Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan Web 2.0 Tools dalam pembelajaran dan pengajaran (P&P).Kajian ini berbentuk deskriptif dengan menggunakan kaedah tinjauan untuk memperoleh data daripada responden. Populasi kajian ini adalah pensyarah universi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Saad, Norazlinda, Sankaran, Surendran
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/16672/1/Noraz.pdf
http://repo.uum.edu.my/16672/
http://www.kuis.edu.my/icpr2014/eproceedings/32.%20Dr%20Norazlinda%20Saad%20.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.16672
record_format eprints
spelling my.uum.repo.166722016-05-25T06:28:59Z http://repo.uum.edu.my/16672/ Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti Saad, Norazlinda Sankaran, Surendran LB2300 Higher Education T Technology (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan Web 2.0 Tools dalam pembelajaran dan pengajaran (P&P).Kajian ini berbentuk deskriptif dengan menggunakan kaedah tinjauan untuk memperoleh data daripada responden. Populasi kajian ini adalah pensyarah universiti dan seramai 100 orang pensyarah telah dipilih sebagai sampel kajian dengan menggunakan kaedah persampelan rawak.Satu set soal selidik yang diadaptasikan dari kajian-kajian lepas telah digunakan sebagai instrumen untuk mengutip data. Analisis kajian sebenar menunjukkan instrumen kajian ini mempunyai nilai kebolehpercayaan yang tinggi iaitu α=0.89.Data kajian telah dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan korelasi pearson.Dapatan menunjukkan tahap pengetahuan pensyarah tentang Web 2.0 Tools adalah pada tahap sederhana, manakala tahap penggunaan Web 2.0 Tools dalam P&P berada pada tahap rendah. Dapatan juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara pengetahuan dengan tahap penggunaan Web 2.0 Tools dalam P&P.Dapatan ini menggambarkan bahawa para pensyarah mempunyai pengetahuan dan sedar tentang kepentingan penggunaan Web 2.0 Tools dalam P&P.Kajian ini memberi implikasi bahawa di samping faktor pengetahuan, faktor-faktor lain seperti kemahiran, ganjaran dan kemudahan juga perlu diberi perhatian supaya dapat meningkatkan penggunaan Web 2.0 Tools dalam P&P. 2014-12-01 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/16672/1/Noraz.pdf Saad, Norazlinda and Sankaran, Surendran (2014) Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti. In: International Conference on Postgraduate Research 2014 (ICPR 2014), December 1-2, 2014, Grand Seasons Hotel, Kuala Lumpur, Malaysia. http://www.kuis.edu.my/icpr2014/eproceedings/32.%20Dr%20Norazlinda%20Saad%20.pdf
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
T Technology (General)
spellingShingle LB2300 Higher Education
T Technology (General)
Saad, Norazlinda
Sankaran, Surendran
Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan Web 2.0 Tools dalam pembelajaran dan pengajaran (P&P).Kajian ini berbentuk deskriptif dengan menggunakan kaedah tinjauan untuk memperoleh data daripada responden. Populasi kajian ini adalah pensyarah universiti dan seramai 100 orang pensyarah telah dipilih sebagai sampel kajian dengan menggunakan kaedah persampelan rawak.Satu set soal selidik yang diadaptasikan dari kajian-kajian lepas telah digunakan sebagai instrumen untuk mengutip data. Analisis kajian sebenar menunjukkan instrumen kajian ini mempunyai nilai kebolehpercayaan yang tinggi iaitu α=0.89.Data kajian telah dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan korelasi pearson.Dapatan menunjukkan tahap pengetahuan pensyarah tentang Web 2.0 Tools adalah pada tahap sederhana, manakala tahap penggunaan Web 2.0 Tools dalam P&P berada pada tahap rendah. Dapatan juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara pengetahuan dengan tahap penggunaan Web 2.0 Tools dalam P&P.Dapatan ini menggambarkan bahawa para pensyarah mempunyai pengetahuan dan sedar tentang kepentingan penggunaan Web 2.0 Tools dalam P&P.Kajian ini memberi implikasi bahawa di samping faktor pengetahuan, faktor-faktor lain seperti kemahiran, ganjaran dan kemudahan juga perlu diberi perhatian supaya dapat meningkatkan penggunaan Web 2.0 Tools dalam P&P.
format Conference or Workshop Item
author Saad, Norazlinda
Sankaran, Surendran
author_facet Saad, Norazlinda
Sankaran, Surendran
author_sort Saad, Norazlinda
title Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti
title_short Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti
title_full Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti
title_fullStr Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti
title_full_unstemmed Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti
title_sort hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti
publishDate 2014
url http://repo.uum.edu.my/16672/1/Noraz.pdf
http://repo.uum.edu.my/16672/
http://www.kuis.edu.my/icpr2014/eproceedings/32.%20Dr%20Norazlinda%20Saad%20.pdf
_version_ 1644282033569005568