Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri

Penyesuaian demi penyesuaian yang berlaku dalam strategi pemasaran secara lazimnya dicetuskan oleh perubahan faktor persekitaran. Dalam pemasaran faktor persekitaran yang memberi impak besar kepada aktiviti pemasaran ialah persekitaran luaran yang terdiri daripada faktor ekonomi, teknologi, semulaja...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Md Said, Nor Pujawati
Format: Article
Language:English
Published: Sekolah Pengurusan, Universiti Utara Malaysia 2002
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/390/1/Nor_Pujawati_Md_Said.pdf
http://repo.uum.edu.my/390/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
Description
Summary:Penyesuaian demi penyesuaian yang berlaku dalam strategi pemasaran secara lazimnya dicetuskan oleh perubahan faktor persekitaran. Dalam pemasaran faktor persekitaran yang memberi impak besar kepada aktiviti pemasaran ialah persekitaran luaran yang terdiri daripada faktor ekonomi, teknologi, semulajadi, politik dan sosial. Faktor persekitaran luaran pemasaran merupakan satu kuasa di luar kawalan organisasi pemasar. Untuk memperolehi kelebihan, faktor persekitaran luaran harus diawasi oleh pemasar. Tambahan pula, faktor persekitaran seringkali mempengaruhi proses membuat keputusan pemasaran. Kertas ini membincangkan perubahan-perubahan yang telah dikenalpasti berlaku dalam bidang pemasaran industri. Dua perubahan yang berlaku yang diketengahkan ialah perubahan dalam sistem maklumat pemasaran dan gelagat pembelian organisasi. Turut diselitkan ialah bagaimana perubahan tersebut diuruskan dalam menghadapi abad baru ini.