Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh Pensyarah dan Kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP terhadap Persepsi Pelajar terhadap Keberkesanan Program ISMP. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan untuk menjawab persoalan kajian. Populasi kajian adalah 520 orang pelajar ISMP...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sankaran, Surendran, Saad, Norazlinda
Format: Monograph
Language:English
Published: Universiti Utara Malaysia 2015
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29337/1/12771.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29337/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.29337
record_format eprints
spelling my.uum.repo.293372023-03-29T09:14:07Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29337/ Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia Sankaran, Surendran Saad, Norazlinda LB2300 Higher Education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh Pensyarah dan Kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP terhadap Persepsi Pelajar terhadap Keberkesanan Program ISMP. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan untuk menjawab persoalan kajian. Populasi kajian adalah 520 orang pelajar ISMP di Universiti Utara Malaysia. Pemilihan responden kajian ini dibuat dengan menggunakan persampelan berstrata tidak berkadaran berdasarkan program pengajian dan persampelan rawak mudah. Data kajian telah dikumpul daripada sampel seramai 219 orang pelajar ISMP. Soal selidik kajian ini mengandungi 30 item dan mempunyai tahap kebolehpercayaan yang tinggi dengan nilai Cronbach Alpha 0.96. Data kuantitatif dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif, ANOVA dan Analisis Regresi. Analisis deskriptif menunjukkan para pelajar mempunyai persepsi yang positif terhadap Keberkesanan Program ISMP di UUM dan variabel pensyarah dan kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP berada pada tahap yang tinggi. Dapatan menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan Persepsi Pelajar terhadap Keberkesanan Program ISMP, Pensyarah dan Kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP berdasarkan Program. Dapatan juga menunjukkan bahawa variabel Pensyarah dan Kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP mempunyai pengaruh signifikan dan positif terhadap Variabel Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP menjadi peramal yang utama dengan nilai koefisien piawai yang tertinggi. Ini menjelaskan bahawa kedua-dua variabel tersebut perlu dititikberatkan dalam pelaksanaan program ISMP supaya dapat mewujudkan persepsi positif terhadap Keberkesanan Program ISMP. Secara keseluruhannya, dapatan kajian telah memberi implikasi yang positif terhadap keberkesanan dan kualiti program ISMP di universiti. Universiti Utara Malaysia 2015 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29337/1/12771.pdf Sankaran, Surendran and Saad, Norazlinda (2015) Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia. Technical Report. Universiti Utara Malaysia, Sintok. (Submitted)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutional Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Sankaran, Surendran
Saad, Norazlinda
Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh Pensyarah dan Kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP terhadap Persepsi Pelajar terhadap Keberkesanan Program ISMP. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan untuk menjawab persoalan kajian. Populasi kajian adalah 520 orang pelajar ISMP di Universiti Utara Malaysia. Pemilihan responden kajian ini dibuat dengan menggunakan persampelan berstrata tidak berkadaran berdasarkan program pengajian dan persampelan rawak mudah. Data kajian telah dikumpul daripada sampel seramai 219 orang pelajar ISMP. Soal selidik kajian ini mengandungi 30 item dan mempunyai tahap kebolehpercayaan yang tinggi dengan nilai Cronbach Alpha 0.96. Data kuantitatif dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif, ANOVA dan Analisis Regresi. Analisis deskriptif menunjukkan para pelajar mempunyai persepsi yang positif terhadap Keberkesanan Program ISMP di UUM dan variabel pensyarah dan kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP berada pada tahap yang tinggi. Dapatan menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan Persepsi Pelajar terhadap Keberkesanan Program ISMP, Pensyarah dan Kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP berdasarkan Program. Dapatan juga menunjukkan bahawa variabel Pensyarah dan Kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP mempunyai pengaruh signifikan dan positif terhadap Variabel Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP menjadi peramal yang utama dengan nilai koefisien piawai yang tertinggi. Ini menjelaskan bahawa kedua-dua variabel tersebut perlu dititikberatkan dalam pelaksanaan program ISMP supaya dapat mewujudkan persepsi positif terhadap Keberkesanan Program ISMP. Secara keseluruhannya, dapatan kajian telah memberi implikasi yang positif terhadap keberkesanan dan kualiti program ISMP di universiti.
format Monograph
author Sankaran, Surendran
Saad, Norazlinda
author_facet Sankaran, Surendran
Saad, Norazlinda
author_sort Sankaran, Surendran
title Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia
title_short Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia
title_full Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia
title_fullStr Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia
title_full_unstemmed Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia
title_sort penilaian program ijazah sarjana muda pendidikan (ismp) universiti utara malaysia
publisher Universiti Utara Malaysia
publishDate 2015
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29337/1/12771.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29337/
_version_ 1761674205611425792