Realiti maya dalam pendidikan sains: Potensi dan implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran sel haiwan

Kertas kerja ini bertujuan untuk membincangkan potensi dan aplikasi sistem pembelajaran baru yang dibina dengan menggunakan teknologi realiti maya. Teknologi realiti maya adalah satu teknologi baru yang amat berpotensi untuk digunakan secara meluas dalam pengajaran dan pembelajaran. Potensi realiti...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Soid, Che Soh, Umar, Irfan Naufal
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/1533/1/REALITI_MAYA_DALAM_PENDIDIKAN_SAINS.pdf
http://repo.uum.edu.my/1533/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
Description
Summary:Kertas kerja ini bertujuan untuk membincangkan potensi dan aplikasi sistem pembelajaran baru yang dibina dengan menggunakan teknologi realiti maya. Teknologi realiti maya adalah satu teknologi baru yang amat berpotensi untuk digunakan secara meluas dalam pengajaran dan pembelajaran. Potensi realiti maya termasuklah keupayaan untuk mempersembahkan bahan pembelajaran dalam bentuk tiga dimensi (3D), menyokong pembelajaran dalam konteks pandangan orang pertama (first person perspective), visualisasi konsep yang abstrak, menyokong persembahan bahan pembelajaran dalam pelbagai dimensi, menyokong pembelajaran aktif dan menyokong pembelajaran penerokaan. Namun demikian sebagaimana teknologi instruksional yang lain, realiti maya bukanlah satu ubat yang sesuai digunakan dalam semua situasi pembelajaran. Dalam kertas kerja ini, cadangan dibuat untuk menerapkan penggunaan realiti maya dalam pembelajaran sains. Satu prototaip perisian instruksional berasaskan realiti maya telah dibangunkan dan dinilai di kalangan guru pelatih sains. Hasil daripada penilaian mendapati bahawa responden berpandangan positif terhadap penggunaan teknologi realiti maya dalam pembelejaran sains.