&query=Penilaian+hubungan+gava+kepimpinan+pengetua+dengan+stres+guru&queryType=vitalDismax
_version_ 1643645137445715968