Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar

Tujuan – Budaya sekolah dan kepemimpinan sekolah mampu menyumbang kepada pencapaian dan motivasi murid, kepuasan dan produktiviti guru.Kajian ini meneliti hubungan budaya sekolah dengan kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah.Metodologi – Kajian korelasi ini meli...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Daud, Yaakob, Don, Yahya
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Utara Malaysia Press 2012
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/9556/1/mjli96.pdf
http://repo.uum.edu.my/9556/
http://mjli.uum.edu.my/index.php/past-issues/viewcategory/4-mjli-vol-9-2012
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
Description
Summary:Tujuan – Budaya sekolah dan kepemimpinan sekolah mampu menyumbang kepada pencapaian dan motivasi murid, kepuasan dan produktiviti guru.Kajian ini meneliti hubungan budaya sekolah dengan kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah.Metodologi – Kajian korelasi ini melibatkan 657 orang guru dan 141 guru besar sekolah daripada 141 buah sekolah di negeri Kedah. Instrumen Budaya Sekolah dan Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ5x) digunakan sebagai instrumen kajian. Di samping itu, temu bual berstruktur melibatkan empat orang guru besar dan 16 orang guru penolong bertujuan mengenal pasti nilainilai positif yang diamalkan di sekolah turut dibuat.Dapatan – Kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifi kan antara persepsi guru-guru di sekolah berpretasi tinggi dan persepsi guru-guru di sekolah berprestasi rendah terhadap amalan budaya sekolah mereka, dan budaya sekolah mempunyai hubungan yang positif dan signifi kan dengan kepemimpinan transformasional. Kepentingan – Implikasi kajian ini adalah budaya sekolah dan kepemimpinan transformasional mempunyai kaitan rapat dengan pencapaian akademik pelajar. Justeru, budaya sekolah positif dan kepimpinan transformasional dijangka boleh menyumbang kepada kejayaan sesebuah sekolah.