Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608)
Selaras dengan pelaksanaan Dasar e-Pembelajaran Negara (Depan) (2011), institusi pengajian tinggi telah memberi penekanan kepada Pembelajaran dalam mod Blended Learning. Pembelajaran dalam mod Blended Learning adalah pembelajaran yang menggandingkan kaedah tradisional dan kaedah atas talian (e-pembe...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Monograph |
Language: | English |
Published: |
UUM
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31550/1/14608.pdf https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31550/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.31550 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.315502024-11-18T11:34:38Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31550/ Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608) Saad, Norazlinda Sankaran, Surendran L Education (General) Selaras dengan pelaksanaan Dasar e-Pembelajaran Negara (Depan) (2011), institusi pengajian tinggi telah memberi penekanan kepada Pembelajaran dalam mod Blended Learning. Pembelajaran dalam mod Blended Learning adalah pembelajaran yang menggandingkan kaedah tradisional dan kaedah atas talian (e-pembelajaran). Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara Reka Bentuk Learning Management System (LMS) dan Isi Kandungan LMS dengan Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning. Pendekatan kajian kuantitatif dalam kajian ini adalah berbentuk deskriptif dengan menggunakan kaedah tinjauan. Popu!asi kajian ini adalah l 05 orang pelajar Sarjana Pendidikan. Persampelan bertujuan (purposive sampling) digunakan untuk memilih sampel kajian. Soal selidik digunakan sebagai instrumen utama kajian untuk menjawab persoalan kajian. Item-item untuk soal selidik diadaptasi dari kajian lepas dan mempunyai tahap kebolehpercayaan yang tinggi iaitu 0.85. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian ini menunjukkan tahap Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning berada pada tahap tinggi Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara Reka bentuk dan Isi Kandungan LMS dengan Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning. Dapatan ini menjelaskan bahawa perancangan pengajaran secara talian perlu menitikberatkan faktor Reka bentuk dan Isi Kandungan LMS supaya dapat meningkatkan Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning dalam kalangan pelajar Sarjana Pendidikan UUM 2021 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31550/1/14608.pdf Saad, Norazlinda and Sankaran, Surendran (2021) Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608). Technical Report. UUM. (Submitted) |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutional Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Saad, Norazlinda Sankaran, Surendran Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608) |
description |
Selaras dengan pelaksanaan Dasar e-Pembelajaran Negara (Depan) (2011), institusi pengajian tinggi telah memberi penekanan kepada Pembelajaran dalam mod Blended Learning. Pembelajaran dalam mod Blended Learning adalah pembelajaran yang menggandingkan kaedah tradisional dan kaedah atas talian (e-pembelajaran). Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara Reka Bentuk Learning Management System (LMS) dan Isi Kandungan LMS dengan Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning. Pendekatan kajian kuantitatif dalam kajian ini adalah berbentuk deskriptif dengan menggunakan kaedah tinjauan. Popu!asi kajian ini adalah l 05 orang pelajar Sarjana Pendidikan. Persampelan bertujuan (purposive sampling) digunakan untuk memilih sampel kajian. Soal selidik digunakan sebagai instrumen utama kajian untuk menjawab persoalan kajian. Item-item untuk soal selidik diadaptasi dari kajian lepas dan mempunyai tahap kebolehpercayaan yang tinggi iaitu 0.85. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian ini menunjukkan tahap Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning berada pada tahap tinggi Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara Reka bentuk dan Isi Kandungan LMS dengan Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning. Dapatan ini menjelaskan bahawa perancangan pengajaran secara talian perlu menitikberatkan faktor Reka bentuk dan Isi Kandungan LMS supaya dapat meningkatkan Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning dalam kalangan pelajar Sarjana Pendidikan |
format |
Monograph |
author |
Saad, Norazlinda Sankaran, Surendran |
author_facet |
Saad, Norazlinda Sankaran, Surendran |
author_sort |
Saad, Norazlinda |
title |
Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608) |
title_short |
Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608) |
title_full |
Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608) |
title_fullStr |
Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608) |
title_full_unstemmed |
Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608) |
title_sort |
pengurusan pembelajaran berasaskan blended learning dalam kalan gan pelajar sarjana pendidikan (s/o 14608) |
publisher |
UUM |
publishDate |
2021 |
url |
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31550/1/14608.pdf https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31550/ |
_version_ |
1816134271018991616 |