Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita

Tadbir urus(governance) seringkali melibatkan beberapa agensi yang bekerja bersama bagi mencapai matlamat yang ditetapkan.Isu-isu berkait dengan jaringan (networking) dan kolaborasi antara agensi menjadi lebih penting untuk dibincangkan apabila matlamat yang ingin dicapai itu melibatkan usaha mengel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad, Noor Azizah, Abdul Hamid, Ahmad Shukri
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/13140/1/64.pdf
http://repo.uum.edu.my/13140/
http://www.uumicg2014.com/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.13140
record_format eprints
spelling my.uum.repo.131402015-01-21T08:10:26Z http://repo.uum.edu.my/13140/ Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita Ahmad, Noor Azizah Abdul Hamid, Ahmad Shukri HV Social pathology. Social and public welfare Tadbir urus(governance) seringkali melibatkan beberapa agensi yang bekerja bersama bagi mencapai matlamat yang ditetapkan.Isu-isu berkait dengan jaringan (networking) dan kolaborasi antara agensi menjadi lebih penting untuk dibincangkan apabila matlamat yang ingin dicapai itu melibatkan usaha mengelakkan kemudaratan atau membantu individu yang memerlukan khidmat bantuan.Masalah yang ingin diketengahkan dalam tulisan ini ialahberkaitan fenomena keganasan terhadap wanita (violence against women) atau lebih umumnya keganasan domestik (KD) yang menunjukan peningkatan seperti yang dinyatakan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan juga Polis Diraja Malaysia.Penyaluran perkhidmatan bantuan kepada golongan ini cuba dipermudahkan dengan mewujudkan One Stop Crisis Centres (OSCC) yang melibatkan agensi-agensi seperti hospital, polis, Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Pertubuhan-pertubuhan Bukan Kerajaan.Oleh itu, khidmat yang disalurkan kepada golongan vulnerabel ini bergantung kepada sejauhmana mekanisme kolaborasi antara agensi terbabit boleh berfungsi untuk membantu mereka pada waktu krisis.Kertas kerja ini bertujuan mengupas aspek tadbir urus agensi-agensi yang terbabit dalam menyalurkan perkhidmatan kepada mangsa keganasan.Perbincangan dibuat berasaskan kajian kualitatif yang dilakukan dalam kalangan kakitangan dari agensi-agensi penyalur perkhidmatan dengan memfokuskan kepada cabaran-cabaran yang dihadapi. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/13140/1/64.pdf Ahmad, Noor Azizah and Abdul Hamid, Ahmad Shukri (2014) Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita. In: UUM International Conference on Governance 2014 (ICG), 29th - 30th November 2014, Flamingo Hotel By The Beach, Pulau Pinang. http://www.uumicg2014.com/
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic HV Social pathology. Social and public welfare
spellingShingle HV Social pathology. Social and public welfare
Ahmad, Noor Azizah
Abdul Hamid, Ahmad Shukri
Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita
description Tadbir urus(governance) seringkali melibatkan beberapa agensi yang bekerja bersama bagi mencapai matlamat yang ditetapkan.Isu-isu berkait dengan jaringan (networking) dan kolaborasi antara agensi menjadi lebih penting untuk dibincangkan apabila matlamat yang ingin dicapai itu melibatkan usaha mengelakkan kemudaratan atau membantu individu yang memerlukan khidmat bantuan.Masalah yang ingin diketengahkan dalam tulisan ini ialahberkaitan fenomena keganasan terhadap wanita (violence against women) atau lebih umumnya keganasan domestik (KD) yang menunjukan peningkatan seperti yang dinyatakan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan juga Polis Diraja Malaysia.Penyaluran perkhidmatan bantuan kepada golongan ini cuba dipermudahkan dengan mewujudkan One Stop Crisis Centres (OSCC) yang melibatkan agensi-agensi seperti hospital, polis, Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Pertubuhan-pertubuhan Bukan Kerajaan.Oleh itu, khidmat yang disalurkan kepada golongan vulnerabel ini bergantung kepada sejauhmana mekanisme kolaborasi antara agensi terbabit boleh berfungsi untuk membantu mereka pada waktu krisis.Kertas kerja ini bertujuan mengupas aspek tadbir urus agensi-agensi yang terbabit dalam menyalurkan perkhidmatan kepada mangsa keganasan.Perbincangan dibuat berasaskan kajian kualitatif yang dilakukan dalam kalangan kakitangan dari agensi-agensi penyalur perkhidmatan dengan memfokuskan kepada cabaran-cabaran yang dihadapi.
format Conference or Workshop Item
author Ahmad, Noor Azizah
Abdul Hamid, Ahmad Shukri
author_facet Ahmad, Noor Azizah
Abdul Hamid, Ahmad Shukri
author_sort Ahmad, Noor Azizah
title Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita
title_short Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita
title_full Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita
title_fullStr Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita
title_full_unstemmed Cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: Kes keganasan terhadap wanita
title_sort cabaran tadbir urus penyaluran perkhidmatan: kes keganasan terhadap wanita
publishDate 2014
url http://repo.uum.edu.my/13140/1/64.pdf
http://repo.uum.edu.my/13140/
http://www.uumicg2014.com/
_version_ 1644281097129820160