Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya?

Televisyen merupakan media elektronik yang paling popular kini. Boleh dikatakan setiap rumah memiliki sekurang-kurangnya sebuah peti televisyen. Kemudahan menonton ini didapati memberi kesan terhadap penontonnya dari pelbagai sudut sama ada secara positif atau negatif. Dalam konteks bahasa dan buday...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yusoff, Nuraini, Mansor, Marzalina, Hashim, Nasihah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/3152/1/Nuraini_Yusoff%2C_Marzalina_Mansor_%26_Nasihah_Hashim01.pdf
http://repo.uum.edu.my/3152/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.3152
record_format eprints
spelling my.uum.repo.31522011-05-31T05:53:36Z http://repo.uum.edu.my/3152/ Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya? Yusoff, Nuraini Mansor, Marzalina Hashim, Nasihah PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Televisyen merupakan media elektronik yang paling popular kini. Boleh dikatakan setiap rumah memiliki sekurang-kurangnya sebuah peti televisyen. Kemudahan menonton ini didapati memberi kesan terhadap penontonnya dari pelbagai sudut sama ada secara positif atau negatif. Dalam konteks bahasa dan budaya, kajian awal ini ingin melihat dua persoalan utama, iaitu, 1. Adakah rancangan-rancangan terpilih di televisyen menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya Melayu? 2. Sesuaikah rancangan-rancangan terpilih di televisyen digunakan sebagai bahan untuk mendidik anak secara formal dan tidak formal? Berdasarkan beberapa rancangan terpilih yang dianalisis didapati bahawa wujud kedua-dua unsur sama ada menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya. Justeru, pemilihan bahan memerlukan analisis yang rapi oleh para pendidik sebelum menggunakan bahan-bahan yang disiarkan di televisyen sebagai bahan pengajaran. Dalam konteks ini juga didapati penglibatan ibu bapa memainkana peranan yang penting dalam menyangga bahasa dan budaya anak-anak. Ibu bapa perlu menentukan rancangan-rancangan yang boleh ditonton oleh anak-anak atau memberi maklum balas yang sesuai sewaktu menonton rancangan bersama anak-anak. 2004-12 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/3152/1/Nuraini_Yusoff%2C_Marzalina_Mansor_%26_Nasihah_Hashim01.pdf Yusoff, Nuraini and Mansor, Marzalina and Hashim, Nasihah (2004) Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya? In: Seminar Kebangsaan Komunikasi Ke 2: Cabaran Pengurusan Komunikasi di Era Digital, 18 – 19 Disember 2004 , Hotel City Bayview Langkawi . (Unpublished)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
spellingShingle PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
Yusoff, Nuraini
Mansor, Marzalina
Hashim, Nasihah
Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya?
description Televisyen merupakan media elektronik yang paling popular kini. Boleh dikatakan setiap rumah memiliki sekurang-kurangnya sebuah peti televisyen. Kemudahan menonton ini didapati memberi kesan terhadap penontonnya dari pelbagai sudut sama ada secara positif atau negatif. Dalam konteks bahasa dan budaya, kajian awal ini ingin melihat dua persoalan utama, iaitu, 1. Adakah rancangan-rancangan terpilih di televisyen menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya Melayu? 2. Sesuaikah rancangan-rancangan terpilih di televisyen digunakan sebagai bahan untuk mendidik anak secara formal dan tidak formal? Berdasarkan beberapa rancangan terpilih yang dianalisis didapati bahawa wujud kedua-dua unsur sama ada menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya. Justeru, pemilihan bahan memerlukan analisis yang rapi oleh para pendidik sebelum menggunakan bahan-bahan yang disiarkan di televisyen sebagai bahan pengajaran. Dalam konteks ini juga didapati penglibatan ibu bapa memainkana peranan yang penting dalam menyangga bahasa dan budaya anak-anak. Ibu bapa perlu menentukan rancangan-rancangan yang boleh ditonton oleh anak-anak atau memberi maklum balas yang sesuai sewaktu menonton rancangan bersama anak-anak.
format Conference or Workshop Item
author Yusoff, Nuraini
Mansor, Marzalina
Hashim, Nasihah
author_facet Yusoff, Nuraini
Mansor, Marzalina
Hashim, Nasihah
author_sort Yusoff, Nuraini
title Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya?
title_short Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya?
title_full Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya?
title_fullStr Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya?
title_full_unstemmed Rancangan televisyen: Menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya?
title_sort rancangan televisyen: menyangga atau menyanggah bahasa dan budaya?
publishDate 2004
url http://repo.uum.edu.my/3152/1/Nuraini_Yusoff%2C_Marzalina_Mansor_%26_Nasihah_Hashim01.pdf
http://repo.uum.edu.my/3152/
_version_ 1644278424562302976