Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stres guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan data diperolehi daripada alat ukur "Leader Behavior Description Questionnaire" (LBDQ) digunakan untuk mengukur gaya kepimpinan pengetua dimensi be...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Fakulti Pendidikan, UTM
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/9271/ http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:55915?site_name=Restricted+Repository&query=Penilaian+hubungan+gava+kepimpinan+pengetua+dengan+stres+guru&queryType=vitalDismax |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
id |
my.utm.9271 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.92712018-11-29T07:34:40Z http://eprints.utm.my/id/eprint/9271/ Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru A. Ghafar, Mohd. Najib Naim, Tinah LC Special aspects of education L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stres guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan data diperolehi daripada alat ukur "Leader Behavior Description Questionnaire" (LBDQ) digunakan untuk mengukur gaya kepimpinan pengetua dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Alat ukur Stres Guru digunakan untuk mengukur tahap stres guru berdasarkan gaya kepimpinan pengetua dua dimensi tersebut. Sampel kajian terdiri daripada 314 orang guru dari Japan buah sekolah menengah yang mempunyai dua sesi persekolahan di daerah Muar. Hasil kajian mendapati gaya kepimpinan pengetua pada pandangan guru adalah tinggi pada kedua-dua dimensi iaitu pada dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Didapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres guru apabila dikaitkan dengan umur, pengalaman mengajar, status perkahwinan, tugas guru kelas, pengajar kelas peperiksaan, dan sesi persekolahan. Hasil kajian juga mendapati, (i) terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres guru apabila dikaitkan dengan jantina, (ii) terdapat hubungan yang signifikan antara gaya kepimpinan pengetua dimensi berstruktur dengan tahap stres guru pada tahap yang sangat lemah dan (iii) tidak terdapat hubungan yang signifikan gaya kepimpinan pengetua dimensi timbang rasa dengan tahap stres guru pada gaya bertimbang rasa. Fakulti Pendidikan, UTM 2007-10 Article PeerReviewed A. Ghafar, Mohd. Najib and Naim, Tinah (2007) Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 12 . pp. 61-76. ISSN 1394-1801 http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:55915?site_name=Restricted+Repository&query=Penilaian+hubungan+gava+kepimpinan+pengetua+dengan+stres+guru&queryType=vitalDismax |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
topic |
LC Special aspects of education L Education (General) |
spellingShingle |
LC Special aspects of education L Education (General) A. Ghafar, Mohd. Najib Naim, Tinah Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stres guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan data diperolehi daripada alat ukur "Leader Behavior Description Questionnaire" (LBDQ) digunakan untuk mengukur gaya kepimpinan pengetua dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Alat ukur Stres Guru digunakan untuk mengukur tahap stres guru berdasarkan gaya kepimpinan pengetua dua dimensi tersebut. Sampel kajian terdiri daripada 314 orang guru dari Japan buah sekolah menengah yang mempunyai dua sesi persekolahan di daerah Muar. Hasil kajian mendapati gaya kepimpinan pengetua pada pandangan guru adalah tinggi pada kedua-dua dimensi iaitu pada dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Didapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres guru apabila dikaitkan dengan umur, pengalaman mengajar, status perkahwinan, tugas guru kelas, pengajar kelas peperiksaan, dan sesi persekolahan. Hasil kajian juga mendapati, (i) terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres guru apabila dikaitkan dengan jantina, (ii) terdapat hubungan yang signifikan antara gaya kepimpinan pengetua dimensi berstruktur dengan tahap stres guru pada tahap yang sangat lemah dan (iii) tidak terdapat hubungan yang signifikan gaya kepimpinan pengetua dimensi timbang rasa dengan tahap stres guru pada gaya bertimbang rasa. |
format |
Article |
author |
A. Ghafar, Mohd. Najib Naim, Tinah |
author_facet |
A. Ghafar, Mohd. Najib Naim, Tinah |
author_sort |
A. Ghafar, Mohd. Najib |
title |
Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru |
title_short |
Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru |
title_full |
Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru |
title_fullStr |
Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru |
title_full_unstemmed |
Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru |
title_sort |
penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru |
publisher |
Fakulti Pendidikan, UTM |
publishDate |
2007 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/9271/ http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:55915?site_name=Restricted+Repository&query=Penilaian+hubungan+gava+kepimpinan+pengetua+dengan+stres+guru&queryType=vitalDismax |
_version_ |
1643645137445715968 |