Pembinaan senarai kata awal membaca: Integrasi pendekatan fonetik dan hafalkata

Kajian ini berbentuk "action research" yang bertujuan menghasilkan senarai kata berperingkat dengan menggunakan integrasi dua kriteria iaitu tahap kesukaran fonetik dan sama ada perkataan tersebut difahami oleh kanak-kanak 3-5 tahun. Senarai kata dibentuk daripada dua sumber iaitu melalui...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Elias, Nadiyah, Abdul Ghani, Mariny
Other Authors: Hj. Ismail, Khaidir
Format: Book Section
Language:English
Published: Arah Pendidikan 2008
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/3017/1/Nadiah_Elias%2C_Dr._%26_Mariny_Abdul_Ghani1.pdf
http://repo.uum.edu.my/3017/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000300567
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.3017
record_format eprints
spelling my.uum.repo.30172011-04-29T07:17:49Z http://repo.uum.edu.my/3017/ Pembinaan senarai kata awal membaca: Integrasi pendekatan fonetik dan hafalkata Elias, Nadiyah Abdul Ghani, Mariny L Education (General) Kajian ini berbentuk "action research" yang bertujuan menghasilkan senarai kata berperingkat dengan menggunakan integrasi dua kriteria iaitu tahap kesukaran fonetik dan sama ada perkataan tersebut difahami oleh kanak-kanak 3-5 tahun. Senarai kata dibentuk daripada dua sumber iaitu melalui hasil perbincangan kumpulan fokus dan juga penapisan perkataan dibentuk daripada sumber iaitu melalui hasil perbincangan kumpulan fokus dan juga penapisan perkataan yang diambil daripada buku-buku awal membaca sedia ada di Malaysia. Senarai kata yang dibina kemudiannya diuji tahap kefahamannya oleh kanak-kanak peringkat pra-sekolah. Senarai kata berperingkat ini akan dicadangkan bagi kegunaan membentuk bahan-bahan pengajaran awal membaca Bahasa Melayu mengikut kaedah fonetik, kaedah hafalkata, dan khususnya kaedah integrasi pendekatan fonetik dan hafalkata. Penulis juga turut mencadangkan cara senarai kata ini boleh dimanfaatkan oleh para ibu bapa, guru tadika, guru pemulihan bacaan sekolah rendah dan penulis buku sistem bacaan awal kanak-kanak. Arah Pendidikan Hj. Ismail, Khaidir Z. M., Lukman H. Hamsan, Hanina 2008 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/3017/1/Nadiah_Elias%2C_Dr._%26_Mariny_Abdul_Ghani1.pdf Elias, Nadiyah and Abdul Ghani, Mariny (2008) Pembinaan senarai kata awal membaca: Integrasi pendekatan fonetik dan hafalkata. In: Pembangunan kanak-kanak teori, isu dan cabaran. Arah Pendidikan, Shah Alam, pp. 215-231. ISBN 9789833718528 http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000300567
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Elias, Nadiyah
Abdul Ghani, Mariny
Pembinaan senarai kata awal membaca: Integrasi pendekatan fonetik dan hafalkata
description Kajian ini berbentuk "action research" yang bertujuan menghasilkan senarai kata berperingkat dengan menggunakan integrasi dua kriteria iaitu tahap kesukaran fonetik dan sama ada perkataan tersebut difahami oleh kanak-kanak 3-5 tahun. Senarai kata dibentuk daripada dua sumber iaitu melalui hasil perbincangan kumpulan fokus dan juga penapisan perkataan dibentuk daripada sumber iaitu melalui hasil perbincangan kumpulan fokus dan juga penapisan perkataan yang diambil daripada buku-buku awal membaca sedia ada di Malaysia. Senarai kata yang dibina kemudiannya diuji tahap kefahamannya oleh kanak-kanak peringkat pra-sekolah. Senarai kata berperingkat ini akan dicadangkan bagi kegunaan membentuk bahan-bahan pengajaran awal membaca Bahasa Melayu mengikut kaedah fonetik, kaedah hafalkata, dan khususnya kaedah integrasi pendekatan fonetik dan hafalkata. Penulis juga turut mencadangkan cara senarai kata ini boleh dimanfaatkan oleh para ibu bapa, guru tadika, guru pemulihan bacaan sekolah rendah dan penulis buku sistem bacaan awal kanak-kanak.
author2 Hj. Ismail, Khaidir
author_facet Hj. Ismail, Khaidir
Elias, Nadiyah
Abdul Ghani, Mariny
format Book Section
author Elias, Nadiyah
Abdul Ghani, Mariny
author_sort Elias, Nadiyah
title Pembinaan senarai kata awal membaca: Integrasi pendekatan fonetik dan hafalkata
title_short Pembinaan senarai kata awal membaca: Integrasi pendekatan fonetik dan hafalkata
title_full Pembinaan senarai kata awal membaca: Integrasi pendekatan fonetik dan hafalkata
title_fullStr Pembinaan senarai kata awal membaca: Integrasi pendekatan fonetik dan hafalkata
title_full_unstemmed Pembinaan senarai kata awal membaca: Integrasi pendekatan fonetik dan hafalkata
title_sort pembinaan senarai kata awal membaca: integrasi pendekatan fonetik dan hafalkata
publisher Arah Pendidikan
publishDate 2008
url http://repo.uum.edu.my/3017/1/Nadiah_Elias%2C_Dr._%26_Mariny_Abdul_Ghani1.pdf
http://repo.uum.edu.my/3017/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000300567
_version_ 1644278391865606144