Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh Pensyarah dan Kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP terhadap Persepsi Pelajar terhadap Keberkesanan Program ISMP. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan untuk menjawab persoalan kajian. Populasi kajian adalah 520 orang pelajar ISMP...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Monograph |
Language: | English |
Published: |
Universiti Utara Malaysia
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29337/1/12771.pdf https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29337/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.29337 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.293372023-03-29T09:14:07Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29337/ Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia Sankaran, Surendran Saad, Norazlinda LB2300 Higher Education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh Pensyarah dan Kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP terhadap Persepsi Pelajar terhadap Keberkesanan Program ISMP. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan untuk menjawab persoalan kajian. Populasi kajian adalah 520 orang pelajar ISMP di Universiti Utara Malaysia. Pemilihan responden kajian ini dibuat dengan menggunakan persampelan berstrata tidak berkadaran berdasarkan program pengajian dan persampelan rawak mudah. Data kajian telah dikumpul daripada sampel seramai 219 orang pelajar ISMP. Soal selidik kajian ini mengandungi 30 item dan mempunyai tahap kebolehpercayaan yang tinggi dengan nilai Cronbach Alpha 0.96. Data kuantitatif dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif, ANOVA dan Analisis Regresi. Analisis deskriptif menunjukkan para pelajar mempunyai persepsi yang positif terhadap Keberkesanan Program ISMP di UUM dan variabel pensyarah dan kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP berada pada tahap yang tinggi. Dapatan menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan Persepsi Pelajar terhadap Keberkesanan Program ISMP, Pensyarah dan Kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP berdasarkan Program. Dapatan juga menunjukkan bahawa variabel Pensyarah dan Kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP mempunyai pengaruh signifikan dan positif terhadap Variabel Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP menjadi peramal yang utama dengan nilai koefisien piawai yang tertinggi. Ini menjelaskan bahawa kedua-dua variabel tersebut perlu dititikberatkan dalam pelaksanaan program ISMP supaya dapat mewujudkan persepsi positif terhadap Keberkesanan Program ISMP. Secara keseluruhannya, dapatan kajian telah memberi implikasi yang positif terhadap keberkesanan dan kualiti program ISMP di universiti. Universiti Utara Malaysia 2015 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29337/1/12771.pdf Sankaran, Surendran and Saad, Norazlinda (2015) Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia. Technical Report. Universiti Utara Malaysia, Sintok. (Submitted) |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutional Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
LB2300 Higher Education Sankaran, Surendran Saad, Norazlinda Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh Pensyarah dan Kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP terhadap Persepsi Pelajar terhadap Keberkesanan Program ISMP. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan untuk menjawab persoalan kajian. Populasi kajian adalah 520 orang pelajar ISMP di Universiti Utara Malaysia. Pemilihan responden kajian ini dibuat dengan menggunakan persampelan berstrata tidak berkadaran berdasarkan program pengajian dan persampelan rawak mudah. Data kajian telah dikumpul daripada sampel seramai 219 orang pelajar ISMP. Soal selidik kajian ini mengandungi 30 item dan mempunyai tahap kebolehpercayaan yang tinggi dengan nilai Cronbach Alpha 0.96. Data kuantitatif dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif, ANOVA dan Analisis Regresi. Analisis deskriptif menunjukkan para pelajar mempunyai persepsi yang positif terhadap Keberkesanan Program ISMP di UUM dan variabel pensyarah dan kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP berada pada tahap yang tinggi. Dapatan menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan Persepsi Pelajar terhadap Keberkesanan Program ISMP, Pensyarah dan Kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP berdasarkan Program. Dapatan juga menunjukkan bahawa variabel Pensyarah dan Kemudahan, dan Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP mempunyai pengaruh signifikan dan positif terhadap Variabel Kerelevanan dan Kesesuaian Program ISMP menjadi peramal yang utama dengan nilai koefisien piawai yang tertinggi. Ini menjelaskan bahawa kedua-dua variabel tersebut perlu dititikberatkan dalam pelaksanaan program ISMP supaya dapat mewujudkan persepsi positif terhadap Keberkesanan Program ISMP. Secara keseluruhannya, dapatan kajian telah memberi implikasi yang positif terhadap keberkesanan dan kualiti program ISMP di universiti. |
format |
Monograph |
author |
Sankaran, Surendran Saad, Norazlinda |
author_facet |
Sankaran, Surendran Saad, Norazlinda |
author_sort |
Sankaran, Surendran |
title |
Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia |
title_short |
Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia |
title_full |
Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia |
title_fullStr |
Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia |
title_full_unstemmed |
Penilaian Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Universiti Utara Malaysia |
title_sort |
penilaian program ijazah sarjana muda pendidikan (ismp) universiti utara malaysia |
publisher |
Universiti Utara Malaysia |
publishDate |
2015 |
url |
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29337/1/12771.pdf https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29337/ |
_version_ |
1761674205611425792 |