Amalan etika kerja guru sebagai wadah keharmonian sejagat
Kertas kerja ini membentangkan hasil kajian yang telah dijalankan berkaitan untuk mengenal pasti kesan amalan model etika kerja guru berdasarkan kod etika kerja guru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).Sempel kajian ini melibatkan guru-guru yang berada di salah sebuah sekolah kebangsaan di daerah...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/24477/1/PAADM%202017%20523%20528.pdf http://repo.uum.edu.my/24477/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.24477 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.244772018-07-30T00:59:00Z http://repo.uum.edu.my/24477/ Amalan etika kerja guru sebagai wadah keharmonian sejagat Othman, Mohamad Khairi Puteh, Alis Khalid, Rozalina LB1603 Secondary Education. High schools Kertas kerja ini membentangkan hasil kajian yang telah dijalankan berkaitan untuk mengenal pasti kesan amalan model etika kerja guru berdasarkan kod etika kerja guru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).Sempel kajian ini melibatkan guru-guru yang berada di salah sebuah sekolah kebangsaan di daerah Kubang Pasu, Jitra, Kedah yang diberi rawatan selama sebulan.Kaedah soal selidik digunakan bertujuan untuk melihat kesan rawatan yang diberikan bagi membentuk Model Etika Kerja Guru. Kajian ini menggunakan statistik inferensi paired-sample t-test untuk melihat kesan perbezaan antara ujian pra dengan ujian pasca.Dapatan kajian menunjukkan bahawa berlaku peningkatan terhadap pengamalan etika kerja niat yang betul, pelakuan yang baik, penggerak ke arah kebaikan, memperkota apa yang dikata dan disiplin dan beradab.Namun begitu bagi aspek berdisiplin dan beradab sahaja menunjukkan perbezaan yang signifikan antara ujian pra dengan ujian pasca iaitu (p< 0.05).Perbezaan ini menunjukkan bahawa guru lebih menumpu serta mengamalkan aspek tersebut dalam kehidupan seharian.Dapatan kajian ini memberi implikasi bahawa hakikatnya faktor sikap, latihan dan peranan pentadbir memainkan peranan penting dalam memastikan prinsip ini dilaksanakan dengan jayanya. 2017-08-22 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/24477/1/PAADM%202017%20523%20528.pdf Othman, Mohamad Khairi and Puteh, Alis and Khalid, Rozalina (2017) Amalan etika kerja guru sebagai wadah keharmonian sejagat. In: 2nd International Conference on Religion and Society, 22 August 2017, Centre for the Promotion of Knowledge and Language Learning, UMS, Kota Kinabalu Sabah, Malaysia. |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB1603 Secondary Education. High schools |
spellingShingle |
LB1603 Secondary Education. High schools Othman, Mohamad Khairi Puteh, Alis Khalid, Rozalina Amalan etika kerja guru sebagai wadah keharmonian sejagat |
description |
Kertas kerja ini membentangkan hasil kajian yang telah dijalankan berkaitan untuk mengenal pasti kesan amalan model etika kerja guru berdasarkan kod etika kerja guru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).Sempel kajian ini melibatkan guru-guru yang berada di salah sebuah sekolah kebangsaan di daerah Kubang Pasu, Jitra, Kedah yang diberi rawatan selama sebulan.Kaedah soal
selidik digunakan bertujuan untuk melihat kesan rawatan yang diberikan bagi membentuk Model Etika Kerja Guru. Kajian ini menggunakan statistik inferensi paired-sample t-test untuk melihat
kesan perbezaan antara ujian pra dengan ujian pasca.Dapatan kajian menunjukkan bahawa berlaku
peningkatan terhadap pengamalan etika kerja niat yang betul, pelakuan yang baik, penggerak ke arah
kebaikan, memperkota apa yang dikata dan disiplin dan beradab.Namun begitu bagi aspek berdisiplin dan beradab sahaja menunjukkan perbezaan yang signifikan antara ujian pra dengan ujian pasca iaitu (p< 0.05).Perbezaan ini menunjukkan bahawa guru lebih menumpu serta mengamalkan aspek tersebut dalam kehidupan seharian.Dapatan kajian ini memberi implikasi bahawa hakikatnya faktor sikap, latihan dan peranan pentadbir memainkan peranan penting dalam memastikan prinsip ini dilaksanakan dengan jayanya. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Othman, Mohamad Khairi Puteh, Alis Khalid, Rozalina |
author_facet |
Othman, Mohamad Khairi Puteh, Alis Khalid, Rozalina |
author_sort |
Othman, Mohamad Khairi |
title |
Amalan etika kerja guru sebagai wadah keharmonian sejagat |
title_short |
Amalan etika kerja guru sebagai wadah keharmonian sejagat |
title_full |
Amalan etika kerja guru sebagai wadah keharmonian sejagat |
title_fullStr |
Amalan etika kerja guru sebagai wadah keharmonian sejagat |
title_full_unstemmed |
Amalan etika kerja guru sebagai wadah keharmonian sejagat |
title_sort |
amalan etika kerja guru sebagai wadah keharmonian sejagat |
publishDate |
2017 |
url |
http://repo.uum.edu.my/24477/1/PAADM%202017%20523%20528.pdf http://repo.uum.edu.my/24477/ |
_version_ |
1644284062598168576 |