Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608)

Selaras dengan pelaksanaan Dasar e-Pembelajaran Negara (Depan) (2011), institusi pengajian tinggi telah memberi penekanan kepada Pembelajaran dalam mod Blended Learning. Pembelajaran dalam mod Blended Learning adalah pembelajaran yang menggandingkan kaedah tradisional dan kaedah atas talian (e-pembe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Saad, Norazlinda, Sankaran, Surendran
Format: Monograph
Language:English
Published: UUM 2021
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31550/1/14608.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31550/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.31550
record_format eprints
spelling my.uum.repo.315502024-11-18T11:34:38Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31550/ Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608) Saad, Norazlinda Sankaran, Surendran L Education (General) Selaras dengan pelaksanaan Dasar e-Pembelajaran Negara (Depan) (2011), institusi pengajian tinggi telah memberi penekanan kepada Pembelajaran dalam mod Blended Learning. Pembelajaran dalam mod Blended Learning adalah pembelajaran yang menggandingkan kaedah tradisional dan kaedah atas talian (e-pembelajaran). Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara Reka Bentuk Learning Management System (LMS) dan Isi Kandungan LMS dengan Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning. Pendekatan kajian kuantitatif dalam kajian ini adalah berbentuk deskriptif dengan menggunakan kaedah tinjauan. Popu!asi kajian ini adalah l 05 orang pelajar Sarjana Pendidikan. Persampelan bertujuan (purposive sampling) digunakan untuk memilih sampel kajian. Soal selidik digunakan sebagai instrumen utama kajian untuk menjawab persoalan kajian. Item-item untuk soal selidik diadaptasi dari kajian lepas dan mempunyai tahap kebolehpercayaan yang tinggi iaitu 0.85. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian ini menunjukkan tahap Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning berada pada tahap tinggi Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara Reka bentuk dan Isi Kandungan LMS dengan Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning. Dapatan ini menjelaskan bahawa perancangan pengajaran secara talian perlu menitikberatkan faktor Reka bentuk dan Isi Kandungan LMS supaya dapat meningkatkan Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning dalam kalangan pelajar Sarjana Pendidikan UUM 2021 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31550/1/14608.pdf Saad, Norazlinda and Sankaran, Surendran (2021) Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608). Technical Report. UUM. (Submitted)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutional Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Saad, Norazlinda
Sankaran, Surendran
Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608)
description Selaras dengan pelaksanaan Dasar e-Pembelajaran Negara (Depan) (2011), institusi pengajian tinggi telah memberi penekanan kepada Pembelajaran dalam mod Blended Learning. Pembelajaran dalam mod Blended Learning adalah pembelajaran yang menggandingkan kaedah tradisional dan kaedah atas talian (e-pembelajaran). Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara Reka Bentuk Learning Management System (LMS) dan Isi Kandungan LMS dengan Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning. Pendekatan kajian kuantitatif dalam kajian ini adalah berbentuk deskriptif dengan menggunakan kaedah tinjauan. Popu!asi kajian ini adalah l 05 orang pelajar Sarjana Pendidikan. Persampelan bertujuan (purposive sampling) digunakan untuk memilih sampel kajian. Soal selidik digunakan sebagai instrumen utama kajian untuk menjawab persoalan kajian. Item-item untuk soal selidik diadaptasi dari kajian lepas dan mempunyai tahap kebolehpercayaan yang tinggi iaitu 0.85. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian ini menunjukkan tahap Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning berada pada tahap tinggi Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara Reka bentuk dan Isi Kandungan LMS dengan Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning. Dapatan ini menjelaskan bahawa perancangan pengajaran secara talian perlu menitikberatkan faktor Reka bentuk dan Isi Kandungan LMS supaya dapat meningkatkan Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning dalam kalangan pelajar Sarjana Pendidikan
format Monograph
author Saad, Norazlinda
Sankaran, Surendran
author_facet Saad, Norazlinda
Sankaran, Surendran
author_sort Saad, Norazlinda
title Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608)
title_short Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608)
title_full Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608)
title_fullStr Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608)
title_full_unstemmed Pengurusan Pembelajaran Berasaskan Blended Learning Dalam Kalan Gan Pelajar Sarjana Pendidikan (S/O 14608)
title_sort pengurusan pembelajaran berasaskan blended learning dalam kalan gan pelajar sarjana pendidikan (s/o 14608)
publisher UUM
publishDate 2021
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31550/1/14608.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31550/
_version_ 1816134271018991616