Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita
Tadbir urus(governance) seringkali melibatkan beberapa agensi yang bekerja bersama bagi mencapai matlamat yang ditetapkan.Isu-isu berkait dengan jaringan (networking) dan kolaborasi antara agensi menjadi lebih penting untuk dibincangkan apabila matlamat yang ingin dicapai itu melibatkan usaha mengel...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/13140/1/64.pdf http://repo.uum.edu.my/13140/ http://www.uumicg2014.com/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.13140 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.131402015-01-21T08:10:26Z http://repo.uum.edu.my/13140/ Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita Ahmad, Noor Azizah Abdul Hamid, Ahmad Shukri HV Social pathology. Social and public welfare Tadbir urus(governance) seringkali melibatkan beberapa agensi yang bekerja bersama bagi mencapai matlamat yang ditetapkan.Isu-isu berkait dengan jaringan (networking) dan kolaborasi antara agensi menjadi lebih penting untuk dibincangkan apabila matlamat yang ingin dicapai itu melibatkan usaha mengelakkan kemudaratan atau membantu individu yang memerlukan khidmat bantuan.Masalah yang ingin diketengahkan dalam tulisan ini ialahberkaitan fenomena keganasan terhadap wanita (violence against women) atau lebih umumnya keganasan domestik (KD) yang menunjukan peningkatan seperti yang dinyatakan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan juga Polis Diraja Malaysia.Penyaluran perkhidmatan bantuan kepada golongan ini cuba dipermudahkan dengan mewujudkan One Stop Crisis Centres (OSCC) yang melibatkan agensi-agensi seperti hospital, polis, Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Pertubuhan-pertubuhan Bukan Kerajaan.Oleh itu, khidmat yang disalurkan kepada golongan vulnerabel ini bergantung kepada sejauhmana mekanisme kolaborasi antara agensi terbabit boleh berfungsi untuk membantu mereka pada waktu krisis.Kertas kerja ini bertujuan mengupas aspek tadbir urus agensi-agensi yang terbabit dalam menyalurkan perkhidmatan kepada mangsa keganasan.Perbincangan dibuat berasaskan kajian kualitatif yang dilakukan dalam kalangan kakitangan dari agensi-agensi penyalur perkhidmatan dengan memfokuskan kepada cabaran-cabaran yang dihadapi. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/13140/1/64.pdf Ahmad, Noor Azizah and Abdul Hamid, Ahmad Shukri (2014) Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita. In: UUM International Conference on Governance 2014 (ICG), 29th - 30th November 2014, Flamingo Hotel By The Beach, Pulau Pinang. http://www.uumicg2014.com/ |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
HV Social pathology. Social and public welfare |
spellingShingle |
HV Social pathology. Social and public welfare Ahmad, Noor Azizah Abdul Hamid, Ahmad Shukri Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita |
description |
Tadbir urus(governance) seringkali melibatkan beberapa agensi yang bekerja bersama bagi mencapai matlamat yang ditetapkan.Isu-isu berkait dengan jaringan (networking) dan kolaborasi antara agensi menjadi lebih penting untuk dibincangkan apabila matlamat yang ingin dicapai itu melibatkan usaha mengelakkan kemudaratan atau membantu individu yang memerlukan khidmat bantuan.Masalah yang ingin diketengahkan dalam tulisan ini ialahberkaitan fenomena keganasan terhadap wanita (violence against women) atau lebih umumnya keganasan domestik (KD) yang menunjukan peningkatan seperti yang dinyatakan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan juga Polis Diraja Malaysia.Penyaluran perkhidmatan bantuan kepada golongan ini cuba dipermudahkan dengan mewujudkan One Stop Crisis Centres (OSCC) yang melibatkan agensi-agensi seperti hospital, polis, Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Pertubuhan-pertubuhan Bukan Kerajaan.Oleh itu, khidmat yang disalurkan kepada golongan vulnerabel ini bergantung kepada sejauhmana mekanisme kolaborasi antara agensi terbabit boleh berfungsi untuk membantu mereka pada waktu krisis.Kertas kerja ini
bertujuan mengupas aspek tadbir urus agensi-agensi yang terbabit dalam menyalurkan perkhidmatan kepada mangsa keganasan.Perbincangan dibuat berasaskan kajian kualitatif yang dilakukan dalam kalangan kakitangan dari agensi-agensi penyalur
perkhidmatan dengan memfokuskan kepada cabaran-cabaran yang dihadapi. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Ahmad, Noor Azizah Abdul Hamid, Ahmad Shukri |
author_facet |
Ahmad, Noor Azizah Abdul Hamid, Ahmad Shukri |
author_sort |
Ahmad, Noor Azizah |
title |
Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita |
title_short |
Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita |
title_full |
Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita |
title_fullStr |
Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita |
title_full_unstemmed |
Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita |
title_sort |
cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: kes keganasan terhadap wanita |
publishDate |
2014 |
url |
http://repo.uum.edu.my/13140/1/64.pdf http://repo.uum.edu.my/13140/ http://www.uumicg2014.com/ |
_version_ |
1644281097129820160 |