Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya?
Televisyen merupakan media elektronik yang paling popular kini. Boleh dikatakan setiap rumah memiliki sekurang-kurangnya sebuah peti televisyen. Kemudahan menonton ini didapati memberi kesan terhadap penontonnya dari pelbagai sudut sama ada secara positif atau negatif. Dalam konteks bahasa dan buday...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/3152/1/Nuraini_Yusoff%2C_Marzalina_Mansor_%26_Nasihah_Hashim01.pdf http://repo.uum.edu.my/3152/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.3152 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.31522011-05-31T05:53:36Z http://repo.uum.edu.my/3152/ Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya? Yusoff, Nuraini Mansor, Marzalina Hashim, Nasihah PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Televisyen merupakan media elektronik yang paling popular kini. Boleh dikatakan setiap rumah memiliki sekurang-kurangnya sebuah peti televisyen. Kemudahan menonton ini didapati memberi kesan terhadap penontonnya dari pelbagai sudut sama ada secara positif atau negatif. Dalam konteks bahasa dan budaya, kajian awal ini ingin melihat dua persoalan utama, iaitu, 1. Adakah rancangan-rancangan terpilih di televisyen menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya Melayu? 2. Sesuaikah rancangan-rancangan terpilih di televisyen digunakan sebagai bahan untuk mendidik anak secara formal dan tidak formal? Berdasarkan beberapa rancangan terpilih yang dianalisis didapati bahawa wujud kedua-dua unsur sama ada menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya. Justeru, pemilihan bahan memerlukan analisis yang rapi oleh para pendidik sebelum menggunakan bahan-bahan yang disiarkan di televisyen sebagai bahan pengajaran. Dalam konteks ini juga didapati penglibatan ibu bapa memainkana peranan yang penting dalam menyangga bahasa dan budaya anak-anak. Ibu bapa perlu menentukan rancangan-rancangan yang boleh ditonton oleh anak-anak atau memberi maklum balas yang sesuai sewaktu menonton rancangan bersama anak-anak. 2004-12 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/3152/1/Nuraini_Yusoff%2C_Marzalina_Mansor_%26_Nasihah_Hashim01.pdf Yusoff, Nuraini and Mansor, Marzalina and Hashim, Nasihah (2004) Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya? In: Seminar Kebangsaan Komunikasi Ke 2: Cabaran Pengurusan Komunikasi di Era Digital, 18 – 19 Disember 2004 , Hotel City Bayview Langkawi . (Unpublished) |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania |
spellingShingle |
PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Yusoff, Nuraini Mansor, Marzalina Hashim, Nasihah Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya? |
description |
Televisyen merupakan media elektronik yang paling popular kini. Boleh dikatakan setiap rumah memiliki sekurang-kurangnya sebuah peti televisyen. Kemudahan menonton ini didapati memberi kesan terhadap penontonnya dari pelbagai sudut sama ada secara positif atau negatif. Dalam konteks bahasa dan budaya, kajian awal ini ingin melihat dua persoalan utama, iaitu, 1. Adakah rancangan-rancangan terpilih di televisyen menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya Melayu? 2. Sesuaikah rancangan-rancangan
terpilih di televisyen digunakan sebagai bahan untuk mendidik anak secara formal dan tidak formal?
Berdasarkan beberapa rancangan terpilih yang dianalisis didapati bahawa wujud kedua-dua unsur sama ada
menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya. Justeru, pemilihan bahan memerlukan analisis yang rapi oleh para pendidik sebelum menggunakan bahan-bahan yang disiarkan di televisyen sebagai bahan pengajaran. Dalam konteks ini juga didapati penglibatan ibu bapa memainkana peranan yang penting dalam menyangga bahasa dan budaya anak-anak. Ibu bapa perlu menentukan rancangan-rancangan yang boleh
ditonton oleh anak-anak atau memberi maklum balas yang sesuai sewaktu menonton rancangan bersama anak-anak. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Yusoff, Nuraini Mansor, Marzalina Hashim, Nasihah |
author_facet |
Yusoff, Nuraini Mansor, Marzalina Hashim, Nasihah |
author_sort |
Yusoff, Nuraini |
title |
Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya? |
title_short |
Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya? |
title_full |
Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya? |
title_fullStr |
Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya? |
title_full_unstemmed |
Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya? |
title_sort |
rancangan televisyen: menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya? |
publishDate |
2004 |
url |
http://repo.uum.edu.my/3152/1/Nuraini_Yusoff%2C_Marzalina_Mansor_%26_Nasihah_Hashim01.pdf http://repo.uum.edu.my/3152/ |
_version_ |
1644278424562302976 |