Teori pembangunan kanak-kanak
Bab ini mernbincangkan teori yang berkaitan dengan pembangunan kanak-kanak khusus teori tentang pengaruh persekitaran keluarga. la juga melihat bagaimana pengaruh ibu bapa memainkan peranan penting dalam pembangunan kanak-kanak dari segi pendidikan dan sahsiah. Antara teori yang menjadi fokus perbin...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Arah Pendidikan,
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/2999/1/Zahyah_Hanafi%2C_Prof._Madya_Dr.%282008%291.pdf http://repo.uum.edu.my/2999/ http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000300567 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Bab ini mernbincangkan teori yang berkaitan dengan pembangunan kanak-kanak khusus teori tentang pengaruh persekitaran keluarga. la juga melihat bagaimana pengaruh ibu bapa memainkan peranan penting dalam pembangunan kanak-kanak dari segi pendidikan dan sahsiah. Antara teori yang menjadi fokus perbincangan ini ialah Teori Ekologi yang menekankan peranan mikrosistem yang sentiasa mempengaruhi tingkahlaku kanak-kanak.Dalam ha1 ini, gaya keibubapaan ibu bapa dibincangkan dan ia dikaitkan dengan pembentukan sahsiah kanak-kanak serta kesannya dalam mendidik anak-anak.Teori Modal Insan dan Modal Sosial turut diketengahkan untuk menjelaskan bagaimana tahap sosioekonomi ibu bapa sangat penting dalam memastikan pembangunan kanak-kanak
yang seimbang. |
---|