Pembinaan senarai kata awal membaca: Integrasi pendekatan fonetik dan hafalkata
Kajian ini berbentuk "action research" yang bertujuan menghasilkan senarai kata berperingkat dengan menggunakan integrasi dua kriteria iaitu tahap kesukaran fonetik dan sama ada perkataan tersebut difahami oleh kanak-kanak 3-5 tahun. Senarai kata dibentuk daripada dua sumber iaitu melalui...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Arah Pendidikan
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/3017/1/Nadiah_Elias%2C_Dr._%26_Mariny_Abdul_Ghani1.pdf http://repo.uum.edu.my/3017/ http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000300567 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kajian ini berbentuk "action research" yang bertujuan menghasilkan senarai kata berperingkat dengan menggunakan integrasi dua kriteria iaitu tahap kesukaran fonetik
dan sama ada perkataan tersebut difahami oleh kanak-kanak 3-5 tahun. Senarai kata dibentuk daripada dua sumber iaitu melalui hasil perbincangan kumpulan fokus dan juga penapisan perkataan dibentuk daripada sumber iaitu melalui hasil perbincangan kumpulan fokus dan juga penapisan perkataan yang diambil daripada buku-buku awal membaca sedia ada di Malaysia. Senarai kata yang dibina kemudiannya diuji tahap kefahamannya oleh kanak-kanak peringkat pra-sekolah. Senarai kata berperingkat ini akan dicadangkan
bagi kegunaan membentuk bahan-bahan pengajaran awal membaca Bahasa Melayu mengikut kaedah fonetik, kaedah hafalkata, dan khususnya kaedah integrasi pendekatan fonetik dan hafalkata. Penulis juga turut mencadangkan cara senarai kata ini boleh dimanfaatkan oleh para ibu bapa, guru tadika, guru pemulihan bacaan sekolah rendah dan penulis buku sistem bacaan awal kanak-kanak. |
---|