Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri

Penyesuaian demi penyesuaian yang berlaku dalam strategi pemasaran secara lazimnya dicetuskan oleh perubahan faktor persekitaran. Dalam pemasaran faktor persekitaran yang memberi impak besar kepada aktiviti pemasaran ialah persekitaran luaran yang terdiri daripada faktor ekonomi, teknologi, semulaja...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Md Said, Nor Pujawati
Format: Article
Language:English
Published: Sekolah Pengurusan, Universiti Utara Malaysia 2002
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/390/1/Nor_Pujawati_Md_Said.pdf
http://repo.uum.edu.my/390/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.390
record_format eprints
spelling my.uum.repo.3902010-08-29T06:20:42Z http://repo.uum.edu.my/390/ Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri Md Said, Nor Pujawati HF Commerce Penyesuaian demi penyesuaian yang berlaku dalam strategi pemasaran secara lazimnya dicetuskan oleh perubahan faktor persekitaran. Dalam pemasaran faktor persekitaran yang memberi impak besar kepada aktiviti pemasaran ialah persekitaran luaran yang terdiri daripada faktor ekonomi, teknologi, semulajadi, politik dan sosial. Faktor persekitaran luaran pemasaran merupakan satu kuasa di luar kawalan organisasi pemasar. Untuk memperolehi kelebihan, faktor persekitaran luaran harus diawasi oleh pemasar. Tambahan pula, faktor persekitaran seringkali mempengaruhi proses membuat keputusan pemasaran. Kertas ini membincangkan perubahan-perubahan yang telah dikenalpasti berlaku dalam bidang pemasaran industri. Dua perubahan yang berlaku yang diketengahkan ialah perubahan dalam sistem maklumat pemasaran dan gelagat pembelian organisasi. Turut diselitkan ialah bagaimana perubahan tersebut diuruskan dalam menghadapi abad baru ini. Sekolah Pengurusan, Universiti Utara Malaysia 2002 Article PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/390/1/Nor_Pujawati_Md_Said.pdf Md Said, Nor Pujawati (2002) Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri. Jelapang, 3 (1). pp. 11-17.
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic HF Commerce
spellingShingle HF Commerce
Md Said, Nor Pujawati
Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri
description Penyesuaian demi penyesuaian yang berlaku dalam strategi pemasaran secara lazimnya dicetuskan oleh perubahan faktor persekitaran. Dalam pemasaran faktor persekitaran yang memberi impak besar kepada aktiviti pemasaran ialah persekitaran luaran yang terdiri daripada faktor ekonomi, teknologi, semulajadi, politik dan sosial. Faktor persekitaran luaran pemasaran merupakan satu kuasa di luar kawalan organisasi pemasar. Untuk memperolehi kelebihan, faktor persekitaran luaran harus diawasi oleh pemasar. Tambahan pula, faktor persekitaran seringkali mempengaruhi proses membuat keputusan pemasaran. Kertas ini membincangkan perubahan-perubahan yang telah dikenalpasti berlaku dalam bidang pemasaran industri. Dua perubahan yang berlaku yang diketengahkan ialah perubahan dalam sistem maklumat pemasaran dan gelagat pembelian organisasi. Turut diselitkan ialah bagaimana perubahan tersebut diuruskan dalam menghadapi abad baru ini.
format Article
author Md Said, Nor Pujawati
author_facet Md Said, Nor Pujawati
author_sort Md Said, Nor Pujawati
title Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri
title_short Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri
title_full Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri
title_fullStr Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri
title_full_unstemmed Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri
title_sort perubahan pengurusan dalam pemasaran industri
publisher Sekolah Pengurusan, Universiti Utara Malaysia
publishDate 2002
url http://repo.uum.edu.my/390/1/Nor_Pujawati_Md_Said.pdf
http://repo.uum.edu.my/390/
_version_ 1644277782577938432