Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya?
Televisyen merupakan media elektronik yang paling popular kini. Boleh dikatakan setiap rumah memiliki sekurang-kurangnya sebuah peti televisyen. Kemudahan menonton ini didapati memberi kesan terhadap penontonnya dari pelbagai sudut sama ada secara positif atau negatif. Dalam konteks bahasa dan buday...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/3152/1/Nuraini_Yusoff%2C_Marzalina_Mansor_%26_Nasihah_Hashim01.pdf http://repo.uum.edu.my/3152/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Televisyen merupakan media elektronik yang paling popular kini. Boleh dikatakan setiap rumah memiliki sekurang-kurangnya sebuah peti televisyen. Kemudahan menonton ini didapati memberi kesan terhadap penontonnya dari pelbagai sudut sama ada secara positif atau negatif. Dalam konteks bahasa dan budaya, kajian awal ini ingin melihat dua persoalan utama, iaitu, 1. Adakah rancangan-rancangan terpilih di televisyen menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya Melayu? 2. Sesuaikah rancangan-rancangan
terpilih di televisyen digunakan sebagai bahan untuk mendidik anak secara formal dan tidak formal?
Berdasarkan beberapa rancangan terpilih yang dianalisis didapati bahawa wujud kedua-dua unsur sama ada
menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya. Justeru, pemilihan bahan memerlukan analisis yang rapi oleh para pendidik sebelum menggunakan bahan-bahan yang disiarkan di televisyen sebagai bahan pengajaran. Dalam konteks ini juga didapati penglibatan ibu bapa memainkana peranan yang penting dalam menyangga bahasa dan budaya anak-anak. Ibu bapa perlu menentukan rancangan-rancangan yang boleh
ditonton oleh anak-anak atau memberi maklum balas yang sesuai sewaktu menonton rancangan bersama anak-anak. |
---|