Pembinaan senarai kata awal membaca: Integrasi pendekatan fonetik dan hafalkata

Kajian ini berbentuk "action research" yang bertujuan menghasilkan senarai kata berperingkat dengan menggunakan integrasi dua kriteria iaitu tahap kesukaran fonetik dan sama ada perkataan tersebut difahami oleh kanak-kanak 3-5 tahun. Senarai kata dibentuk daripada dua sumber iaitu melalui...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Elias, Nadiyah, Abdul Ghani, Mariny
Other Authors: Hj. Ismail, Khaidir
Format: Book Section
Language:English
Published: Arah Pendidikan 2008
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/3017/1/Nadiah_Elias%2C_Dr._%26_Mariny_Abdul_Ghani1.pdf
http://repo.uum.edu.my/3017/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000300567
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
Description
Summary:Kajian ini berbentuk "action research" yang bertujuan menghasilkan senarai kata berperingkat dengan menggunakan integrasi dua kriteria iaitu tahap kesukaran fonetik dan sama ada perkataan tersebut difahami oleh kanak-kanak 3-5 tahun. Senarai kata dibentuk daripada dua sumber iaitu melalui hasil perbincangan kumpulan fokus dan juga penapisan perkataan dibentuk daripada sumber iaitu melalui hasil perbincangan kumpulan fokus dan juga penapisan perkataan yang diambil daripada buku-buku awal membaca sedia ada di Malaysia. Senarai kata yang dibina kemudiannya diuji tahap kefahamannya oleh kanak-kanak peringkat pra-sekolah. Senarai kata berperingkat ini akan dicadangkan bagi kegunaan membentuk bahan-bahan pengajaran awal membaca Bahasa Melayu mengikut kaedah fonetik, kaedah hafalkata, dan khususnya kaedah integrasi pendekatan fonetik dan hafalkata. Penulis juga turut mencadangkan cara senarai kata ini boleh dimanfaatkan oleh para ibu bapa, guru tadika, guru pemulihan bacaan sekolah rendah dan penulis buku sistem bacaan awal kanak-kanak.