Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri
Penyesuaian demi penyesuaian yang berlaku dalam strategi pemasaran secara lazimnya dicetuskan oleh perubahan faktor persekitaran. Dalam pemasaran faktor persekitaran yang memberi impak besar kepada aktiviti pemasaran ialah persekitaran luaran yang terdiri daripada faktor ekonomi, teknologi, semulaja...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Sekolah Pengurusan, Universiti Utara Malaysia
2002
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/390/1/Nor_Pujawati_Md_Said.pdf http://repo.uum.edu.my/390/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.390 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.3902010-08-29T06:20:42Z http://repo.uum.edu.my/390/ Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri Md Said, Nor Pujawati HF Commerce Penyesuaian demi penyesuaian yang berlaku dalam strategi pemasaran secara lazimnya dicetuskan oleh perubahan faktor persekitaran. Dalam pemasaran faktor persekitaran yang memberi impak besar kepada aktiviti pemasaran ialah persekitaran luaran yang terdiri daripada faktor ekonomi, teknologi, semulajadi, politik dan sosial. Faktor persekitaran luaran pemasaran merupakan satu kuasa di luar kawalan organisasi pemasar. Untuk memperolehi kelebihan, faktor persekitaran luaran harus diawasi oleh pemasar. Tambahan pula, faktor persekitaran seringkali mempengaruhi proses membuat keputusan pemasaran. Kertas ini membincangkan perubahan-perubahan yang telah dikenalpasti berlaku dalam bidang pemasaran industri. Dua perubahan yang berlaku yang diketengahkan ialah perubahan dalam sistem maklumat pemasaran dan gelagat pembelian organisasi. Turut diselitkan ialah bagaimana perubahan tersebut diuruskan dalam menghadapi abad baru ini. Sekolah Pengurusan, Universiti Utara Malaysia 2002 Article PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/390/1/Nor_Pujawati_Md_Said.pdf Md Said, Nor Pujawati (2002) Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri. Jelapang, 3 (1). pp. 11-17. |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
HF Commerce |
spellingShingle |
HF Commerce Md Said, Nor Pujawati Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri |
description |
Penyesuaian demi penyesuaian yang berlaku dalam strategi pemasaran secara lazimnya dicetuskan oleh perubahan faktor persekitaran. Dalam pemasaran faktor persekitaran yang memberi impak besar kepada aktiviti pemasaran ialah persekitaran luaran yang terdiri daripada faktor ekonomi, teknologi, semulajadi, politik dan sosial. Faktor persekitaran luaran pemasaran merupakan satu kuasa di luar kawalan organisasi pemasar. Untuk memperolehi kelebihan, faktor persekitaran luaran harus diawasi oleh pemasar. Tambahan pula, faktor persekitaran seringkali mempengaruhi proses membuat keputusan pemasaran. Kertas ini membincangkan perubahan-perubahan yang telah dikenalpasti berlaku dalam bidang pemasaran industri. Dua perubahan yang berlaku yang diketengahkan ialah perubahan dalam sistem maklumat pemasaran dan gelagat pembelian organisasi. Turut diselitkan ialah bagaimana perubahan tersebut diuruskan dalam menghadapi abad baru ini. |
format |
Article |
author |
Md Said, Nor Pujawati |
author_facet |
Md Said, Nor Pujawati |
author_sort |
Md Said, Nor Pujawati |
title |
Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri |
title_short |
Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri |
title_full |
Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri |
title_fullStr |
Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri |
title_full_unstemmed |
Perubahan pengurusan dalam pemasaran industri |
title_sort |
perubahan pengurusan dalam pemasaran industri |
publisher |
Sekolah Pengurusan, Universiti Utara Malaysia |
publishDate |
2002 |
url |
http://repo.uum.edu.my/390/1/Nor_Pujawati_Md_Said.pdf http://repo.uum.edu.my/390/ |
_version_ |
1644277782577938432 |