Amalan etika kerja guru sebagai wadah keharmonian sejagat

Kertas kerja ini membentangkan hasil kajian yang telah dijalankan berkaitan untuk mengenal pasti kesan amalan model etika kerja guru berdasarkan kod etika kerja guru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).Sempel kajian ini melibatkan guru-guru yang berada di salah sebuah sekolah kebangsaan di daerah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Othman, Mohamad Khairi, Puteh, Alis, Khalid, Rozalina
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/24477/1/PAADM%202017%20523%20528.pdf
http://repo.uum.edu.my/24477/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
Description
Summary:Kertas kerja ini membentangkan hasil kajian yang telah dijalankan berkaitan untuk mengenal pasti kesan amalan model etika kerja guru berdasarkan kod etika kerja guru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).Sempel kajian ini melibatkan guru-guru yang berada di salah sebuah sekolah kebangsaan di daerah Kubang Pasu, Jitra, Kedah yang diberi rawatan selama sebulan.Kaedah soal selidik digunakan bertujuan untuk melihat kesan rawatan yang diberikan bagi membentuk Model Etika Kerja Guru. Kajian ini menggunakan statistik inferensi paired-sample t-test untuk melihat kesan perbezaan antara ujian pra dengan ujian pasca.Dapatan kajian menunjukkan bahawa berlaku peningkatan terhadap pengamalan etika kerja niat yang betul, pelakuan yang baik, penggerak ke arah kebaikan, memperkota apa yang dikata dan disiplin dan beradab.Namun begitu bagi aspek berdisiplin dan beradab sahaja menunjukkan perbezaan yang signifikan antara ujian pra dengan ujian pasca iaitu (p< 0.05).Perbezaan ini menunjukkan bahawa guru lebih menumpu serta mengamalkan aspek tersebut dalam kehidupan seharian.Dapatan kajian ini memberi implikasi bahawa hakikatnya faktor sikap, latihan dan peranan pentadbir memainkan peranan penting dalam memastikan prinsip ini dilaksanakan dengan jayanya.